2024-12-08, 19:14
Medlem
Det är väl bara att surra fast plankor på medarna så att den inte sjunker mer.
Lägg ut plattor o ta dit en/flera domkrafter.
Sedan får man väl pumpa upp den tills den släppt från myren.
Varför måste man ta dit stora kranbilar o annat dyrt skit?

Ett alternativ är väl att släpa upp den ur myren med en bandvagn eller liknande. Kanske med vajer från en bärgningsbil. Gräva lite framför o stoppa ner reglar/stockar som den kan glida upp på.
Citera
2024-12-08, 19:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bärgningshelisarna brukar väl vara våra Vertol 107. Dessa kan teoretiskt lyfta över 5 ton. Den har en maximal startvikt på 11,8 ton. Den väger 4 ton när den är tom. Problemet är ju inte lyftvikten utan lyftkraften då det inte är ambulanskärrans vikt som avgör, utan den sugkraft som har tagit stället. Kärran lär lätt väga 5-6 ton med sugkraften från myren.

Nej, det finns inga ”bärgningshelikoptrar”.

Försvarsmakten har haft helikoptrar som kan användas som räddningshelikoptrar. Jag har flugit/flyger flera av de typerna, i den rollen dessutom.

Boeing Vertol 107 / Hkp4 är pensionerad från försvaret sedan ~ 2011.
Man har en Hkp4 på Aeroseum som man kämpar med att hålla luftvärdig. Den flög faktiskt lite igår. Men den går som historisk flygmaskin och gör inga såna jobb.

Det är ju bara ett hjul som gått igenom som det ser ut, och troligen är det inte så mycket sugkraft i stället. Det i sig är nog inte stora problemet här. (Jag har lyft en del saker som suttit fast).
Citera
2024-12-08, 19:54
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det finns inte ”bärgningshelikoptrar”.

Ingen helikopter i Swe lyfter 4.4 ton.
Men två militära typer tar upp till 4 resp. 4.1 ton. Det går naturligtvis plocka av utrustning från helikoptern om den står med 4.4 ton på plats.

Norge har CH-47 Chinook helikoptrar som används på internationella insatser. En sån kan man väl få låna, du som har cert kan väl spaka den.
Citera
2024-12-08, 21:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Nåt uppblåsbart som kunde fungera som snöskor på skare och myr för ambulanshelikopter och andra, plus kunna hjälpa till om marken är ojämn och lutar kunde väl bli en trevlig produkt. Världsproduktion i tex tomma lokalerna efter Northvolt. Finns säkert några sysslolösa från Hövding som kan hjälpa till. Vad sägs om det. Vem tar bollen?
Citera
2024-12-08, 22:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Norge har CH-47 Chinook helikoptrar som används på internationella insatser. En sån kan man väl få låna, du som har cert kan väl spaka den.

Norge har INTE CH47 Chinook.
Jag har övat en del med norrmännen genom åren.

UK och Holländarna har.
Citera
2024-12-08, 23:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Norge har INTE CH47 Chinook.
Jag har övat en del med norrmännen genom åren.

UK och Holländarna har.
Jag kan inte så mycket om helikoptrar, men skulle det kunna fungera att lägga ut en stor träskiva intill helikoptern, ställa en större domkraft , eller kanske flera, på den, lägga en mindre träskiva på lämpligt ställe under helikoptern och anbringa domkraftens lyftarm mot den. Sedan försöker man lyfta litet försiktigt.

Är träskivan tillräckligt stor och tjock så fördelas trycket över så stor yta att den inte bör sjunka ned i myren.
Citera
2024-12-08, 23:22
Medlem
Pojkekorvs avatar
Har flygit som passagerare om landat och tagit av från myrmark rätt mycket. Jag tror tror helt enkelt det är en polit som är ovan vid myrlandningar då jag tror att en amulanspilot inte landar så ofta på myrar. Myrar är lite förrädiska och piloten söker av och letar upp nåhon plats på myren som ser ut att ha lite bärighet. Har har alltid varit med en helikopter med medar även de märks att helikoptern kan fastna lite lätt. Ofta har de monterat på en sorts paddel på ändarna på medarna där bak för att få bättre bärighet och för att undvika att ändarna fastna i torven.

