Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-22, 15:04
  #1
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Först lite bakgrund: Här sitter en annan och mår skit. Hade gjort upp en fin och prydlig studieplan i glada färger inför omtentan. Låg hyfsat bra till i planeringen fram till i fredags, men sen kom helgen. Trött och grinig och utan studiemotivation efter för många sena nätter. Bestämde mig för att vila ut lite och spara mina krafter till måndagen. Men vad händer? Jo, på söndagkvällen börjar Duracell Bunny känna sig rejält hängig. När hon vaknar på måndagen är hon totalt däckad av feber. Nu har jag ingen termometer, men det kändes som att jag hade över 40 grader. Det var inte lönt att ens försöka plugga.

Nu är det tisdag och febern har gått ner lite, men jag inser att jag är hopplöst efter. Så att ni verkligen ska förstå vill jag säga att den enda anledningen till att jag har den här omtentan från första början är att det var en massa strul i privatlivet inför den ordinarie tentan (och det var saker som inte ens var mitt eget fel). Det känns så orättvist att en massa saker man inte kan råda över ska sätta käppar i hjulet i studierna.

Så till själva ämnet: Eftersom jag bara inte får köra den här tentan (det vore katastrof för mina studier) och eftersom jag inte alls kan rå för att jag går och blir sjuk på det här sättet tänkte jag ta med mig en liten minneslapp att ha som stöd under tentan.

Notera: Ingen "fusklapp" utan en minneslapp som kompensation för det jag inte hann läsa in pga min feber. Det är en jävla skillnad. Jag är SKITSTRESSAD, så jag har inte tid med några moralpredikningar och fördömanden. Det här är en engångsgrej.

Nån som har lite tips och råd hur man rent praktiskt ska gå tillväga? Då menar jag förstås inte själva utformningen av lappen utan hur man på bästa sätt smugglar in den och faktiskt får nytta av den. Man vill ju inte gärna bli tagen på bar gärning med den där lappen på sig med allt vad det kan innebära av avstängning och skit. Var är bästa stället att gömma lappen? Inte har väl tentavakterna rätt att visitera en om man beter sig "misstänkt"? Eller har de det? Det har mest varit snälla gamla pensionärer som suttit och vaktat på mina tidigare tentor, men vissa är rätt militäriska av sig och sitter och spanar på en så att man nästan känner sig skyldig även om man inte fuskar. Hur är det med de andra studenterna som man skriver med? Tror ni att de kan vara så jävliga att de anger en om de råkar se att man har nåt fuffens för sig? Skulle ni göra det?

Tacksam för svar.
Citera
2006-08-22, 15:07
  #2
Medlem
von Schmerzs avatar
Papper i fickan, läses på toaletten. Glöm alla smidiga försök att läsa i tentasalen, risken är stor att du kommer att bli upptäckt.

Sen får du en smäll på fingrarna för att du inte började plugga i tid, då hade du inte behövt fuska
Citera
2006-08-22, 15:21
  #3
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Ja, du har nog rätt. Men vågar man ha den i fickan? Är det säkert att de inte får visitera en? Jag har då aldrig hört talas om att nån någonsin blivit det, men man vill ju vara helt på den säkra sidan. Man kan iofs stoppa undan lappen på ett ställe där de garanterat inte kommer kolla.
Citera
2006-08-22, 15:21
  #4
Avstängd
mrMunsons avatar
Eftersom du ändå lyckats inbilla dig själv att du har din fulla rätt att ta med den här "minneslappen" så förslår jag att du tar upp det hela med examinatorn så kanske han också godkänner det.. eller så talar han om för dig vilken idiot du är
Citera
2006-08-22, 15:30
  #5
Medlem
Du kan i princip stoppa hur många lappar du vill i kalsongerna.
Försök svara på nästan allt på tentan, chansa på de frågor du kanske kan, kom ihåg vilka du ska dubbelchecka samt de uppgifter som du absolut inte kunde.

Om du har svårt att minnas kan du skriva ner vilka dessa är samt droppa ner lappen på låret, och sedan smyga in den vid kalsongkanten och dra tröjan över.

Memorera nu allt på toaletten.
Citera
2006-08-22, 15:53
  #6
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_tobbe
Du kan i princip stoppa hur många lappar du vill i kalsongerna.
Försök svara på nästan allt på tentan, chansa på de frågor du kanske kan, kom ihåg vilka du ska dubbelchecka samt de uppgifter som du absolut inte kunde.

Om du har svårt att minnas kan du skriva ner vilka dessa är samt droppa ner lappen på låret, och sedan smyga in den vid kalsongkanten och dra tröjan över.

Memorera nu allt på toaletten.
Tack för mycket bra tips.

mrMunson: Missade du att läsa hela den fetstilta biten i mitt inlägg?
Citera
2006-08-22, 15:56
  #7
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Tack för mycket bra tips.

mrMunson: Missade du att läsa hela den fetstilta biten i mitt inlägg?

Hur goda dina föresatser än är kan du aldrig få det till något annat än fusk. Sen om du ska göra det eller inte tänker inte jag lägga mig i.
Citera
2006-08-22, 15:59
  #8
Medlem
Mitt tips är att sitta vid din plats och läsa högt från lappen. Om någon undrar vad du gör så säg "Jag läser bara från min minneslapp, men det är inte fusk för jag behöver den ju bara för att jag inte sköter mina studier som andra."
Citera
2006-08-22, 16:10
  #9
Avstängd
mrMunsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Tack för mycket bra tips.

mrMunson: Missade du att läsa hela den fetstilta biten i mitt inlägg?

