2024-12-09, 13:09
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Hej!

Jag och min sambo planerar en resa till Grekland i sommar men funderar lite p boende m.m. Hon har aldrig varit p all inclusive och r drfr sugen p det. Jag dremot knner vl att det hade varit trevligt att hyra t.ex airbnb fr att g ut och hitta restauranger att ta p. andra sidan lockar tanken av att nr som helst kunna g till baren fr dryck och snacks.

Jag ser vl en att en risk med all inclusive r att man enbart hnger dr i stllet fr att se sig om och faktiskt uppleva Grekland. Sambon min ser nog inte detta som ett jttestort problem.

Innan denna resa kommer vi ha genomfrt en tgluff i ca 1 mnad och Greklandsresan kommer d bli en vecka att bara ta det lugnt p.

Pool r ngot vi grna har fr att hnga vid.

Vi har hittat bra all inclusive hotell fr runt 10 000 fr oss bda, allts 5000 kr per person.
Kan vi hitta annat boende utan all inclusive dr totalsumman fr boende och mat blir lgre eller densamma fr en vecka?

Tack p frhand!
Citera
2024-12-09, 13:36
Medlem
Du kan ju se det som att all inclusive tminstone garanterar att du har "mat hemma" s att sga s kan du fortfarande g p utflykt ute. Inget hindrar dig frn att lmna hotellet/restaurangen/baren och faktiskt g ivg en hel eftermiddag och sedan tervnda? Eller tnker du att det blir lite latmaskbeteende som att ha chips hemma och man bara ppnar psen och stter igng Netflix?

Stranden, staden etc lr locka oavsett men om ni ska ha utfrt en tgluff innan s har ni ju varit vldigt aktiva.

Sen r det absolut inget fel med att bara dega en semester. Det ska ju vara avslappnande. Du ska "ladda batterierna". Gr ingenting, chilla i solen, t snacks, drick drinkar. Ta en skn vecka att bara lata er och om ni knner att ni missat ngot s k tillbaka senare. Grekland frsvinner inte. Ta det in den hastighet ni vill.

Tycker ni kr p det ni knner r bst nu, sen kan ni alltid anpassa vl dr.

En lite grej ocks: Airbnb har vl blivit ganska skit p sistone? Avgifter, begrnsningar, tidspassning, etc som gr de bra mindre vrda n rena hotell? Ha det i tanke nr du planerar. Tror era 5k vardera r ett bra pris fr en vecka med allt man behver inkluderat. Just my 5 cents.
Citera
2024-12-09, 13:52
Medlem
Briasccas avatar
All inclusive lockar inte mig efter att ha provat i Spanien.

Efter tre dagar r man trtt p hotellets restaurangprofill och kkets smaker, allt brjar smaka lika. Det r n mer irriterande med gster som ska sno t sig s mycket av all incusive-maten som de bara kan, och srskilt av det som upplevs som exklusivt. Frsts lper deras barn amok ocks i matsalen.

P vrt hotell var det flera far/mor-frldrar som firade jmna fdelsedagar och bjd sin familj p all inclusive. Du fr ju samma gster ocks varje dag, och det r inte s kul.

S alla gnger inte vlja all inclusive.
Citera
2024-12-09, 14:06
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
All inclusive lockar inte mig efter att ha provat i Spanien.

Efter tre dagar r man trtt p hotellets restaurangprofill och kkets smaker, allt brjar smaka lika. Det r n mer irriterande med gster som ska sno t sig s mycket av all incusive-maten som de bara kan, och srskilt av det som upplevs som exklusivt. Frsts lper deras barn amok ocks i matsalen.

P vrt hotell var det flera far/mor-frldrar som firade jmna fdelsedagar och bjd sin familj p all inclusive. Du fr ju samma gster ocks varje dag, och det r inte s kul.

S alla gnger inte vlja all inclusive.
Beror nog p vilken typ av all-inclusive det rr sig om.

Har generellt varit skeptisk men valde att testa ett enormt komplex i Hurghada. Var vl 10-15 olika restauranger med egna profiler som ingick (frutom alla lunch/snackstllen). Dr var det definitivt vrt det.

