• 4
  • 5
2024-12-06, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo du! Avanza har betalt in skatt för mej under alla år! Sedan har jag sett i deklarationen att dom gjort det.
Avanza och andra skickar uppgifterna om ditt ISK till Skattemyndigheten, men de drar ingen skatt.

Du kan själv gå in på ditt ISK hos Avanza och få fram transaktioner.

Antagligen har din skatt på ISK:t blivit så låg, så att skatten du redan betalat in för lön med mera räckt, så att du inte behövt pytsa in mer för ISK:t.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-06 kl. 02:57.
Citera
2024-12-06, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Avanza och andra skickar uppgifterna om ditt ISK till Skattemyndigheten, men de drar ingen skatt.

Du kan själv gå in på ditt ISK hos Avanza och få fram transaktioner.

Antagligen har din skatt på ISK:t blivit så låg, så att skatten du redan betalat in för lön med mera räckt, så att du inte behövt pytsa in mer för ISK:t.
Nja det har bara varit ett par hundra men dom har allt dragits från mitt konto på samma sätt som dom dragit några hundra från mina sparkonton där samt SBAB. Så för mej har dom allt dragits direkt!
Citera
2024-12-06, 03:08
Medlem
Citat:
Nja det har bara varit ett par hundra men dom har allt dragits från mitt konto på samma sätt som dom dragit några hundra från mina sparkonton där samt SBAB. Så för mej har dom allt dragits direkt!
Ränteinkomster dras från exempelvis SBAB. Men som sagt, skatten på ISK sköter du själv. Däremot informeras Skattemyndigheten om dina ISK och uppgifterna är förtryckta i din deklaration. Det kanske är det som gett dig intrycket av att de även betalat in skatten?

Så mamma får betala skatt om sonen är för ivrig med att sätta in dessa 150 000 sek på hennes ISK.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-06 kl. 03:12.
Citera
2024-12-06, 03:14
Medlem
Citat:
Ränteinkomster dras från exempelvis SBAB. Men som sagt, skatten på ISK sköter du själv. Däremot informeras Skattemyndigheten om dina ISK och uppgifterna är förtryckta i din deklaration. Det kanske är det som gett dig intrycket av att de även betalat in skatten?

Så mamma får betala skatt om sonen är för ivrig med att sätta in dessa 150 000 sek på hennes ISK.
Om det skulle vara som du säger som det INTE är för mej så tror jag nog att sonen betalar sin mamma dom hundralapparna....
Citera
2024-12-06, 04:25
Medlem
Citat:

Citat:
Om det skulle vara som du säger som det INTE är för mej så tror jag nog att sonen betalar sin mamma dom hundralapparna....

Han har helt rätt så du får nog kolla upp detta, din bank har inte agerat annorlunda just för dig. Skatten på ISK dras inte från kontot, den kommer upp i din självdeklaration så du får själv betala in den till ditt skattekonto om du får ett underskott av inbetald skatt.
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2024-12-06 kl. 04:28.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in