Nej, men däremot tycker jag det är lustigt att du trots den enorma stressen du känner har tid med att skriva ner ett långt inlägg med dem sämsta jävla förklaringarna som finns. Sen skiter jag fullständigt i om du inte vill ha någon moralpredikning.
Citera
2006-08-22, 16:16
  #10
Medlem
Varnims avatar
Nu vet jag inte vad ni skriver era tentor på men vi skriver dem på vanliga lösblad. Oftast rutade (då det oftast är matte) men det finns alltid helvita att tillgå också. Så skriv du ner dina saker du ska komma ihåg på lappen och stoppa den på något vettigt ställe. Sedan sätter du dig på ett bra ställe. (Längst ut i ett hörn längst bak) så att ingen annan framför eller så många från sidan ser vad du sysslar med. Sedan väntar du en stund, kladdar på lite papper och gör vad du nu vill göra. Sen är det bara att plocka upp lappen och lägga på bordet.

Skulle någon mot förmodan fråga vad den är till för så säger du bara att du skrivit ner det nu. Det är det första jag gör varje gång jag har tenta. Så fort jag får ett papper skriver jag ner alla formler/satser och speciellt saker jag har svårt att komma ihåg. Tänk bara på att skriva på ett sådant sätt att det skulle kunna komma från huvudet och kanske itne för snyggt/välstrukturerat. Hittils har aldrig någon kollat på mina papper eller brytt sig det minsta om dom, men då har jag ju iofs aldrig fuskat heller.

Lycka till med tentan nu!
Citera
2006-08-22, 16:26
  #11
Medlem
Aiolis avatar
Jag kan ju börja med min moralpredikan innan jag kommer till tipsdelen.

För det första: Hur du än väljer att lägga fram det så är det fusk. Omständigheter man inte kan råda över råkar alla ut för. Du får inte sno pengar, även om du råkat bli pank helt utan att det varit ditt eget fel. Du får inte ta med dig en minneslapp på en tenta utan att det kallas fusk. Sen om du väljer att fuska är ju upp till dig, men då får du vara beredd på att ta konsekvenserna (tre månaders avstängning eller vad det nu är? DET om något lär vara förödande för studierna).

För det andra finns det alternativa vägar att gå. Varför får du verkligen inte missa den här tentan? Är det CSN som kräver att du kommer upp till ett visst antal poäng för att få fortsatta studiemedel? I såna fall går det att lösa. Dom kan ta hänsyn till speciella omständigheter man inte kan råda över (se, det passar dig perfekt!) och utdela pengar ändå om man bara skriver ett litet brev/gråter ut på närmsta CSN-kontor. Dom är inte lika onda som man kan tro, otroligt nog.

Är det en spärrkurs som gör att du inte får läsa fortsättningskurser om du inte klarar den? I såna fall finns det två vägar. Snacka med studievägledaren och försök få dispens. Det brukar gå utan problem ifall kursen inte innehåller väldigt grundläggande kunskaper inför kurserna längre fram eller om man har tillräckliga kunskaper för att klara fortsättningskurser men inte för att fixa tentan. OM det inte skulle gå att få dispens så finns det förmodligen en anledning, dvs att kunskaperna verkligen är nödvändiga för att klara kurserna efteråt. Om så är fallet kan din minneslapp vara totalt förödande, hur bygger man upp motivationen att slå in kunskaper när man redan klarat tentan, samtidigt som man läser en ny kurs man inte förstår någonting av pga att man inte har grunderna? Nä, i såna fall är det också bäst att ta ett snack med studievägledaren. Kanske finns det några andra kurser som ingår i utbildningen du kan läsa den här terminen innan nästa omtenta dyker upp? Det går alltidalltid att lösa om man är lite motiverad samt går till studievägledaren i tid. Dom har löst mycket värre saker förut.

Jag vill också poängtera att även om man läser en del skitkurser inom vissa utbildningar så är också många bra att ha i framtiden. Man lär sig inte för tentan utan för livet. Visst finns tentan där som ett mål man ska uppnå vid en viss tid, men poängen med att studera är ju att faktiskt lära sig något.

Nu till lite mer konkreta fusktips, vilket du var ute efter. Du är tjej, right? Lägg fusklapp i bh:n, gå till tentan och läs igenom den samt svara på allt du kan. Spring sedan på toa, ta ut fusklappen och läs snabbt in det som saknas. Lägg tillbaka fusklappen i bh:n. Spola i toaletten innan du går ut. Risken att någon kommer komma på dig är nästintill obefintlig, jag har aldrig hört talas om visitering på tentor.

Kan dock säga att om dom kunskaper som fattas kan trängas ihop på en fusklapp så har du inte så mycket kvar och lära dig och lyckas säkert med det om du gör ett sista krafttag fram till tentan. Dom tentor jag har kört på har ingen fusklapp i världen kunnat rädda mig från.
Citera
2006-08-22, 16:35
  #12
Medlem
Du ska nog räkna med att det finns någon moralkärring bland studenterna som sätter dit dig om de får chansen.

Angående fusklappen, för det vet du också att det är, så tror jag det bästa du kan göra är att försöka maskera det som en kladdlapp. Alltså du skaffar ett papper som är exakt som de papper du får att kladda på under tentan. Sen kan du ju bara lägga din fusklapp bland de andra kladdpapperna. Jag har aldrig fuskat på en tenta men min idé bör vara genomförbar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback