• 1
  • 2
2024-12-02, 05:46
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Hur kommer det sig att det på sociala medier går att få följare, som man inte känner?
Här tänker jag inte på enstaka följare utan på tusentals och till synes helt gratis.
Vad säger det om s.k. sociala medier och dess mekanismer?
På vilket sätt är de medierna att anse som sociala?
Därtill kan läggas att de går att betala för följare.
Vad säger det?
Det för tankarna till s.k. kändisar, politiker och påstådd popularitet.
Om popularitet, uttryckt i t.ex. antal följare, röstare, skivköpare, lyssnare, etc går att köpa, ja fejka, så vad återstår då av äkthet och autenticitet?
Vem är då populär på riktigt och förtjänar att vara det?
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2024-12-02 kl. 06:01.
Citera
2024-12-02, 06:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Hur kommer det sig att det på sociala medier går att få följare, som man inte känner?
Här tänker jag inte på enstaka följare utan på tusentals och till synes helt gratis.

Man kanske delar ett intresse med någon som har en Youtubekanal. Då är det naturligt att man följer denna person. Det är väl socialt om något?

Citat:

Vad säger det?
Om popularitet, uttryckt i t.ex. antal följare, röstare, skivköpare, lyssnare, etc går att köpa, ja fejka, så vad återstår då av äkthet och autenticitet?

Här faller allt vad gäller äkthet och de stora plattformarna jobbar hårt för att stoppa det. Frågan är vad en plattform egentligen skulle tjäna på. Varför skulle det vara dåligt för Youtube om jag hade 1000 följare och så köper jag 10 000 till? Det skulle skapa hype och locka människor. Fler skulle klicka, fler annonser skulle visas och alla tjänar mer pengar men mest tjänar Google.

Går det till överdrift så kommer folk däremot att snabbt tappa intresset och siffran som anger följare blir ointressant och det kan då istället skada plattformen på lång sikt.

Spotify är en plattform som skadas snabbare av fejkade följare och lyssningar eftersom pengarna fördelas mellan artisterna på något knepigt vis. Därför måste de vara benhårda på att sätta stopp för det
Citera
2024-12-02, 06:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man kanske delar ett intresse med någon som har en Youtubekanal. Då är det naturligt att man följer denna person. Det är väl socialt om något?

Fast jag undrade ju över följare, som man inte känner.
Var det obegripligt?

Citat:
Vad säger det?

Här faller allt vad gäller äkthet och de stora plattformarna jobbar hårt för att stoppa det.

Hur jobbar de på det?
Det är väl f.ö. mestadels robotar, som jobbar där eller?

Citat:
Frågan är vad en plattform egentligen skulle tjäna på. Varför skulle det vara dåligt för Youtube om jag hade 1000 följare och så köper jag 10 000 till? Det skulle skapa hype och locka människor. Fler skulle klicka, fler annonser skulle visas och alla tjänar mer pengar men mest tjänar Google.
Kan inte annat än att hålla med i sak.

Citat:
Går det till överdrift så kommer folk däremot att snabbt tappa intresset och siffran som anger följare blir ointressant och det kan då istället skada plattformen på lång sikt.
Min poäng, om den var oklar för dig, är att det redan går till överdrift!
Det lät tidigare, som om du menade att de stora plattformarna jobbar hårt för att stoppa något, trots att du även menar att det för dem är kontraproduktivt. Hur ska du ha det?

Citat:
Spotify är en plattform som skadas snabbare av fejkade följare och lyssningar eftersom pengarna fördelas mellan artisterna på något knepigt vis. Därför måste de vara benhårda på att sätta stopp för det
Fast för YouTube/Google är det mindre viktigt?
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2024-12-02 kl. 06:35.
Citera
2024-12-02, 06:31
Medlem
Astralhopps avatar
Folk köper följare för att tjäna pengar på olika plattformar. Botar skickar kommentarer och likes. Att bli en influenser idag lagligt är nästan omöjligt.. då tar man till OnlyFans
😌
Citera
2024-12-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Folk köper följare för att tjäna pengar på olika plattformar. Botar skickar kommentarer och likes. Att bli en influenser idag lagligt är nästan omöjligt.. då tar man till OnlyFans
😌

Berätta gärna mer.
Jag är som sagt nyfiken på autenticiteten, äktheten.
Citera
2024-12-02, 06:41
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Berätta gärna mer.
Jag är som sagt nyfiken på autenticiteten, äktheten.

