Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Jag kan inte så mycket om helikoptrar, men skulle det kunna fungera att lägga ut en stor träskiva intill helikoptern, ställa en större domkraft , eller kanske flera, på den, lägga en mindre träskiva på lämpligt ställe under helikoptern och anbringa domkraftens lyftarm mot den. Sedan försöker man lyfta litet försiktigt.
Är träskivan tillräckligt stor och tjock så fördelas trycket över så stor yta att den inte bör sjunka ned i myren.
Det finns ett fåtal jacking points under helikoptern där man får lyfts utan att orsaka skada på helikoptern.
Flygmaskiner är byggda för att vara mycket lättare än tex en personbil och det går absolut inte lyfta på ett godtyckligt ställe. Det är dessutom betydligt större vikt. Det finns dock mycket specificerade styrningar för var man får lyfta.
Iden med några plankor under och dra med traktor kan man glömma direkt.
Tillverkarens instruktioner för hur man lyfter är de enda godkända data på hur man får lyfta.
Skulle man göra något som går utanför det så skulle det innebära en massa inspektioner, kanske reparationer eller skrotning om man gör något alldeles fel.
Jag är varken tekniker eller har manualen dör det framgår hur man får lyfta så jag drar mig ur den diskussionen.