• 1
  • 2
2024-12-06, 15:39
Avstängd
Här tänkte jag att vi granskar vad det är för några djurhem som tar emot djur som Länsstyrelsen har tagit från privatpersoner.

Är det privata hem? Är det företag? Är de släkt och vänner med myndighetspersoner? Vi vet hur korrupt Länsstyrelsen i Stockholm var med högsta bossen Anna Kinberg Batra. Ös på med information. Det är på tiden att dessa granskas.
Citera
2024-12-06, 15:49
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Här tänkte jag att vi granskar vad det är för några djurhem som tar emot djur som Länsstyrelsen har tagit från privatpersoner.

Är det privata hem? Är det företag? Är de släkt och vänner med myndighetspersoner? Vi vet hur korrupt Länsstyrelsen i Stockholm var med högsta bossen Anna Kinberg Batra. Ös på med information. Det är på tiden att dessa granskas.
På företag typ Hundstallet. Om du följde djurräddarna och djurambulansen på tv så ser du vilka hem. Inte hos privatpersoner då djurägaren skall kunna överklaga enligt lag. Sedan säljs de flesta djur till privatpersoner.
Citera
2024-12-06, 16:15
Medlem
DauXs avatar
Smådjurschansen tar emot - tada - smådjur (kaniner, marsvin, hamstrar) som bland annat beslagtagits av Länsstyrelsen men även många djur som helt sonika släppts ut i det vilda av oansvariga ägare. Dessa placeras sedan i jourhem hos privatpersoner. De har relativt höga krav för att få bli just jourhem.

Organisationen är så vitt jag vet inte korrupt utan har gott rykte. Det är inte många andra som klarar att placera uppemot 100 kaniner som skedde tidigare i år i ett enda vanvårdsärende.
Citera
2024-12-06, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Smådjurschansen tar emot - tada - smådjur (kaniner, marsvin, hamstrar) som bland annat beslagtagits av Länsstyrelsen men även många djur som helt sonika släppts ut i det vilda av oansvariga ägare. Dessa placeras sedan i jourhem hos privatpersoner. De har relativt höga krav för att få bli just jourhem.
Det där verkar vara en ideell organisation utan någon anställd.
Citera
2024-12-06, 18:22
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Det där verkar vara en ideell organisation utan någon anställd.
Stämmer.

Framgår dock inte helt klart i din trådstart att du inte ville diskutera sådana ("Är det privata hem? Är det företag? ") men möjligt att jag missförstod dig.

I vilket fall som helst så tar de ofta emot privatpersoners djur för omplacering på uppdrag av Länsstyrelsen.
Citera
2024-12-06, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Stämmer.

Framgår dock inte helt klart i din trådstart att du inte ville diskutera sådana ("Är det privata hem? Är det företag? ") men möjligt att jag missförstod dig.

I vilket fall som helst så tar de ofta emot privatpersoners djur för omplacering på uppdrag av Länsstyrelsen.
Jo, vi ska diskutera alla verksamheter som ägnar sig åt detta. Blev bara lite paff att en ideell förening utan nån anställd håller på med sånt här.

Vart tar större djur vägen då? Katter, hundar och hästar... Var vänder man sig om man vill köpa ett djur från Länsstyrelsen i Örebro?
Citera
2024-12-06, 19:07
Medlem
Loreias avatar
Dom flesta djurhem i Sverige är ideella. Och nej, jag tror inte folk på länsstyrelsen sätter djur hos sina släktingar
Citera
2024-12-06, 23:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Dom flesta djurhem i Sverige är ideella. Och nej, jag tror inte folk på länsstyrelsen sätter djur hos sina släktingar
Åh jo, det gör de allt, släktingar men framför allt vänner och bekanta (svårare att avslöja dem då). Det finns väldigt många exempel på korruption inom länsstyrelserna och denna typ av djuraffärer. Varför skulle de annars ta djur, uppstalla dem i minst två veckor (pengar till djurhemmet) innan de tar tag i ärendet?!

Vilka djurhem har vi i Örebro län som tar emot större djur? Kan ju inte bara finnas ett enda ställe. Hur mycket kostar dessa djur att köpa eller vallas de vidare direkt till slakterierna? Beror kanske på vilka djur vi pratar om. Kan tänka mig att katter/hundar säljs vidare efter en lång tids uppstallning. Hur är det med hästar? Var uppstallas de?
Citera
2024-12-07, 10:31
Avstängd
Rädda djuren är ännu en ideell förening. Ett som verkar ta emot alla möjliga slags djur - även såna tagna av länsstyrelsen.
Citera
2024-12-07, 11:56
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Jo, vi ska diskutera alla verksamheter som ägnar sig åt detta. Blev bara lite paff att en ideell förening utan nån anställd håller på med sånt här.

Vart tar större djur vägen då? Katter, hundar och hästar... Var vänder man sig om man vill köpa ett djur från Länsstyrelsen i Örebro?
Då vänder man sig till Länstyrelsen i Örebro.
Citera
2024-12-07, 12:12
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Åh jo, det gör de allt, släktingar men framför allt vänner och bekanta (svårare att avslöja dem då). Det finns väldigt många exempel på korruption inom länsstyrelserna och denna typ av djuraffärer. Varför skulle de annars ta djur, uppstalla dem i minst två veckor (pengar till djurhemmet) innan de tar tag i ärendet?!

Vilka djurhem har vi i Örebro län som tar emot större djur? Kan ju inte bara finnas ett enda ställe. Hur mycket kostar dessa djur att köpa eller vallas de vidare direkt till slakterierna? Beror kanske på vilka djur vi pratar om. Kan tänka mig att katter/hundar säljs vidare efter en lång tids uppstallning. Hur är det med hästar? Var uppstallas de?

Om det gäller katter så har jag aldrig varit med om att djurhem får några pengar. Dessutom är så gott som alla ideella djurhem i Sverige no-kill shelters vilket länsstyrelsen inte kör med utan dom har en gräns och sedan avlivas djuren.
Citera
2024-12-08, 08:27
Medlem
Citat:

Jag vet ingenting om det i sak, men jag reagerar mot din automatiska utgångspunkt att det är korruption.

Istället gissar jag att det är som det brukar vara: ett akutärende, ont om plats, vad göra, avliva?? Nej, jag provar med faster Agda, hon är ju djurvän, hon kan kanske ta hand om Pelle Kanin ett par veckor, så slipper vi avliva...

Det ÄR naturligtvis möjligt att faster Agda får del utav Länsstyrelsens arvode, men den faktiska bakgrunden torde vara att antalet platser i djurhemmen är begränsad... De svenska djurhemmen har ju stränga krav på sig. Vilket medför att många av de officiella djurhemmen är sk high kill shelters... Har inte djuret blivit avhämtat inom - säg, två veckor, avlivas det.
Placeras djuret hos faster Agda, har det en bättre chans att få leva...

Något liknande fenomen kan förekomma med människobarn... Akut insats, det är redan kväll. Inget jourhem tillgänglig / alla är fullbelagda. Vad göra? Låta barnet övernatta hos en pålitlig kvinnlig släkting. Jag vet att det är emot regelverket, men jag kan tänka mig att det förekommer - inte som ett sätt att utnyttja systemet eller ens att utnyttja barnet, men för att hjälpa ett barn i akut nöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in