2024-12-08, 00:20
Medlem
Hej!
Har ett inbokat samtal om ca 2 veckor, angående Jobbgaranti för ungdomar.
Har läst på lite om det och det känns verkligen inget för mig, och sen har jag även ett jobb som väntar på mig om ca 2 månader, det vet ju inte AF om, än...

Har förstått att om man tackar nej, så blir man av med sin a-kassa, men blir man av med den helt och hållet? Får man inte "bara" straffdagar då man tackade nej till ett erbjudande? Någon som har 100% koll på detta och vill dela med sig, så hade jag varit tacksam!
Citera
2024-12-08, 00:26
Medlem
https://www.unionensakassa.se/regler...-och-a-kassan/

Citat:
Om du tackar nej till ett arbetsmarknadspolitiskt program

1:a gången stängs du av från ersättning i 5 ersättningsdagar. 2:a gången inom samma ersättningsperiod stängs du av från ersättning i 10 ersättningsdagar. 3:e gången inom samma ersättningsperiod stängs du av från ersättning i 45 ersättningsdagar.

Citat:
Om du tackar nej till jobbgarantin för ungdomar riskerar du att helt förlora rätten till ersättning från oss.

Ja jag vet att detta är Unionen nu, men alla a-kassor har nog samma krav.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-12-08 kl. 00:30.
Citera
2024-12-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
https://www.unionensakassa.se/regler...-och-a-kassan/
Tack för du länkade!
Men så med andra ord, så blir man helt varslad ifrån ersättning när jag tackar nej? Någon här som tackat nej?
Citera
2024-12-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkew1
Hej!
Har läst på lite om det och det känns verkligen inget för mig, och sen har jag även ett jobb som väntar på mig om ca 2 månader, det vet ju inte AF om, än...

Har förstått att om man tackar nej, så blir man av med sin a-kassa, men blir man av med den helt och hållet? Får man inte "bara" straffdagar då man tackade nej till ett erbjudande? Någon som har 100% koll på detta och vill dela med sig, så hade jag varit tacksam!

Bara att spotta i näven och knega. Var glad att du får ett jobb.
Citera
2024-12-08, 01:16
Medlem
Är det svårt för dig att berätta för AF att du redan fått ett jobb om 2 månader?
Citera
2024-12-08, 01:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkew1
Hej!

Kontakta AF och prata med dem, med tanke på att du nu har ett kommande jobb så borde du kunna slippa.
Ljuger du om det kommande jobbet så lär du få problem framöver med dina bidrag.
Citera
2024-12-08, 08:40
Medlem
kalkryggars avatar
Men varför berättar du inte helt enkelt att du ska börja en tjänst om 2 månader? Då kan det finnas vägar att slippa börja något sånt här.
Citera
2024-12-08, 17:59
Medlem
killawifes avatar
Tacka aldrig nej till något Af kommer med, det är att be om problem. Tacka ja och gör sen det du hade tänkt från början. Om du nu måste jobba på detta i en månad så är det bättre än att bli avstängd, då det kan påverka dig negativt senare.

Ett samtal betyder heller inte att man måste göra nåt. Det är troligen bara ett samtal där de ska informera om detta. Några jobb för ungdomar finns knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in