2024-12-08, 10:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4rg3n
När det kommer till kryptovärdepapper(Certifikat, ETP:er) som finns på exempelvis Avanza och Nordnet, kommer dessa påverkas?

Gissningsvis inte.
Aktier som MSTR skulle blomstra om det blev en verklighet.

FI kan förbjuda aktier också. Men vad FI ”kan” göra är ointressant jämför med vad dom gör. Bara intressant för dom som tjänar pengar på läskiga rubriker.
Citera
2024-12-08, 10:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
FI kan förbjuda aktier också.
Jaså, hur tänker du då? Förklara i detalj och hänvisa till de lagar som skulle tillämpas.
Citera
2024-12-08, 11:01
Medlem
Leastons avatar
När det gäller FI och "förbjuda blockkedjor" så kan man ju tänka att alla öppna blockkedjor snarare är att föredra, då man lätt kan följa alla transaktioner till skillnad från cashhanteringen som sker idag.

Däremot så finns det ju massa privacy kedjor som som Monero, Dash, Zcash och mycket mer. Dessa kan jag tänka mig att FI inte uppskattar.
Citera
2024-12-08, 11:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
När det gäller FI och "förbjuda blockkedjor" så kan man ju tänka att alla öppna blockkedjor snarare är att föredra, då man lätt kan följa alla transaktioner till skillnad från cashhanteringen som sker idag.

Däremot så finns det ju massa privacy kedjor som som Monero, Dash, Zcash och mycket mer. Dessa kan jag tänka mig att FI inte uppskattar.
Det måste vara därför all ransomware kräver betalning i bitcoin. För att FI ska ha det så enkelt som möjligt att sätta dit de skyldiga

Är alltså varje adress på dessa publika blockkedjor kopplad till en fysisk eller juridisk person?
Citera
2024-12-08, 11:59
Medlem
Det är just det här jag varnat för när det gäller kryptovalutor.
Möjligheterna att betala med t ex Bitcion eller omvandla det till vanliga slantar blir svårare och svårare.
Tills slut sitter man där med en miljon i BTC och kan varken betala med den eller få utbudet i cash.
Man är hänvisad till olagliga transaktioner där risken att bli blåst är stor.
Citera
2024-12-08, 13:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Möjligheterna att betala med t ex Bitcion eller omvandla det till vanliga slantar blir svårare och svårare.
Håller absolut inte med om den premissen. Vart har du fått den ifrån?
Citera
2024-12-08, 13:31
Medlem
Citat:
Håller absolut inte med om den premissen. Vart har du fått den ifrån?
Typ det TS tråd handlar om, FIs beslut.
Citera
2024-12-08, 13:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Typ det TS tråd handlar om, FIs beslut.
Finns inget beslut, bara en rubrik som någon artikelförfattare jagade klick med. Observera ordet "kan".
Citera
2024-12-09, 07:57
Medlem
Citat:
Det är just det här jag varnat för när det gäller kryptovalutor.
Tills slut sitter man där med en miljon i BTC och kan varken betala med den eller få utbudet i cash.
Man är hänvisad till olagliga transaktioner där risken att bli blåst är stor.
Krypto blir mera accepterat när marknaden regleras. Många företag vill inte bli involverade i en oreglerad marknad, men nu blir det mera OK att använda kryptovalutor.

Däremot kan det bli problem för vissa personer på grund av ökade AML-kontroller (Anti Money Laundering).
Citera
2024-12-25, 15:48
Medlem
Tror det blir svårt att reglera på ett effektivt sätt.
Kommer finnas kryphål genom bulvanföretag som "förvaltar" krypto utanför EU osv.
Citera
2024-12-30, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Det här är vad jag hatar mest med Sverige. Alla regler och lagar. Man får inte gå utanför huset snart utan att böta för det. Sen har dom mage att lägga sig i ens pengar och höja isk skatten. Nu ska man inte få handla med krypto heller och gambla med det. Nej för politiken går ut på att göra allt så tråkigt som det bara går. Rör fan inte mina pengar så rör jag inte era!

Eller hur Hatar osså dem men ännu mer EU, kan inte alla bara går ur den skiten och lämna Cpt Urusla.. Ingen jävel som valt att hon ska bestämma någonting här 🤬
Citera
2025-01-04, 02:54
Medlem
HarrySvenssons avatar
l
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto