• 1
  • 2
2024-12-02, 23:07
Medlem
Hej,

Har en barndomsvän som jag glidit isär lite från men som vi fortfarande har kontakt veckovis på sociala medier, men inte träffats på ett bra tag pga av livet helt enkelt MEN han får psykos en gång varje halvår typ och skriver en jävla massa skumma saker för att sedan bli ”normal” om två månader och återkomma. Fett tröttsamt då det hållit på flera år.

Jag vet att han tar en massa olika piller samt röker dagligen hasch/brunt/grönt you name it, dricker alkohol på vardagar samt koksar då och då, vet dock inte vad för piller han tar. Hört nåt om antidepp men finns säkert massa andra.

Finns det ens någon räddning från detta? Det är ju smidigast för mig att bryta kontakten som alla andra våra gemensama vänner gjort men känns så jäkla elakt då han är en genuin kille i grunden.

Jag tar inga droger och vi har annars egentligen inget gemensamt (fritidsintressen)förutom att vi växte upp i samma trapphus för 100 år sedan. Vi klickar absolut och har samma humor osv men inte så mycket mer, vi kan tex aldrig hitta på något då han röker mycket, vilket jag inte gör samt att jag följer tex. främst Basket men annan sport och det har han noll intresse utav.

Viktigt att påpeka att han inte har något jobb utan lever på soc, har dock någon tjej han träffar men hon är lite skum. Jag har dock den senaste tiden verkligen tappat hoppet och insett att jag inte kan göra i princip någonting alls då han gjort detta till sin livsstil.

Går det att återhämta sig från dessa psykoser om man slänger alla droger? Eller ska jag kapa relationen bara?
Citera
2024-12-02, 23:15
Medlem
Rouens avatar
"Jag vet att han tar en massa olika piller samt röker dagligen hasch/brunt/grönt you name it, dricker alkohol på vardagar samt koksar då och då, vet dock inte vad för piller han tar. Hört nåt om antidepp men finns säkert massa andra."

"Viktigt att påpeka att han inte har något jobb utan lever på soc, har dock någon tjej han träffar men hon är lite skum"

Din polare är nog rätt inne på den kriminella banan för den livstilen har man inte råd med på socialen.

Det är förstås upp till dig men uppfattar som ni går olika vägar, you figure out the rest...
Citera
2024-12-02, 23:18
Medlem
Om du känner att du får ut något positivt ur relationen så fokusera er kontakt runt det. Om inte - bryt.
Citera
2024-12-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
"Jag vet att han tar en massa olika piller samt röker dagligen hasch/brunt/grönt you name it, dricker alkohol på vardagar samt koksar då och då, vet dock inte vad för piller han tar. Hört nåt om antidepp men finns säkert massa andra."

"Viktigt att påpeka att han inte har något jobb utan lever på soc, har dock någon tjej han träffar men hon är lite skum"

Din polare är nog rätt inne på den kriminella banan för den livstilen har man inte råd med på socialen.

Det är förstås upp till dig men uppfattar som ni går olika vägar, you figure out the rest...

Nae har är inte alls den typen, hade inte klarat en dag som kriminell mer än typ en springis eller låta folk hålla grejer hos honom.

Han tigger mycket pengar och lovar återbetalning, yeah sure.
Citera
2024-12-03, 00:03
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogakuten --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2024-12-03, 00:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Nae har är inte alls den typen, hade inte klarat en dag som kriminell mer än typ en springis eller låta folk hålla grejer hos honom.

Han tigger mycket pengar och lovar återbetalning, yeah sure.
Så hur tror du han finansierar alla piller, alkohol, koks och allt dagligt röka? Det är knappast gratis och socialen betalar inte ut särskilt mycket pengar...
Citera
2024-12-03, 00:32
Medlem
Xemnass avatar
Ja, vissa är fast i samma bana och dem vill man ju inte veta mer av. Är i samma dilemma med några barndomsvänner och jag personligen är inte sugen på att fortsätta på den vägen. Du kanske borde försöka prata seriöst med honom, t ex motivera eller liknande.
Citera
2024-12-03, 00:33
Bannlyst
Citat:
Hej,

Har en barndomsvän som jag glidit isär lite från men som vi fortfarande har kontakt veckovis på sociala medier, men inte träffats på ett bra tag pga av livet helt enkelt MEN han får psykos en gång varje halvår typ och skriver en jävla massa skumma saker för att sedan bli ”normal” om två månader och återkomma. Fett tröttsamt då det hållit på flera år.

Jag vet att han tar en massa olika piller samt röker dagligen hasch/brunt/grönt you name it, dricker alkohol på vardagar samt koksar då och då, vet dock inte vad för piller han tar. Hört nåt om antidepp men finns säkert massa andra.

Finns det ens någon räddning från detta? Det är ju smidigast för mig att bryta kontakten som alla andra våra gemensama vänner gjort men känns så jäkla elakt då han är en genuin kille i grunden.

Jag tar inga droger och vi har annars egentligen inget gemensamt (fritidsintressen)förutom att vi växte upp i samma trapphus för 100 år sedan. Vi klickar absolut och har samma humor osv men inte så mycket mer, vi kan tex aldrig hitta på något då han röker mycket, vilket jag inte gör samt att jag följer tex. främst Basket men annan sport och det har han noll intresse utav.

Viktigt att påpeka att han inte har något jobb utan lever på soc, har dock någon tjej han träffar men hon är lite skum. Jag har dock den senaste tiden verkligen tappat hoppet och insett att jag inte kan göra i princip någonting alls då han gjort detta till sin livsstil.

Går det att återhämta sig från dessa psykoser om man slänger alla droger? Eller ska jag kapa relationen bara?
Mitt absolut bästa råd är att snacka om Jesus med honom, om hur man har förpliktelser i livet som man av andra ständigt uppmanas att förspilla och distrahera sig från, eftersom man enligt mobilen/tv-apparaten 'behöver pengar/jobb/festa/tv-spel/alkohol etc' även om det enbart belastar, förblindar en och är därför till fördärvet.

Det krävs att människor slåss mot de våldtar barn som p.diddy, eller hur? därför kräver det fokus och ordning i ens liv, vilket han evigt kommer uppskatta i framtiden att du uppmanat honom till. fråga honom ifall han inte vill utbilda sig till att bli en lantman i framtiden, ett mycket bättre jobb än att bli en kontorsnisse och så får man tänka till ordentligt på hur man odlar mat och annat så att man kan skaffa en stor familj och ett hälsosamt liv och egen försörjning!
Senast redigerad av folktid 2024-12-03 kl. 00:35.
Citera
2024-12-03, 01:59
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Hej,

Undrar hur han får råd med allt mög.?
Citera
2024-12-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Undrar hur han får råd med allt mög.?

Mindre viktigt, hursomhelst.

Vad hade ni gjort i min sits? Tror faktiskt inte att jag kan påverka honom på något sätt, hade ni klippt bandet? Känns dock jävligt elakt.
Citera
2024-12-03, 10:58
Medlem
El0ls avatar
Vad dramatisk du är när du pratar om att klippa band.
Låt han vara, han kommer åter när han är frisk och ni kanske hittar tillbaka till varandra om kosmos vill det.

Du behöver inte klipp nått band, du skriver redan att ni knappt träffas nu för tiden.

Om det är så att du inte vill umgås men att han vill det.
Klargör bara att du inte vill träffa han på grund utav missbruket, men att du finns på chatten och att du blir öppen för att träffas när han är drogfri.

No big deal here.
var inte så dramatisk, ni hittar tillbaka till varandra eller inte.

Är du snöflinga?
Senast redigerad av El0l 2024-12-03 kl. 11:02.
Citera
2024-12-03, 15:09
Medlem
Citat:

Ja, det går att återhämta sig. Men vägen är lång och krokig och få klarar det utan professionell hjälp och ingen klarar det utan vilja.

Att man är en genuin person i grunden betyder ingenting när man är fast i ett missbruk och har vanföreställningar.

Håll honom på bra avstånd och lita inte på ett ord han säger, speciellt inte om han skulle påstå att han lagt ned.

Tragiskt nog så kan man aldrig mer lita på någon som gått ned sig i missbruket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in