• 1
  • 2
2024-12-09, 13:47
Medlem
Är det någon som arbetar som processoroperatör och förklara lite vad man gör ? (Det finns en hel del olika inom processoroperatör) vad tjänar man som nyutbildad ? hur snabbt stiger man i lön därefter? har sett en del annonser med 2-5 skift vilket tycker ni är bäst ? är det bra yrke ? är det slitigt ?
Citera
2024-12-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Är det någon som arbetar som processoroperatör och förklara lite vad man gör ? (Det finns en hel del olika inom processoroperatör) vad tjänar man som nyutbildad ? hur snabbt stiger man i lön därefter? har sett en del annonser med 2-5 skift vilket tycker ni är bäst ? är det bra yrke ? är det slitigt ?

Du står i en maskin och plockar av bitar från ut-banan och laddar på bitar på in-banan.
Om det inte är så att maskinen har en robot för detta.
Därimellan städar du din/dina maskiner enligt schema och lämnar/hämtar bitar på mätrummet enligt intervall.
Sen ställer du din maskin och gör justeringar över tid beroende på mätningarna. Byter skär på intervall eller vid skärbrott. Avgränsar (= letar reda på) de bitar som hann köras innan du upptäckte skärbrottet eller måttavvikelserna.
Tungt? Beror på bitarna och ev brist på lyftar.
Över tid kan du lära dig mer avancerade ställ och även kanske programmera maskinerna,
Tips från coachen är att lyssna på de gamla uvarna, följ alla listor och rutiner, ta ansvar för dina bitar kvalitetsmässigt. "Rätt från mig" är en bra riktlinje.

Med reservation för om du menar nåt annat än vad jag skulle kalla maskinoperatör på en industri.
Citera
2024-12-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du står i en maskin och plockar av bitar från ut-banan och laddar på bitar på in-banan.
Om det inte är så att maskinen har en robot för detta.
Därimellan städar du din/dina maskiner enligt schema och lämnar/hämtar bitar på mätrummet enligt intervall.