Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-07, 21:18
Medlem
Just nu känns ekonomin och bostadsmarknaden som lite osäker, jag tror inte att du förlorar något på att hyra bostad iaf ett år eller två, framåt om du har den valmöjligheten. Långsiktigt brukar det vara bättre att äga sin bostad, men du behöver inte ha någon brådska att köpa nu, det är min bedömning.
2024-12-07, 21:23
Medlem
Lyckas du hitta en hyresrätt i bra område hade jag hellre valt det än att låsa upp x miljoner kronor i en BR, men det är få förunnat att ha den möjligheten.
2024-12-07, 21:32
Medlem
Bostadsrätt är valet om du har möjlighet till större insats. Dvs bo i riktigt bra områden. Samt att du lägger in så pass att avgift +lån och amortering är mindre om du skulle hyra motsvarande.
Betalar själv ca 16t/mån för min br. Skulle jag hyra motsvarande på Blocket så skulle det nog ligga mellan 22-25t/mån.
Har du inte kontantinsats så du kan amortera bara 1%, eller det blir köp i mindre attraktivt område, eller där du inte känner livskvalitet.. Då är det nog bättre hyra.
2024-12-07, 21:33
Medlem
Förr var det värt att köpa men i dagsläget så skulle jag rekommendera att hyra. På 3 år så har iallafall min bostad tappat 50% av värdet och jag tvivlar starkt på att jag ens får tillbaka pengarna om jag säljer den om några år.

Visst det är väl ovanligt att bostadsrätter tappar så mycket i värde men det sker till och från, speciellt om det är en mindre stad i ett sämre område.

I Stockholm så har priserna skenat iväg och sitter man inte på pengarna så kommer man få betala rätt mycket i ränta om man tar ett lån.

I Bromma så bygger de nu bostadsrätter för barnfamiljer (5 rum och kök) och en sådan går på dryga 13 miljoner exklusive ränta och avgifter, vilken barnfamilj har råd med en sådan?

Hyr man så slipper man oroa sig för att bostadsrättsföreningen går i konkurs och man förlorar då sina pengar. Efter en brand hos oss så gick föreningen från ett kreditbetyg på A till C och de har fått det jobbigt ekonomiskt.

Sen tar det lång tid i vårat område att kunna sälja något trots att lägenheterna kostar mindre än en ny bil (mindre än 400k för 4 rum och kök).
2024-12-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Förr var det värt att köpa men i dagsläget så skulle jag rekommendera att hyra. På 3 år så har iallafall min bostad tappat 50% av värdet och jag tvivlar starkt på att jag ens får tillbaka pengarna om jag säljer den om några år.

Visst det är väl ovanligt att bostadsrätter tappar så mycket i värde men det sker till och från, speciellt om det är en mindre stad i ett sämre område.

I Stockholm så har priserna skenat iväg och sitter man inte på pengarna så kommer man få betala rätt mycket i ränta om man tar ett lån.

I Bromma så bygger de nu bostadsrätter för barnfamiljer (5 rum och kök) och en sådan går på dryga 13 miljoner exklusive ränta och avgifter, vilken barnfamilj har råd med en sådan?

Hyr man så slipper man oroa sig för att bostadsrättsföreningen går i konkurs och man förlorar då sina pengar. Efter en brand hos oss så gick föreningen från ett kreditbetyg på A till C och de har fått det jobbigt ekonomiskt.

Sen tar det lång tid i vårat område att kunna sälja något trots att lägenheterna kostar mindre än en ny bil (mindre än 400k för 4 rum och kök).

Det är ett jäkla tjat i tråden från framförallt folk som hyr sitt boende om att föreningar går i konkurs. Det är så ytterst sällsynt så man kan i praktiken säga att det händer inte så glöm det!
Senast redigerad av 81032041X6 2024-12-07 kl. 21:59.
2024-12-07, 22:07
Medlem
Nordoxens avatar
Beror på vilken bostadsrättsförening det rör sig om, din livssituation och din ekonomi.

Är det en bostadsrättsförening med dålig ekonomi och förutsättningar så innebär det en större risk för dig då de i värsta fall kan innebära i praktiken att alla bostadsrätter inom föreningen omvandlas till hyresrätter. Inte kul att sitta fast med ett stort bolån och inte ens ha ett boende man kan sälja.

Avser du att bo i området och i bostaden långsiktigt (minst 5 år om inte längre)? Eller är du villig att göra det om marknaden inte är på din sida? Är flexibilitet, att kunna flytta när man vill utan några större risker, så är hyresrätt att föredra. Annars riskerar man en stor förlustaffär om man vill/behöver flytta och försäljningen inte går så bra som man hoppats på.

Har du de ekonomiska förutsättningarna som behövs för att hantera bolånet även med ökade räntor, det är ett område du är beredd att spendera dina kommande 5-10 år på och bostadsrättsföreningen känns vettigt så kör. Vi betalade nästan samma belopp för vår 4:a (iaf exklusive amorteringen om man inte räknar med den) som min kompis gjorde för sin 1:a hyresrätt inom samma område.

Värdesätter man flexibiliteten så kan det vara värt det. Annars är det ju bara dumt att hyra istället för att äga bostadsrätt. Med lite tur kommer din bostadsrätt även stiga i värde. Men med det sagt ska man inte se ens boende som en investering.
Senast redigerad av Nordoxen 2024-12-07 kl. 22:09.
2024-12-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
I en kommunal hyresrätt är ju risken mycket större att man kan få grannar som man inte vill ha nära.
Men kanske lättare att flytta
2024-12-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Bostadsrätt är inte att köpa dock. Eller, du äger inte lyan iaf. Så, hyra eller "köpa".
Jo om man betalar cash vilket är möjligt på mindre orter
2024-12-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Bostadsrätt är inte att köpa dock. Eller, du äger inte lyan iaf. Så, hyra eller "köpa".

Man äger rätten att bo där. Man köper alltså i dess rätta bemärkelse.

Med vänlig hälsning,
Gräsets störste fiende
2024-12-07, 22:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Ja man måste ju betala avgiften medan man bor där. Hur skulle man betala avgiften utan lön?
Ja, finns många sätt. Exempelvis kan man ha kapital som ger avkastning och betala avgiften/hyran genom den.
Citat:
Det man menar är att du köper en bostad för tillexempel 400 000 och har en avgift på 4000 per månad. Några år senare säljer du lägenhet och summan du säljer för överstiger det du betalat i avgift + det som du köpte den för.

När du får in pengar för försäljningen har du om man lägger ihop utgifterna för lägenheten med vinsten vid försäljningen inte betalat något. Men du måste givetvis betala undertiden som du bor där.
Jaså, det låter festligt. Och när du har sålt bostadsrätten så flyttar du ut i skogen då så du kan använda vinsten?
2024-12-07, 22:37
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, finns många sätt. Exempelvis kan man ha kapital som ger avkastning och betala avgiften/hyran genom den.

Ja det kan man ju men det är ovanligt. Vanligtvis behövs ett arbete för att betala för mat, avgifter med mera. Men oavsett om man har jobb eller kapital som ger avkastning så kan man säga att man har bott gratis när man har bostadsrätt.
2024-12-07, 22:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Ja det kan man ju men det är ovanligt. Vanligtvis behövs ett arbete för att betala för mat, avgifter med mera. Men oavsett om man har jobb eller kapital som ger avkastning så kan man säga att man har bott gratis när man har bostadsrätt.
Absolut, du kan säga det hur mycket du vill. Men i verkligheten betalar du för att bo där, och ganska mycket dessutom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in