Det känns givet att fastna med en helikopter på en myr utan medar. Utan att veta mer ingående så tror jag det beror på piloten som inte kunde bedömma förså att myrar är mjuka.
Citera
2024-12-08, 23:28
Medlem
Kungsgardens avatar
I fredags publicerade Region Jämtland Härjedalen följande. Jag uppfattar det som att den havererade helikoptern är regionens enda maskin.

Imorgon, vardag, lär det ske krismöten efter att regionens helikopter blivit obrukbar under helgen. Den täcker normalt ett mycket stort geografiskt område. Olyckan kommer att slå hårt mot regionen och kan göra skillnad på liv och död ett tag framöver.

https://www.regionjh.se/nyheter/hals...587a26a64.html
Citera
2024-12-09, 00:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag kan inte så mycket om helikoptrar, men skulle det kunna fungera att lägga ut en stor träskiva intill helikoptern, ställa en större domkraft , eller kanske flera, på den, lägga en mindre träskiva på lämpligt ställe under helikoptern och anbringa domkraftens lyftarm mot den. Sedan försöker man lyfta litet försiktigt.

Är träskivan tillräckligt stor och tjock så fördelas trycket över så stor yta att den inte bör sjunka ned i myren.

Det finns ett fåtal jacking points under helikoptern där man får lyfts utan att orsaka skada på helikoptern.
Flygmaskiner är byggda för att vara mycket lättare än tex en personbil och det går absolut inte lyfta på ett godtyckligt ställe. Det är dessutom betydligt större vikt. Det finns dock mycket specificerade styrningar för var man får lyfta.

Iden med några plankor under och dra med traktor kan man glömma direkt.

Tillverkarens instruktioner för hur man lyfter är de enda godkända data på hur man får lyfta.
Skulle man göra något som går utanför det så skulle det innebära en massa inspektioner, kanske reparationer eller skrotning om man gör något alldeles fel.

Jag är varken tekniker eller har manualen dör det framgår hur man får lyfta så jag drar mig ur den diskussionen.
Citera
2024-12-09, 00:12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Jag uppfattar det som att den havererade helikoptern är regionens enda maskin.

Bolagen som opererar åt regionerna har sannolikt avtal om att kunna ställa upp med en reservhelikopter inom en viss, inte för lång tidsrymd. Jag tror inte man behöver vara utan helikopter i Jämtland (och Härjedalen? De delar på den?) speciellt länge.
Citera
2024-12-09, 01:01
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Tillverkarens instruktioner för hur man lyfter är de enda godkända data på hur man får lyfta.
Skulle man göra något som går utanför det så skulle det innebära en massa inspektioner, kanske reparationer eller skrotning om man gör något alldeles fel.

Det skulle inte bara drabba helikoptern som sitter fast nu utan även möjligheten att få ut på försäkringen (startkapital till en ny)
Citera
2024-12-09, 06:36
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Har flygit som passagerare om landat och tagit av från myrmark rätt mycket. Jag tror tror helt enkelt det är en polit som är ovan vid myrlandningar då jag tror att en amulanspilot inte landar så ofta på myrar. Myrar är lite förrädiska och piloten söker av och letar upp nåhon plats på myren som ser ut att ha lite bärighet. Har har alltid varit med en helikopter med medar även de märks att helikoptern kan fastna lite lätt. Ofta har de monterat på en sorts paddel på ändarna på medarna där bak för att få bättre bärighet och för att undvika att ändarna fastna i torven.

Det känns givet att fastna med en helikopter på en myr utan medar. Utan att veta mer ingående så tror jag det beror på piloten som inte kunde bedömma förså att myrar är mjuka.
Platsen var helikoptens vanliga landningsplats vid slalombacken i Vemdalen. Piloten trodde det skulle vara lika hårt och bra som vanligt där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in