• 1
  • 2
2024-12-02, 19:14
Medlem
Jag är spekulant på att köpa ett fordon som har fordonsrelaterade skulder, i form av några obetalda "parkeringböter" samt fordonsskatt.
Den säljs på auktion och har nu användningsförbud.
Det innebär att det inte går att ställa på den om inte dessa skulder är betalda.

Nåväl, frågan är vad som händer om jag som potentiell vinnare inte betalar dessa skulder.
Skeppas de över till kronkalle, eller blir de avskriva efter några år ?
Citera
2024-12-02, 19:34
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag är spekulant på att köpa ett fordon som har fordonsrelaterade skulder, i form av några obetalda "parkeringböter" samt fordonsskatt.
Det innebär att det inte går att ställa på den om inte dessa skulder är betalda.

Nåväl, frågan är vad som händer om jag som potentiell vinnare inte betalar dessa skulder.
skulden ligger kvar hos den som orsakade skulden ingen kommer kräva dig på pengar men du får inte använda bilen förrän skulden är betald det gäller även om du säljer bilen vidare.

Troligen vill denne aldrig betala skulden och vill man ha bilen i trafik får man själv betala in skulden eller plocka ner bilen i delar, sälja och dra resten till skroten då avregistreras bilen och när anmälan om det kommer till bilregistret skickar dom det skuldsatta beloppet direkt till fogden och hälsar på hos den som orsakade skulden.
Citera
2024-12-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
skulden ligger kvar hos den som orsakade skulden ingen kommer kräva dig på pengar men du får inte använda bilen förrän skulden är betald det gäller även om du säljer bilen vidare.

Troligen vill denne aldrig betala skulden och vill man ha bilen i trafik får man själv betala in skulden eller plocka ner bilen i delar, sälja och dra resten till skroten då avregistreras bilen och när anmälan om det kommer till bilregistret skickar dom det skuldsatta beloppet direkt till fogden och hälsar på hos den som orsakade skulden.
Ok, det är så det funkar. Fordonet kommer från ett företags konkursbo, och hanteras av en konkursförvaltare = advokatfirma. Kan det bli så att en del av köpeskillingen går / måste gå till att betala bort skulderna ? Staten brukar ha hög prio vid konkurser.
OM, obetalda "parkeringsböter" kan göra att ett fordon kan få brukade förbud, så borde då även rimligen en del av köpeskillingen gå till att betala av dessa "parkeringsböter".
Dessutom är det konstigt att en "privat" tvist mellan säg ett parkeringsbolag och en fordonsägare kan medföra brukandeförbud på ett fordon.
Jag kan förstå om det är en tvist mellan staten (=transportstyrelsen), rörande tex obetalda fordonskatter och trängselavgifter, att brukande förbud kan utfärdas.
Senast redigerad av bv202 2024-12-02 kl. 20:09.
Citera
2024-12-02, 20:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ok, det är så det funkar. Fordonet kommer från ett företags konkursbo, och hanteras av en konkursförvaltare = advokatfirma. Kan det bli så att en del av köpeskillingen går / måste gå till att betala bort skulderna ? Staten brukar ha hög prio vid konkurser.
Prata med konkursförvaltaren innan köp om skulden på bilen kan hävas, kan den det se till att få det på papper i så fall.

Kan dom inte det så glöm affären är mitt tips
Citera
2024-12-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Prata med konkursförvaltaren innan köp om skulden på bilen kan hävas, kan den det se till att få det på papper i så fall.

Kan dom inte det så glöm affären är mitt tips
Det är en ide, men det är inge jättebelopp, ett par tusen är det.
Citera
2024-12-02, 21:03
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Det är en ide, men det är inge jättebelopp, ett par tusen är det.
Om nu bilen är värd något så kan konkursförvaltaren skicka den del av köpeskillingen som räcker till skulden till fogden för att sas. nolla bilen.
Lågt värde - glöm bilen.
Citera
2024-12-02, 21:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
OM, obetalda "parkeringsböter" kan göra att ett fordon kan få brukade förbud, så borde då även rimligen en del av köpeskillingen gå till att betala av dessa "parkeringsböter".
Dessutom är det konstigt att en "privat" tvist mellan säg ett parkeringsbolag och en fordonsägare kan medföra brukandeförbud på ett fordon.
Jag kan förstå om det är en tvist mellan staten (=transportstyrelsen), rörande tex obetalda fordonskatter och trängselavgifter, att brukande förbud kan utfärdas.

Tidigare var det så att fordon vid konkursförsäljning såldes utan skulder, men efter att reglena ändrats så kan man inte längre det då skatteskulder prioriteras och skulder på bil får inte lösas innan försäljning.

Det innebär att bilar som säljs på konkursauktioner ofta har någon form av skuld, oftast beroende på att konkursförvaltaren inte ställt av bilen direkt vid konkursens inledande och att bilen varit påställd in i ny skatteperiod men vanligtvis har bilar inte haft skatten betald när konkursen inträffar och bilen redan haft körförbud.
Citera
2024-12-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tidigare var det så att fordon vid konkursförsäljning såldes utan skulder, men efter att reglena ändrats så kan man inte längre det då skatteskulder prioriteras och skulder på bil får inte lösas innan försäljning.

Det innebär att bilar som säljs på konkursauktioner ofta har någon form av skuld, oftast beroende på att konkursförvaltaren inte ställt av bilen direkt vid konkursens inledande och att bilen varit påställd in i ny skatteperiod men vanligtvis har bilar inte haft skatten betald när konkursen inträffar och bilen redan haft körförbud.

Körförbud kan du få vid utebliven kontrollbesiktning. Underlåtelse att erlägga påförd fordonsskatt ger däremot användningsförbud. Även felparkeringsavgifter som överstiger ett visst belopp kan hindra bruk av bilen, dock gäller detta inte kontrollavgifter, så någon tvist gentemot ett parkeringsbolag är inte aktuell.
Citera
2024-12-02, 22:03
Medlem
Citat:

Obetalda felparkeringsavgifter blir restförda, de hamnar snabbt hos fogden. Detta gäller även fordonsskatt.
Citera
2024-12-02, 22:47
Medlem
bilar ock hus ska man nog inte köpa hos kronofogden ock det finns flera anledningar till det
Citera
2024-12-02, 23:25
Medlem
IceEyess avatar
Köp en annan bil (eller vad det nu är för fordon). Om den tidigare ägaren inte ens är kapabel att betala skulder så lär vederbörande antagligen inte heller vara särskilt mån om skötseln.
Citera
2024-12-03, 06:29
Medlem
Jag var intresserad av en bil som jag sett stå på samma ställe ett tag som vid koll visade sig vara belagd med brukande förbud men hade en relativt nyligen godkänd besiktning. Jag pratade med en som fanns på firman (ej bilfirma)) som sa att bilen hade skatteskuld men att den skulle förfalla om några månader. Nyfiken ringde jag Transport styrelsen och mycket riktigt så sa handläggaren att en skatteskuld hade uppstått hos en tidigare ägare för flera år sen men att skulden skulle upphöra att orsaka brukande förbud så bilen kunde användas som vanligt igen om några månader.
Sen sa handläggaren att även om skulden inte längre orsakar brukande förbud så finns den kvar tills den betalats och att kronofogden kan komma att driva in den från nuvarande ägare genom att beslagta bilen om tillfälle ges. Kfm kommer alltså inte söka nuvarande ägare men skulle kunna ta bilen vid en trafik kontroll.
Nu kör ägaren med den och hittills har han fått ha den ifred.
Senast redigerad av Exotron 2024-12-03 kl. 06:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in