2024-12-06, 13:20
Medlem
Följande måste väl alla som någonsin haft en kontorsjobb känna igen sig i?

Ibland har man någon typ av avdelningsmöte där halva dagen är avsatt till något tema/problem som vi gemensamt ska hitta lösningar till. Man delas in i grupper som ska resonera kring några frågor och komma med lite förslag.

Sedan kommer den totalt meningslösa och irriterande delen när alla grupper ska redovisa vad de kommit fram till. Antingen får en talesperson för gruppen gå fram och stakande läsa innantill från sitt protokoll vad hur man resonerat, eller så går hela gruppen fram och berättar en sak var. Det hela känns totalt meningslöst och som ett enormt slöseri med tid. Jag får flashbacks från mellanstadiet och de gruppredovisningar vi hade där.

Det värsta av allt är ju att alla grupperna har haft samma frågor och därmed kommit fram till ungefär samma sak. Man ska alltså lyssna på i värsta fall 4-5 grupper som alla upprepar vad de föregående har sagt.

Jag kan inte vara den enda som upplevt detta och tycker det är ett idiotiskt sätt att jobba på? Vad kan man göra istället?
Citera
2024-12-06, 13:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Jag kan inte vara den enda som upplevt detta och tycker det är ett idiotiskt sätt att jobba på? Vad kan man göra istället?

Man kan utföra de riktiga arbetsuppgifterna som man faktiskt får betalt för.

Faktiskt väldigt sjukt att det tillåts att boka upp en stor del av personalen på att sitta och snacka en massa strunt timme efter timme, ibland en hel dag. Det riktiga jobbet som man anställts för ligger och väntar och dessa "workshops" ger absolut ingenting.

Om 40 pers bokas upp på 4 timmar är det en hel arbetsmånad som förbrukas. Säg en snittlön per anställd på 50 tkr samt arbetsgivaravgifter på 31,42% så kostar detta tramsmöte 65 710 kr. Det borde ju verkligen vara i arbetsgivarens intresse att hålla nere denna typ av kostnader men tvärtom uppmuntras inte sällan till "teambuilding" och annat trams på bekostnad av jobbet som ska göras.

Tack och lov har man numera möjlighet att jobba hemma så man kan alltid sätta på denna typ av möten för inlyssning medan man jobbar med en riktig arbetsuppgift parallellt.
Citera
2024-12-06, 13:41
Medlem
Jordgubbes avatar
På seminariedagar kan man i alla fall spela floskelbingo med kollegorna. I workshops blir det som du säger risk för överlapp (fast de hade ju kunnat få olika uppgifter). Du borde föreslå att nästa gång i företaget så startar ni en tråd på flashback, sätter er i varsina rum och diskuterar ämnet från tangentborden. Håller er nya strategi (eller vad det nu är ni skall avhandla) när den angrips av troll etc så är det bara exekvera!
Citera
2024-12-06, 14:15
Medlem
kalkryggars avatar
Du gör så att ni sätter i er grupp i ett rum och spelar kort eller något annat. Sen när tiden är ute så ber du om att ni måste ha lite mer tid för att det måste göras seriöst. Så får ni mer tid. Då softar ni ännu mer.

Sen när det ska redovisas så säger du, "fy fan va yr jag känner mig i huvudet, jag måste tyvärr gå ut och ta lite luft en stund".

Sen återkommer du lagom till att få höra de avslutande orden. Det bästa är om du hinner slänga ur dig att du "tycker det här va en jättebra grej, nu tar vi rast".
Senast redigerad av kalkryggar 2024-12-06 kl. 14:29.
Citera
2024-12-06, 15:37
Medlem
Imnshos avatar
Kommer ihåg en gång där vi skulle bygga vår "upplevelse" med legobitar. Man har varit med om många knäppa workshops!

Ett sätt för kontorsleverantörer att få sälja Postit lappar och whiteboard pennor. För alla har väl varit med om att få rösta på saker genom att sätta upp post it lappar??
Citera
2024-12-06, 17:50
Medlem
Majasmokers avatar
Jag har kommit fram till att även om det för all del är ett tillfälle för oss i personalen att ge uttryck för åsikter om olika saker, så är det också ett utmärkt sätt för cheferna att kunna säga att här får minsann personalen vara med & bestämma samtidigt som de då såklart inte behöver ta hela ansvaret om nåt blir fel men fortfarande har samma pröjs.

Vi är ett 50-tal i en skolmyndighet som har 2 dagar på våren & en på hösten till sånt här. Det har varit lite dåligt med (era skatte-)pengar i år & nästa så ingen övernattning 30-45 min. från stan så man likagärna kan åka hem över natten.

För min del är det vissa dagar som att sitta på neurologernas eller annan högutbildad akademikergrupps rikskonferens. Alltså helt meningslöst för mig som typ enda knegaren i huset. Visst, kan vara intressanta spörsmål i sig men oftast med facktermer & annat som jag inte är insatt i. Helt onödiga pengar att lägga på mig.
Citera
2024-12-07, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kommer ihåg en gång där vi skulle bygga vår "upplevelse" med legobitar. Man har varit med om många knäppa workshops!

Ett sätt för kontorsleverantörer att få sälja Postit lappar och whiteboard pennor. För alla har väl varit med om att få rösta på saker genom att sätta upp post it lappar??
Hahaha! Vår chef kom med en påse med legobitar till varje person så skulle vi vara så kreativa vi kunde för att få igång den sidan. Sedan skulle vi presentera vad vi gjort för något. Jag har aldrig varit så sugen på att gå fram och skalla chefen, gå ut och aldrig komma tillbaka.
Citera
2024-12-07, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Följande måste väl alla som någonsin haft en kontorsjobb känna igen sig i?

Ibland har man någon typ av avdelningsmöte där halva dagen är avsatt till något tema/problem som vi gemensamt ska hitta lösningar till. Man delas in i grupper som ska resonera kring några frågor och komma med lite förslag.

Sedan kommer den totalt meningslösa och irriterande delen när alla grupper ska redovisa vad de kommit fram till. Antingen får en talesperson för gruppen gå fram och stakande läsa innantill från sitt protokoll vad hur man resonerat, eller så går hela gruppen fram och berättar en sak var. Det hela känns totalt meningslöst och som ett enormt slöseri med tid. Jag får flashbacks från mellanstadiet och de gruppredovisningar vi hade där.

Det värsta av allt är ju att alla grupperna har haft samma frågor och därmed kommit fram till ungefär samma sak. Man ska alltså lyssna på i värsta fall 4-5 grupper som alla upprepar vad de föregående har sagt.

O ja, jag får flashbacks från mitt yrkesliv. Det var en nästan obligatorisk aktivitet i samband med organisationsförändringar. Dessa kom vid varje chefsbyte. Sedan var det dessa tester där vi skulle utröna vår personlighet för att bättre kunna arbeta tillsammans. Efter några år med dess tester svarar man hej vilt på dem, man tar dem inte på allvar.
Fast man fick gratis lunch och gott fika.
Citera
2024-12-07, 10:39
Medlem
HBTKuks avatar
Hatar sånt. Jag är då inte anställd som analytiker och min roll, eller kunskap, ligger inte i att analysera och dra slutsatser av stora mängder data. Sånt borde man låta proffsen göra, medan jag får göra det jag ska.

Min förra arbetsgivare hade massor av internutbildningar man kunde anmäla sig till. Detta blev alltid cheferna glada om man gjorde. Jag valde endast de fortbildningar som var förlagda på hotell i stan (inklusive frukost och lunch) och bara var halvdagar. Sen drog jag hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in