• 1
  • 2
2024-12-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topkapi
Nej, för IPS säljer Avanza av för ett år åt gången. Citerar från deras egen hemsida:

”När ska jag sälja av fonder?
Du säljer själv av hela det kommande årets utbetalningsbelopp, som sedan flyttas till ett separat utbetalningskonto. Medan pengarna finns där är de låsta. Resterande pensionskapital kan fortfarande vara placerat i aktier, fonder, pengar m.m.”
Jag blir inte riktigt klok på detta (min IPS-utbetalning startar inte på flera år). Jag kollade här:
https://www.avanza.se/kundservice.ht...talning-pa-ips

"Inför varje nytt utbetalningsår av din IPS kan du välja att sälja av innehav själv eller att låta oss göra detta. Om du inte har sålt av själv så säljer vi av automatiskt den 1:a i utbetalningsmånaden."
Citera
2024-12-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rengisss
Jag blir inte riktigt klok på detta (min IPS-utbetalning startar inte på flera år). Jag kollade här:
https://www.avanza.se/kundservice.ht...talning-pa-ips

"Inför varje nytt utbetalningsår av din IPS kan du välja att sälja av innehav själv eller att låta oss göra detta. Om du inte har sålt av själv så säljer vi av automatiskt den 1:a i utbetalningsmånaden."

Menas den 1:a i första utbetalningsmånaden för året. Så har jag sett det tolkats på andra ställen. Har därför själv valt årlig utbetalning för att få en klumpsumma i januari att själv hantera. Det låsta kontot där Avanza annars placerar pengarna ger ingen ränta. Åtminstone har det varit så tidigare
Citera
2024-12-13, 22:24
Medlem
Bankerna och försäkringsbolagen sitter i samma båt. De försöker alltid att blåsa dig.
Citera
2024-12-21, 04:27
Medlem
Swedbank och Sparbankerna säljer av månadsvis om du har utbetalning per månad. Du kan välja månad, kvartal eller år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in