Det var allt jag kom på. Finns mer information på nätet om dessa saker.
Citera
2024-12-02, 06:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Var det obegripligt?

Jag skrev med avseende på såna man inte känner.
Var det obegripligt?

Citat:
Här faller allt vad gäller äkthet och de stora plattformarna jobbar hårt för att stoppa det.

Hur jobbar de på det?

De tar fram program som analyserar data och identifierar onaturliga mönster.

Citat:
Min poäng, om den var oklar för dig, är att det redan går till överdrift!
Det lät tidigare, som om du menade att de stora plattformarna jobbar hårt för att stoppa något, trots att du även menar att det för dem är kontraproduktivt. Hur ska du ha det?

Det finns två sidor av myntet. Det finns således en viss fördel för vissa på det vis jag beskrev. På samma sätt som det finns mer av nackdelar med avseende på hur jag förklarade det.

Citat:
Fast för YouTube/Google är det mindre viktigt?

Eftersom pengarna fördelas på ett annat vis (ett mer fast vis) på Youtube så blir det en annan sak om man jämför med ex Spotify där hela kakan fördelas mer mellan artister med avseende på antal lyssningar.

En annan sak som jag skulle säga skiljer är att musikförsäljning stammar ur tider då vi sålde fysiska artiklar där betalningen var exakt och sköttes av stora skivbolag med väl inarbetade rutiner. Därför så kopplar vi mer ihop ägandet med artist och hens musikproduktion. När det gäller videos på Youtube så är det fortfarande ett ganska nytt koncept där Youtube har agerat så alla som är Youtubers är nervösa hela tiden för om de ens kommer ha ett samarbete nästa månad eller inte.
Citera
2024-12-02, 06:50
Om man är ute efter "äkthet" skall man hålla sig borta från sociala medier.
Citera
2024-12-02, 08:10
Medlem
Citat:
Var det obegripligt?

Citat:
Jag skrev med avseende på såna man inte känner.
Var det obegripligt?
Du skrev så här:
Citat:
.
Det låter ju som någon eller några, som du åtminstone känner till.
Det handlar inte mitt inlägg om.
Tydligen oklart för dig.
Eller låtsat oklart.
Tja, det som, milt uttryckt, kallas medvetna missförstånd.

Citat:

Hur jobbar de på det?

Citat:
De tar fram program som analyserar data och identifierar onaturliga mönster.

Vilken sorts data och onaturliga mönster?
I vems främsta intresse?

Du tycktes försvara att YouTube/Google kanske inte analyserat medan Spotify gör det.
Varför?
Citat:
Frågan är vad en plattform egentligen skulle tjäna på. Varför skulle det vara dåligt för Youtube om jag hade 1000 följare och så köper jag 10 000 till? Det skulle skapa hype och locka människor. Fler skulle klicka, fler annonser skulle visas och alla tjänar mer pengar men mest tjänar Google.

Citat:
Kan inte annat än att hålla med i sak.

Citat:
Det finns två sidor av myntet. Det finns således en viss fördel för vissa på det vis jag beskrev. På samma sätt som det finns mer av nackdelar med avseende på hur jag förklarade det.
Varför bara två sidor?

Citat:
Eftersom pengarna fördelas på ett annat vis (ett mer fast vis) på Youtube så blir det en annan sak om man jämför med ex Spotify där hela kakan fördelas mer mellan artister med avseende på antal lyssningar.
Varför flyttar du fokus till pengar?

