• 1
  • 2
2024-12-02, 10:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Det var nåt möte härom dan som bröt samman (missade vilket, hörde via ABC News, nån kanske kan addera vilket), där världsledarna eller forskarna inte kunde komma överens. Så istället, kan Flashback hjälpa till med sin samlade pragmatiska kompetens?

1. Hur stort är problemet
2. Vad händer om inget görs
3. Vad behöver göras i idealfallet
4. Vad behöver prioriteras inom fem år
5. Exempel på vad du gör själv i din vardag
6. Hur mycket energi ligger outnyttjat i detta skräp
7. Finns det några tekniska spännande möjligheter lösa det

Mikroplaster har nämnts förr förstås, här de trådstarter jag funnit (som inspiration).

(FB) Miljöforskare i Uppsala fällda för forskningsfusk kring mikroplaster i fiskyngel! (2017)
(FB) Ger vattenkokare i plast av sig mikroplaster? (2018)
(FB) Mikroplaster som flyter i vattnet (2020)
(FB) Vilket öl innehåller inte mikroplaster? (2021)
(FB) Alla aluminiumburkar innehåller plastfilm på insidan - vi dricker mikroplaster (2021)
(FB) Mikroplaster i blodet (2022)
(FB) Guardian: Mikroplaster för 1a gången funna i våra penisar - (slutet för människan?) (2024)
Citera
2024-12-02, 10:10
Medlem
Mullrets avatar
1. Gigantiskt.

2. Microplaster blir ett värre hot än kärnvapen. Döden lär komma mer långsamt dock.
Citera
2024-12-02, 10:14
Medlem
67arigGubbes avatar
Din DÅRE!!!

Då kan vi alla direkt sluta köpa nya bildäck och köra bil alls? Då majoriteten av mikroplaster släpps ut genom slitage på däcken..

Är de det du vill!?

Lösa problemet? Ja vi kan ju köra på stendäck som flintstone? Eller? Berätta gärna vad du anser skulle kunna vara ett bättre alternativ.

Fattar du inte hur galen du får dig att låta när man väljer att fråga om en sak som är självklar, men ingen vill förändra????

Exempel på vad jag själv gör? Tar inte bilen till närmata affär.
Senast redigerad av 67arigGubbe 2024-12-02 kl. 10:19.
Citera
2024-12-02, 10:15
Medlem
Mikroplasterna är ett problem som inte går att "lösa". Dom finns redan där och anrikas i näringskedjorna.

Man kan minska utsläppen av nya platser, men precis som med klimatet så är skurkarna i den "fattiga" världen, och dom tänker nog inte göra något om dom inte får 1000 miljarder dollar till varje år.
Någon medvetenhet eller aktiv vilja att åtgärda problemet finns inte i dessa länder:
Sopor kastar man i floden och när det når havet är problemet löst. Djur som fastnar i plasten längst vägen äter man upp.

Det är en livsåskådningsfråga. Hur ändrar man på sådant?
Citera
2024-12-02, 10:27
Medlem
CalzoneItalias avatar
Gå tillbaka till tiden när det var häst och vagn som gällde .
Citera
2024-12-02, 10:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Då kan vi alla direkt sluta köpa nya bildäck och köra bil alls? Då majoriteten av mikroplaster släpps ut genom slitage på däcken ...
Jag ser i den här artikeln att siffrorna för Sverige är som du säger höga (tex 42 procent till vattnet, tabell 1). Den som vill fokusera mer på din vinkel kan kolla den artikeln närmare. Jag är lite förvånad att däck - som låter som de är gjorda av naturgummi - till så stor andel innehåller annat (tex 15 procent nylon). Där bör således finnas en potential (dvs delfråga sju).
Citera
2024-12-02, 10:44
Medlem
Såssarna har redan löst detta genom att beskatta svenskars plastpåsar.
Citera
2024-12-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Såssarna har redan löst detta genom att beskatta svenskars plastpåsar.

84 elver i Norge er undersøkt for plast av forskere. I den verste elven er det i gjennomsnitt én meter plast per meter elv.

https://www.nrk.no/buskerud/lierelva...de_-1.16994695
Citera
2024-12-02, 11:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Här är förresten mer om mötet som blev skräp, pga vissa oljeländer ("... but a group of oil-producing nations including Saudi Arabia, Iran, Kuwait and Russia pushed back strongly", ur en av artiklarna).

Med tanke på att länder som Kuwait själva vill framstå som att de investerar stort i nya lösningar såsom förnybar energi och ai är deras motstånd värt att notera. En fasad givetvis och de har inget annat eftersom de är upptagna med att åka runt i Lamborghinis i öknen (eller invadera grannländer). Så vilka länder ser affärsmöjligheterna medan övriga sover?

https://www.climatechangenews.com/20...out-agreement/
https://www.bbc.com/news/articles/c785l1nrpd1o
https://www.independent.co.uk/climat...-b2656820.html

Och lite mer fakta om plast (där mikroplaster är en del av problemet)

"According to plastic pollution statistics from the United Nations Environment Programme (UNEP), the world has produced more than 9.2 billion tons of plastic since 1950, with half of that amount produced in the last 13 years alone" via https://www.plasticcollective.co/pla...ts-statistics/
Citera
2024-12-02, 11:51
Medlem
O.palme2s avatar
Lösa o lösa går väll inte, om du vill undvika de kan man alltid flytta ut till en avlägsen palats o på med foliehatten, men undkomma microplast gör du inte det finns överlat. det är bara att bli bäkävm med taken att man får i sig ett bankkort värt av plast årligen
Citera
2024-12-02, 12:04
Medlem
Det är plastmötet i Busan Sydkorea du tänker på:

(FB) Ett plastmöte planeras den 25 november i Sydkorea. Kina är världens största konsument

Det finns redan idag filter som stoppar mikroplast, men det kostar pengar såklart.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...v-mikroplasten
Citera
2024-12-02, 12:07
Medlem
I mitt flöde på Facebook, får jag upp folk som är ute i floder och kanaler och plockar plast. Ett gäng har Saigon skrivet bakpå sina tröjor, men ett annat gäng vet jag inte var de håller till geografiskt. Jag tänker att det hjälper i alla fall lite, och kanske kan det bidra till en attitydförändring i Sydostasien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in