• 1
  • 2
2024-12-09, 14:01
Medlem
Den laggar nåt grymt. Kan ta 2 sekunder för en bokstav att komma fram i detta jag skriver nu.
När jag klickar på sökfält i Edge och skriver Flashback och trycker enter tar det 2-3 sekuder innan den börjar ladda sidan
100% CPU och 95% minne används när jag kollar. Går snart inte att använda datorn.
Det är en Lenovo bärbar historia kopplad till en monitor och den har 8GB minne. Klart minnet är litet. CPUn är något snabbare än M1 enl technical city och andra benchmarks

Jag upplever att den blev mycket slöare sedan 1 vecka tillbaka då vi skapade en ny användare och började ladda ner olika spel. Denna användare är utloggad men finns som användarkonto i datorn. Kan det påverka?
Citera
2024-12-09, 14:04
Medlem
https://imgur.com/a/Bdx2GUb

om jag högerklickar på en fil / ikon på skrivbordet så tar det ofta 2-3 sekunder innan menyn kommer upp.

Om jag ska scrolla så laggar den 1.5 sekund innan den börjar scrolla.

Om jag rör markören laggar den ibland och man får vänta någon sekund på att den ska kunna röra sig
Citera
2024-12-09, 14:06
Medlem
DieselnDusts avatar
... För att du porrsurfar alldeles för mycket? Kanske..?
Citera
2024-12-09, 14:08
Medlem
En gång hade jag ett virus som skrev siffror kanske var 15 e sekund. Öppna anteckningar och vänta.

Jag kommer inte riktigt ihåg men det kanske var att om jag skrev 15 tecken så skrev den ett nummer Ahh osäker nu men.

Men det slowa ju ner datorn rätt mycke

Jaja finns många virus
Senast redigerad av troligengud 2024-12-09 kl. 14:11.
Citera
2024-12-09, 14:19
Medlem
BackToHegels avatar
Boota på en USB-sticka med Linux Mint och se om du upplever datorn som kvickare. Vill du sen ge det en chans är det enkelt att installera om man vill det.

Linux Mint Installation Guide
https://linuxmint-installation-guide....io/en/latest/

Vill du stanna med Windows rekommenderar jag en ominstallation.
Citera
2024-12-09, 14:22
Medlem
testa starta om datorn i "safe mode" (felsäkert läge). tror man håller in SHIFT medans man väljer omstart i start menyn.

funkar den sen lika snabbt eller helst mer än tidigare, så har du troligen ett program uppe i autostart som slöar ner av någon anledning - möjligen kompabilitetsproblem.

du kan sen ladda hem bl-a autoruns från sysinternals.com (ägs av microsoft numera), och ta bort massa mojs. spara gärna innan du ändrar, så kan du ändra tillbaka enkelt sedan om något kärvar.

alt. så kan du göra en system-restore punkt med. det skulle du nog helst gjort innan du installerat massa spel med. samt så tror jag inte man brukar installera spel i ett admin-konto, men det kanske inte ens var det du gjorde?
Citera
2024-12-09, 14:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
Den laggar nåt grymt. Kan ta 2 sekunder för en bokstav att komma fram i detta jag skriver nu.
När jag klickar på sökfält i Edge och skriver Flashback och trycker enter tar det 2-3 sekuder innan den börjar ladda sidan
100% CPU och 95% minne används när jag kollar. Går snart inte att använda datorn.
Det är en Lenovo bärbar historia kopplad till en monitor och den har 8GB minne. Klart minnet är litet. CPUn är något snabbare än M1 enl technical city och andra benchmarks

Jag upplever att den blev mycket slöare sedan 1 vecka tillbaka då vi skapade en ny användare och började ladda ner olika spel. Denna användare är utloggad men finns som användarkonto i datorn. Kan det påverka?

Gjort malwaresök?
Kanske en uppdatering av Windows till 24H2 orsakat det.
Citera
2024-12-09, 14:28
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn

Väldigt uppenbart att du fått virus av att laddat ned något olämpligt. Det bästa är att göra en total återställning på datorn så kommer det garanterat lösa sig.
Citera
2024-12-09, 14:29
Medlem
roleones avatar
Tjänsten du ser som tar mycket resurser i anspråk är den process som gör kritiska uppdateringar av Windows, och är en del av windows update. Slutar det inte gå långsamt inom rimlig tid så är nog ominstallation att rekommendera.
Citera
2024-12-09, 14:30
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Väldigt uppenbart att du fått virus av att laddat ned något olämpligt. Det bästa är att göra en total återställning på datorn så kommer det garanterat lösa sig.

Det är inte alls väldigt uppenbart. Det kan så klart vara virus, men det kan också vara en helt vanlig systemuppdatering.
Citera
2024-12-09, 14:39
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Det är inte alls väldigt uppenbart. Det kan så klart vara virus, men det kan också vara en helt vanlig systemuppdatering.

Han skrev att de började en vecka efter han hade laddat ned spel. Jag skulle säga att de är mer troligt att han fått virus än att de skulle vara en systemuppdatering
Citera
2024-12-09, 14:41
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Han skrev att de började en vecka efter han hade laddat ned spel. Jag skulle säga att de är mer troligt att han fått virus än att de skulle vara en systemuppdatering

Med tanke på att processen som maxar ut TS cpu är en del av windows update (eller maskerar sig som det) så är det verkligen 50/50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in