• 1
  • 2
2024-12-09, 13:47
Medlem
Är det någon som arbetar som processoroperatör och förklara lite vad man gör ? (Det finns en hel del olika inom processoroperatör) vad tjänar man som nyutbildad ? hur snabbt stiger man i lön därefter? har sett en del annonser med 2-5 skift vilket tycker ni är bäst ? är det bra yrke ? är det slitigt ?
Citera
2024-12-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Är det någon som arbetar som processoroperatör och förklara lite vad man gör ? (Det finns en hel del olika inom processoroperatör) vad tjänar man som nyutbildad ? hur snabbt stiger man i lön därefter? har sett en del annonser med 2-5 skift vilket tycker ni är bäst ? är det bra yrke ? är det slitigt ?

Du står i en maskin och plockar av bitar från ut-banan och laddar på bitar på in-banan.
Om det inte är så att maskinen har en robot för detta.
Därimellan städar du din/dina maskiner enligt schema och lämnar/hämtar bitar på mätrummet enligt intervall.
Sen ställer du din maskin och gör justeringar över tid beroende på mätningarna. Byter skär på intervall eller vid skärbrott. Avgränsar (= letar reda på) de bitar som hann köras innan du upptäckte skärbrottet eller måttavvikelserna.
Tungt? Beror på bitarna och ev brist på lyftar.
Över tid kan du lära dig mer avancerade ställ och även kanske programmera maskinerna,
Tips från coachen är att lyssna på de gamla uvarna, följ alla listor och rutiner, ta ansvar för dina bitar kvalitetsmässigt. "Rätt från mig" är en bra riktlinje.

Med reservation för om du menar nåt annat än vad jag skulle kalla maskinoperatör på en industri.
Citera
2024-12-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du står i en maskin och plockar av bitar från ut-banan och laddar på bitar på in-banan.
Om det inte är så att maskinen har en robot för detta.
Därimellan städar du din/dina maskiner enligt schema och lämnar/hämtar bitar på mätrummet enligt intervall.
Sen ställer du din maskin och gör justeringar över tid beroende på mätningarna. Byter skär på intervall eller vid skärbrott. Avgränsar (= letar reda på) de bitar som hann köras innan du upptäckte skärbrottet eller måttavvikelserna.
Tungt? Beror på bitarna och ev brist på lyftar.
Över tid kan du lära dig mer avancerade ställ och även kanske programmera maskinerna,
Tips från coachen är att lyssna på de gamla uvarna, följ alla listor och rutiner, ta ansvar för dina bitar kvalitetsmässigt. "Rätt från mig" är en bra riktlinje.

Med reservation för om du menar nåt annat än vad jag skulle kalla maskinoperatör på en industri.

Menar du CNC operatör nu ? Det jag menar är att man övervakar processer inom t.e.x pappersindustri, livsmedel, Betong , Stålindustri man håller koll på detta via datorer har jag förstått
Citera
2024-12-09, 14:21
Medlem
Citat:
Menar du CNC operatör nu ? Det jag menar är att man övervakar processer inom t.e.x pappersindustri, livsmedel, Betong , Stålindustri man håller koll på detta via datorer har jag förstått

Mjo.

Första länken i min sökning på nätet gav "Du kan till exempel jobba inom kemisk industri, pappers- och massaindustri, energiföretag, metallindustri och vid sågverksföretag.".
Så jag fastnade på metallindustri.

Lite därför jag reserverade mig med att nåt annat menades.

Oavsett så är "Rätt från mig" en bra riktlinje.
Citera
2024-12-09, 14:27
Medlem
SvenHelsings avatar
Antar att du menar processoperatör?
Citera
2024-12-09, 14:28
Medlem
Ok tack för svar ,vore kul om någon som arbetar med detta svarar så man får lite mera kött på benen
Citera
2024-12-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Antar att du menar processoperatör?
Exakt det menar jag vet du något om det yrket?
Citera
2024-12-09, 14:33
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Exakt det menar jag vet du något om det yrket?
Nä inte mycket alls. Var bara pyttelite tveksam till om du faktiskt menade tillverkning av processorer eller något liknande. Det var därför jag skrev. Tips är att ändra din trådstart och rubrik.
Citera
2024-12-09, 14:39
Medlem
Citat:
Nä inte mycket alls. Var bara pyttelite tveksam till om du faktiskt menade tillverkning av processorer eller något liknande. Det var därför jag skrev. Tips är att ändra din trådstart och rubrik.

Ok trodde jag var tydlig med att skriva jobba som processoperatör visste ej att det kunde misstolkas. Dom som arbetar med detta vet nog vad jag menar
Citera
2024-12-09, 14:42
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ok trodde jag var tydlig med att skriva jobba som processoperatör visste ej att det kunde misstolkas. Dom som arbetar med detta vet nog vad jag menar
Ber om ursäkt om jag missat något, men jag får intrycket att du inte är med på vad jag menar. Du har skrivit "processORoperatör" när du borde skrivit "processoperatör".
Citera
2024-12-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt om jag missat något, men jag får intrycket att du inte är med på vad jag menar. Du har skrivit "processORoperatör" när du borde skrivit "processoperatör".

Ja det blev lite fel där (Hur redigerar man rubriken då ? )
Citera
2024-12-09, 15:00
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ja det blev lite fel där (Hur redigerar man rubriken då ? )
Det är för sent nu. Man kan redigera i upp till en timme. Skulle varit tydligare i det första inlägget jag skrev. Då fanns det tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in