Citat:
En annan sak som jag skulle säga skiljer är att musikförsäljning stammar ur tider då vi sålde fysiska artiklar där betalningen var exakt och sköttes av stora skivbolag med väl inarbetade rutiner. Därför så kopplar vi mer ihop ägandet med artist och hens musikproduktion. När det gäller videos på Youtube så är det fortfarande ett ganska nytt koncept där Youtube har agerat så alla som är Youtubers är nervösa hela tiden för om de ens kommer ha ett samarbete nästa månad eller inte.
Varför låtsas du polarisera mellan Spotify och YouTube?
Menar du eller låtsas mena att de stora skivbolagen har satts i konkurs?
Citera
2024-12-02, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpr8kke
Om man är ute efter "äkthet" skall man hålla sig borta från sociala medier.
Håller absolut med. Fast det gället även hela Internet, tv, m.m.
Kan visa sig vara svårt i praktiken.
Citera
2024-12-02, 08:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Du skrev så här:
.
Det låter ju som någon eller några, som du åtminstone känner till.
Det handlar inte mitt inlägg om.
Tydligen oklart för dig.
Eller låtsat oklart.
Tja, det som, milt uttryckt, kallas medvetna missförstånd.

Det var lite otydligt skrivet av dig. Mitt svar gäller dock fortfarande som ett sätt att se det. Jag har själva flera Youtubekanaler med tusen och åter tusentals följare. Via analytics så kan jag se att de kommer från Indien, Europa, USA etc.. Men jag känner inte dem, vet inte hur de ser ut och normalt inte hur gamla de är.

De följer mig helt gratis och jag känner inte till dem alls. Men du kanske redan här talar om köpta följare. I så fall så uttrycker du dig lite märkligt när du frågar hur det är socialt. När det är köpta följare så behöver det inte ens vara en specifik person bakom kontot och det finns ju de som sitter på stora kontobanker etc. Så frågan kändes i så fall lite konstig.

Citat:
Vilken sorts data och onaturliga mönster?
I vems främsta intresse?

Det kan vara data som rör en kanals historiska växande och när det mönstret bryts så kollar man närmare på det.

Om jag exempelvis gör videor för Youtube där jag talar svenska och visar hur man skriver en sjukanmälan för de som jobbar inom Kommunen i någon svensk småstad och det genererar 100 000 views från Bombay så är det ett konstigt mönster som kollas upp.

Det finns massvis med mönster man kan följa upp.

Citat:
Du tycktes försvara att YouTube/Google kanske inte analyserat medan Spotify gör det.
Varför?

För det första så har jag inte med ett enda ord försvarat någon. Jag har däremot givet en rimlig analys om varför det är viktigare för vissa att göra och eller visa att man tar tag i "problemet" med fejkade följare/strömningar. Jag har också tydligt angivet varför det skulle kunna tänkas förhålla sig på det sättet.

Citat:
Varför bara två sidor?

I förhållande till det jag skrev så finns det två sidor av myntet. Menar du att det finns någon mer sida? I så fall vilken?

Citat:
Varför flyttar du fokus till pengar?

Jag flyttar inte fokus till pengar. Allt det här handlar om pengar.

Citat:
Varför låtsas du polarisera mellan Spotify och YouTube?
Menar du eller låtsas mena att de stora skivbolagen har satts i konkurs?

Jag förstår inte hur det jag skriver skulle vara polariserande mellan Spotify och Youtube.

Jag har inte menat (eller låtsats mena) att de stora skivbolagen har satts i konkurs. Hur det ligger till med det är en fråga i sig. Men inget jag har skrivit om över huvud taget.
Citera
2024-12-02, 09:31
Medlem
Citat:

Jag flyttar inte fokus till pengar. Allt det här handlar om pengar.

M.a.o. 100% trams från din sida!

Citat:
Jag förstår inte hur det jag skriver skulle vara polariserande mellan Spotify och Youtube.
Kan inte hjälpa dig med din bristande förståelse. Det är inte heller min uppgift.

Citat:
Jag har inte menat (eller låtsats mena) att de stora skivbolagen har satts i konkurs. Hur det ligger till med det är en fråga i sig. Men inget jag har skrivit om över huvud taget.
Jaja, om du själv tror på det, så är det väl sant för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in