• 1
  • 2
2024-12-03, 07:20
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Vilket är syftet med en tv-kanal, färg-tv eller ett tv-program?
Eller med Internet?
Ju fler kanaler desto bättre?
Bättre för vem?
I skrivande stund så finns det en uppsjö tv-kanaler, tv-program och liknande men jag ser inte nyttan av det. Vare sig samhällsnyttan eller den indivuella nyttan.
Det som jag framförallt ser är fler tidstjuvar. Överallt!
Därtill splittring mellan människor.
Citera
2024-12-03, 07:33
Medlem
Internet. Framför allt flashback är nog en större tidstjuv.
Citera
2024-12-03, 07:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man får ta det goda med det onda…

Ja mycket har förändrat oss negativt men också gett oss möjligheter. Däremot tror jag knappast människor blivit lyckligare.

Det har skapat en osund stress där jaget och egot växt. Vi har också tappat den mellanmänskliga kontakten och ett naturligt sätt.

Vi hade nog mått bättre utan internet! Vi värderade allt mer tidigare, ta bara det där med när det bjöds på film en gång i veckan på svt. Vilken grej! Köpte man en LP (och senare cd) var man såklart tvungen att lyssna på hela verket och även jobba in låtar som man initialt tyckte mindre om men sedan växte… till skillnad från dagens marknad där man ger en låt 20 sekunder och klickar aldrig på den i spotify mer.
Man uppskattade och värderade det man hade mer och fick kämpa lite då allt inte fanns tillgänglig hur som helst.

Man hade inte heller tillgång till allt och kunde knappast beställa varor från utlandet enkelt och billigt. Hade någon en tshirt det stod Metallica på betydde det att den faktiskt varit på konsert (i de flesta fall såvida man inte hittat till House of kicks) och inte bara gått in på närmsta H&M.

Man fick kämpa men vinsten kändes större!
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-12-03 kl. 08:09.
Citera
2024-12-03, 08:01
Medlem
Livet i sig är en tidstjuv och till ingen nytta.
Vad bryr sig galaxen vår, om vi har vinter eller sommardäck på bilen?
Inte alls.

Jag föreslår, i trådskaparens ära, att vi avlivar allt levande på jorden.
Då slipper vi slösa tid på Flashback, titta på svartvit tv eller spela in gulliga kattvideos att publicera på xhamster.
Citera
2024-12-03, 08:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Inte alls.

Då slipper vi slösa tid på Flashback, titta på svartvit tv eller spela in gulliga kattvideos att publicera på xhamster.
Givetvis bryr sig inte universum om att din tid konsumeras. Tid är dessutom ett relativt begrepp och kanske inte alls linjär, vi bara tror det.

Hur man väljer att spendera sin tid är upp till var och en. Vad som är rätt är upp till var och en.
Det handlar om att trivas och att det ger en något.

Men jag tror generellt att mobilerna. Iallafall sk smartphones. Har ”drogat ned ”oss.
Citera
2024-12-03, 08:23
Medlem
LKKINGENs avatar
Får nog hålla med ts och svaret på frågan vem det är bättre för är de som producerar alla dessa program för dom tjänar pengar.
Du vet väl varför serier uppfanns? För att någon reklammakare i USA kom på att om man binder upp folk vecka ut och vecka in så kan man sälja reklamtid när man kan visa att massor av människor sitter och glor på just detta program.

En reflektion på det där med tv, idag säljs televisionsmaskiner med reklam om hur det mycket bättre allt blir med x tum och senaste bildtekniken.
Men det är ju samma skit på teven oavsett var och hur man tittar på det.
Citera
2024-12-03, 08:41
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Eller med Internet?
Bättre för vem?
I skrivande stund så finns det en uppsjö tv-kanaler, tv-program och liknande men jag ser inte nyttan av det. Vare sig samhällsnyttan eller den indivuella nyttan.

Va? Du gillar inte tv tydligen. Hur kan man ogilla tv? Du kanske ska börja med att presentera vad du är för nåt miffo?
Citera
2024-12-03, 09:10
Medlem
ConnyJonssons avatar
Aldrig igen får vi en programledare som Hyland.
Citera
2024-12-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Eller med Internet?
Bättre för vem?

En som har upplevt det du önskar kan jag säga att du har fel. Så inihelvete fel.
Citera
2024-12-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Internet. Framför allt flashback är nog en större tidstjuv.

Håller delvis med men vad vore Flashback förutan Internet?
Citera
2024-12-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Inte alls.

Jag ser din kanske humoristiska poäng. Kul!
Citera
2024-12-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man får ta det goda med det onda…

Ja mycket har förändrat oss negativt men också gett oss möjligheter. Däremot tror jag knappast människor blivit lyckligare.

Det har skapat en osund stress där jaget och egot växt. Vi har också tappat den mellanmänskliga kontakten och ett naturligt sätt.

Vi hade nog mått bättre utan internet! Vi värderade allt mer tidigare, ta bara det där med när det bjöds på film en gång i veckan på svt. Vilken grej! Köpte man en LP (och senare cd) var man såklart tvungen att lyssna på hela verket och även jobba in låtar som man initialt tyckte mindre om men sedan växte… till skillnad från dagens marknad där man ger en låt 20 sekunder och klickar aldrig på den i spotify mer.
Man uppskattade och värderade det man hade mer och fick kämpa lite då allt inte fanns tillgänglig hur som helst.

Man hade inte heller tillgång till allt och kunde knappast beställa varor från utlandet enkelt och billigt. Hade någon en tshirt det stod Metallica på betydde det att den faktiskt varit på konsert (i de flesta fall såvida man inte hittat till House of kicks) och inte bara gått in på närmsta H&M.

Man fick kämpa men vinsten kändes större!

Vari ligger det goda, det positiva och möjligheterna?
Det var väl bättre för miljön, som det var "förr om åren"?
Produkter med längre livstid, m.m.
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2024-12-03 kl. 10:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in