Om det dremot rr sig om en enda buffrestaurang som erbjuds s skulle jag nog hlla med dig.
Citera
2024-12-09, 16:42
Medlem
67arigGubbes avatar
Har ni lyckats hitta en all inclusive resa fr 10tusen fr 2 personer s r det bara sl till, du kommer inte hitta nn billigare resa om du ska kka ute mm. 10tusen fr all inc r extremt billigt
Citera
2024-12-10, 13:51
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Hej!

Jag och min sambo planerar en resa till Grekland i sommar men funderar lite p boende m.m. Hon har aldrig varit p all inclusive och r drfr sugen p det. Jag dremot knner vl att det hade varit trevligt att hyra t.ex airbnb fr att g ut och hitta restauranger att ta p. andra sidan lockar tanken av att nr som helst kunna g till baren fr dryck och snacks.

Jag ser vl en att en risk med all inclusive r att man enbart hnger dr i stllet fr att se sig om och faktiskt uppleva Grekland. Sambon min ser nog inte detta som ett jttestort problem.

Innan denna resa kommer vi ha genomfrt en tgluff i ca 1 mnad och Greklandsresan kommer d bli en vecka att bara ta det lugnt p.

Vi har hittat bra all inclusive hotell fr runt 10 000 fr oss bda, allts 5000 kr per person.
Kan vi hitta annat boende utan all inclusive dr totalsumman fr boende och mat blir lgre eller densamma fr en vecka?

Tack p frhand!

Egentligen r det bara ni sjlva som kan svara p om det r vrt besvret.
Sjlv undviker jag all-inclusive som pesten. Men det r mest fr att jag vill utforska stllet och trffa lokala mnniskor.
Risken med all-inclusive r att man hamnar i bekvmlighetsfllan och inte utforskar stllet nmnvrt. Viss mnniskor tycker att det r mysigt och slappa p ett stlle. Sjlv hade jag ftt tuppjuck av knslan att vara instngd, oavsett hur lyxigt det m vara dr.

Annars tror jag att ni gjort en bra deal med ert stlle (om man nu kan ta maten dr). Visst kommer man billigare undan om man tar lgenhetshotell och lagar mat sjlv, men d gr man ju miste om bekvmligheten.
Citera
2024-12-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Hej!

Tack p frhand!
Det beror vl p vad du prioriterar. Om du bara vill slappa vid poolen med en drink och njuta av vrme r skert all inclusive utmrkt. Om du vill se ngot av Grekland, undvik det som pesten. Ditt val.
Citera
2024-12-19, 21:06
Medlem
P en del hotell kan man ju vlja om man vill ha hela baletten eller tex bara frukost och kvllsmat. Skulle rekommendera ett sdant alternativ s man slipper g upp flera kilo och dessutom hinner man inte bli trtt p utbudet.
Citera
2024-12-19, 22:15
Medlem
En sak att tnka p om ni vljer all inclusive r att de hotellen ofta ligger lite utanfr stderna. Vi har rest till Grekland ett flertal gnger och vljer alltid all inclusive d vi mest vill slappna av vid poolen och njuta av ledigheten.
Men vill man ha mer av stadsliv eller bara utforska till fots s ska man nog undvika dessa hotell.
Citera
2025-01-03, 18:29
Medlem
Perdidoss avatar
Eftersom Grekland r ett land med bra mat och vin skulle jag undvika all-inclusive. Det blir i praktiken ngot sorts budgetinriktat upplgg och inte en fullvrdig upplevelse av den lokala matkulturen.
Citera
2025-01-06, 02:46
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Eftersom Grekland r ett land med bra mat och vin skulle jag undvika all-inclusive. Det blir i praktiken ngot sorts budgetinriktat upplgg och inte en fullvrdig upplevelse av den lokala matkulturen.

Nja.... Grekland har OK mat, men har man varit i Italien precis innan s blir man besviken. Italien r kickass matmssigt.
Men visst, Grekland har sina guldkorn.
Citera
2025-01-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Har ni lyckats hitta en all inclusive resa fr 10tusen fr 2 personer s r det bara sl till, du kommer inte hitta nn billigare resa om du ska kka ute mm. 10tusen fr all inc r extremt billigt

Verkligen!
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3645946

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in