• 1
  • 2
2024-12-09, 14:54
Medlem
svensson1970s avatar
Hej!

Vi säger att individ X har blivit erbjuden ett jobb som butiksbiträde hos ICA (tillsvidare anställning) och X har accepterat det. Kommer att jobba i och med 1 januari 2025.
Några frågor uppstår.

1. Ponera att 6 månader har gått och X har fått fast anställning men X har fått jobberbjudande någon annanstans . Kan X skita i jobb och säga upp säg?

2. Ponera att X fortfarande är tillsvidare anställd men helt plötsligt får X ett jobberbjudande någon annanstans . Kan X skita i jobb och säga upp säg?

3. Kan ICA stämma X utav någon anledning angående fråga 1 eller 2?
Citera
2024-12-09, 15:10
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Vi säger att individ X har blivit erbjuden ett jobb som butiksbiträde hos ICA (tillsvidare anställning) och X har accepterat det. Kommer att jobba i och med 1 januari 2025.
Några frågor uppstår.

1. Ponera att 6 månader har gått och X har fått fast anställning men X har fått jobberbjudande någon annanstans . Kan X skita i jobb och säga upp säg?

2. Ponera att X fortfarande är tillsvidare anställd men helt plötsligt får X ett jobberbjudande någon annanstans . Kan X skita i jobb och säga upp säg?

Låter som frågar som ställs utav någon som aldrig haft ett jobb i sitt liv. Svar på alla dina frågor: Du kan säga upp dig när som helst utan problem. När du säger upp dig så har du en uppsägningstid som ofta ligger på 2-3 veckor. Menar du på fullaste alvar att du tror att du blir stämd om du tar ett nytt jobb efter ett jobberbjudande? Det är inte nordkorea du bor i haha
Citera
2024-12-09, 15:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hej!

Några frågor uppstår.

Man kan alltid säga upp dig. Däremot så har väl de flesta anställningskontrakt en uppsägningstid. Sticker du bara innan den gått ut så kan du få juridiska problem men om du säger upp dig och arbetar tills uppsägningstiden gått ut är det ju inget problem.
Citera
2024-12-09, 15:14
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Låter som frågar som ställs utav någon som aldrig haft ett jobb i sitt liv. Svar på alla dina frågor: Du kan säga upp dig när som helst utan problem. När du säger upp dig så har du en uppsägningstid som ofta ligger på 2-3 veckor. Menar du på fullaste alvar att du tror att du blir stämd om du tar ett nytt jobb efter ett jobberbjudande? Det är inte nordkorea du bor i haha

Låter inte som du har haft ett jobb heller. De flesta okvalificerade jobben har en uppsägningstid från arbetstagarens sida på 1 månad. Från arbetsgivarens sida ofta längre.
Citera
2024-12-09, 15:27
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Låter inte som du har haft ett jobb heller. De flesta okvalificerade jobben har en uppsägningstid från arbetstagarens sida på 1 månad. Från arbetsgivarens sida ofta längre.

Ska vi börja bråka om nån vecka skillnad då? 3-4 veckor. Nöjd nu?
Citera
2024-12-09, 15:30
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ska vi börja bråka om nån vecka skillnad då? 3-4 veckor. Nöjd nu?

Yes

1 månad är standard.

Aldrig hört talas om en uppsägningstid på 2-3 veckor. 1 månad är vad som gäller.
Citera
2024-12-09, 15:34
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Yes

1 månad är standard.

Aldrig hört talas om en uppsägningstid på 2-3 veckor. 1 månad är vad som gäller.

Okej, men på de flesta jobb jag personligen haft där jag sagt upp mig så har vi kommit överens om cirka 2-3 veckor. Det är ju ofta något man kan diskutera med sin chef/ledning.
Citera
2024-12-09, 16:10
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Okej, men på de flesta jobb jag personligen haft där jag sagt upp mig så har vi kommit överens om cirka 2-3 veckor. Det är ju ofta något man kan diskutera med sin chef/ledning.
Du kan få gå på dagen om ni kommer överens om det men TS frågar vad lagen säger och då är det anställningskontraktet som gäller. Där vill jag påstå att den vanligaste uppsägningstiden från arbetstagarens sida är en månad.
Citera
2024-12-09, 16:46
Medlem
Citat:
Yes

1 månad är standard.

Visst är det två veckor som gäller om du är provanställd?
Citera
2024-12-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst är det två veckor som gäller om du är provanställd?

Vid provanställning gäller ingen uppsägningstid och det är därför fullt möjligt att avbryta provanställningen omedelbart enligt 6 § LAS. Arbetstagaren skyddas dock i viss mån av 31 § LAS, som stadgar att arbetsgivaren måste underrätta arbetstagaren minst två veckor i förväg innan en provanställning avbryts, varför arbetsgivaren i en sådan situation skulle bli skyldig att betala allmänt skadestånd. (Notera att andra regler kan följa av kollektivavtal.)
Citera
2024-12-09, 19:18
Medlem
svensson1970s avatar
Så oavsett fast anställning eller tillsvidare anställning så kan de sparka mig inom en månad eller att jag säger upp mig själv (går inte längre dit) inom en månad?
Citera
2024-12-09, 19:48
Medlem
Citat:
Så oavsett fast anställning eller tillsvidare anställning så kan de sparka mig inom en månad eller att jag säger upp mig själv (går inte längre dit) inom en månad?

Det finns ingenting som heter "fast anställning", normalt åsyftas då en tillsvidareanställning. En uppsägning från arbetsgivarens sida måste vid en tillsvidareanställning vara sakligt grundad. De kan alltså inte sparka dig hur som helst. (Men att arbetsvägra på det sätt du beskriver är förstås i regel saklig grund för uppsägning).

Uppsägningstiden om minst en månad vid arbetstagarens uppsägning är vad som följer av lag. Det kan finnas andra regler i ett eventuellt kollektivavtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in