Citat:
Ursprungligen postat av
HORSVERIGE
Åh jo, det gör de allt, släktingar men framför allt vänner och bekanta (svårare att avslöja dem då). Det finns väldigt många exempel på korruption inom länsstyrelserna och denna typ av djuraffärer. Varför skulle de annars ta djur, uppstalla dem i minst två veckor (pengar till djurhemmet) innan de tar tag i ärendet?!
Jag vet ingenting om det i sak, men jag reagerar mot din automatiska utgångspunkt att det är korruption.
Istället gissar jag att det är som det brukar vara: ett akutärende, ont om plats, vad göra, avliva?? Nej, jag provar med faster Agda, hon är ju djurvän, hon kan kanske ta hand om Pelle Kanin ett par veckor, så slipper vi avliva...
Det ÄR naturligtvis möjligt att faster Agda får del utav Länsstyrelsens arvode, men den faktiska bakgrunden torde vara att antalet platser i djurhemmen är begränsad... De svenska djurhemmen har ju stränga krav på sig. Vilket medför att många av de officiella djurhemmen är sk high kill shelters... Har inte djuret blivit avhämtat inom - säg, två veckor, avlivas det.
Placeras djuret hos faster Agda, har det en bättre chans att få leva...
Något liknande fenomen kan förekomma med människobarn... Akut insats, det är redan kväll. Inget jourhem tillgänglig / alla är fullbelagda. Vad göra? Låta barnet övernatta hos en pålitlig kvinnlig släkting. Jag vet att det är emot regelverket, men jag kan tänka mig att det förekommer - inte som ett sätt att utnyttja systemet eller ens att utnyttja barnet, men för att hjälpa ett barn i akut nöd.