2024-12-02, 03:15
Medlem
Första avsnittet ute sen igår. Verkar lovande även om det knappast kommer att gå till historien som något mästerverk. Den är verkligen post-apokalyptisk i bemärkelsen att man inte får mer än några glimtar av hur civilisationen gick under.

Serien är baserad på en ganska okänd bok från 1949 av George R. Stewart. I alla så pass okänd att varken bok eller författare finns på svenska Wikipedia. Huvudrollen spelas av Alexander Ludwig känd från bland annat Vikings.

https://www.imdb.com/title/tt26443935/
Citera
2024-12-02, 06:34
Medlem
kalkryggars avatar
Var ser man det här någonstans? Varför är alla som skapar såna här trådar så dåliga på att skriva var man ser filmerna och serierna någonstans? Eller ser du den på pirat streaming?

Spoiler om vad som händer. I alla fall så såg jag någon sneak peak av den och det var ...

Man får väl se den antar jag. Men jag väntar tills alla avsnitt är ute för jag orkar inte med att se ett avsnitt per vecka och jag ger mig fan på att den här kommer ha juluppehåll också? Så säsongen är väl inte klar förs i vår.
Citera
2024-12-02, 13:23
Medlem
Giant Squids avatar
Helt ok start.
Skönt att man hoppar över de sedvanliga segmenten när apokalypsen slår till, sånt är för vanligt för att man ska bli upphetsad..
Gillar fokuset på hur man ska överleva samt hur naturen tar över. Även om det också kommer snabbt zomomas förbi och bli ett relationsdrama .

Sen retar man ju upp sig som fan på vissa grejjer.

Jag kommer nog följa detta ändå. Gillar då konceptet verkar vara utan zombies

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Var ser man det här någonstans? Varför är alla som skapar såna här trådar så dåliga på att skriva var man ser filmerna och serierna någonstans? Eller ser du den på pirat streaming?
De flesta piratstreamingsiterna och piratbukten med andra torrent sidor hade den med subtitles redan tidigt en dag innan releasen.
Tyder på att den är medvetet släppt ifrån produktionsbolaget för att hypa upp den lite.
Senast redigerad av Giant Squid 2024-12-02 kl. 13:31.
Citera
2024-12-02, 16:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jo vars, det är påkostat och välproducerat.

Storyn är att Isherwood "Ish" Williams ligger utslagen i en stuga i skogen efter att ha blivit biten av en orm. När han kvicknar till har alla i hela världen dött i en global pandemi. Nästan alla i alla fall. Man tänker sig då att vi får följa honom i jakten på överlevare, men istället stannar han hemma i föräldrarnas hus i ett år utan åka någonstans, förutom ett besök i Las Vegas. Inte mycket händer.

Jag kommer att följa även om första avsnittet var långsamt och segt. Man får hoppas det tar mer fart i kommande avsnitt.
Citera
2024-12-08, 22:14
Medlem
Tyvärr jumpade den här skiten sharken redan i andra avsnittet. När en svart lönnfet kvinna introduceras förväntade jag kaskader av woke och post-modernism. Men det blev bara en handling seg som sirap med en totalt osympatisk rollfigur som drar med sig huvudkaraktären i fallet.
Citera
2024-12-10, 17:54
Medlem
Andersdamaans avatar
Den följer inte boken speciellt väl, och en hel del grejer är antingen omskrivna eller helt tagna ur luften.
Några exempel:

-Las Vegas skildrades inte i boken, utan i den så beger sig Ish efter något år ut på en resa tvärs över kontinenten och hamnar tillslut i New York. Där träffar han det packade paret, och i boken så var dom inte självmordsbenägna utan verkade ha förlikas med sin lott. Det enda som dom verkligen saknade var is till groggen.

-I boken så sätts det inte igång med något solkraftsprojekt (Inte så konstigt eftersom att den tekniken inte var speciellt utvecklad när boken skrevs) utan där så fortsatte vattenkraften att leverera el under några år. Efter det så blev det strömlöst.

-I boken så var inte Golden Gate blockerad av myndigheterna, och dessutom så fyllde en övergiven bil (Ägaren förmodas att ha begått självmord genom att hoppa från bron) på den bron en viktig position som symbol.

-I boken så förvandlas en gammal slägga som Ish hittade när han blev biten av ormen, till en symbol för hövdingen i den stam som som han och Emma tillslut bildade. Den släggan verkar ha blivit utbytt till en geologhammare.

-I boken så var inte Emma svart utan en ljus mulatt.

-I boken så var hunden en tik, hette Princess (Dvs inte Lucky) och var ingen terrier-mix utan en spaniel av något slag. Kan minnas fel om rasen dock, för det var länge sedan jag läste historian nu.

Med det sagt så gillar jag serien ändå! Trevligt med litet zombiebefriad postapokalyps!
För den som gillar den här sortens dystopisk Sci-Fi så kan jag även rekommendera "Station Eleven"
Finns på Max och på Prime Video.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in