• 1
  • 2
2024-12-02, 02:27
Medlem
Jag tycker det är problematiskt med IQ-skalan. Jag har ett resultat på dessa "mönstertester" som är i den absoluta toppen, men har märkt att jag skiljer mig väldigt mycket från människor som också är lika smarta. De människor som är smarta mer än genomsnittet är ofta vänsterpartister, kommunister och miljöpartister. Jag själv är högerextrem och extremt excentrisk (på ett bra sätt).

Tänk dig en typisk professor eller universitetslektor. De människorna besitter oftast en hög IQ och röstar ofta också åt det vänstra hållet. Man fastställde ju för några år sedan att miljöpartister fick bäst resultat på högskoleprovet. Det är inte så konstigt när de sitter och grottar ner sig i sina miljöteorier dagarna ända, men har ingen som helst verklighetsuppfattning och inte kan förstå att vinden inte blåser dygnet runt. Ett bra exempel på när IQ blir dumt som kvantifiering av smarthet.

Ett annat exempel på IQ smarta människor är kommunistfetton som spelar schack hela dagarna och löser pussel hur enkelt som helst, men det skulle jag inte säga är smarthet. Om du är fet som en gris är du tydligen inte tillräckligt smart för att förstå dig på att övervikt är skadligt för din hälsa.

Folk använder IQ begreppet i hetsiga diskussioner hela tiden, men det betyder verkligen inte så mycket i min mening. Jag får en liten ego boost när folk hetsar med varandra om vem som har högst IQ, men det är egentligen så otroligt dumt.

Jag anser att smarthet är en samling av dessa kategorier:

Har verklighetsuppfattning
Är mån om sin hälsa
Är bra i sociala situationer
Kan tänka logiskt utan känslomässigt inblandande
Har lätt att lära verkliga saker
Har lätt att lära teoretiska saker

Detta tar bort professorer och schackspelande fetton från vad jag anser vara smarta personer.

Vad är smarthet för er?
Citera
2024-12-02, 03:16
Medlem
pn222jws avatar
Jag skiljer oftast på smarthet och intelligens - smarthet är förmågan att tänka snabbt på ett bra sätt (metodologi). Intelligens är logik och problemlösningsförmåga (teori). Språkförmåga och minnesskärpa ökar både smarthet och intelligens - vilket också allmänbildning och utbildning gör.
Citera
2024-12-02, 03:25
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentotteuropa
Jag tycker det är problematiskt med IQ-skalan. Jag har ett resultat på dessa "mönstertester" som är i den absoluta toppen, men har märkt att jag skiljer mig väldigt mycket från människor som också är lika smarta. De människor som är smarta mer än genomsnittet är ofta vänsterpartister, kommunister och miljöpartister. Jag själv är högerextrem och extremt excentrisk (på ett bra sätt).

Tänk dig en typisk professor eller universitetslektor. De människorna besitter oftast en hög IQ och röstar ofta också åt det vänstra hållet. Man fastställde ju för några år sedan att miljöpartister fick bäst resultat på högskoleprovet. Det är inte så konstigt när de sitter och grottar ner sig i sina miljöteorier dagarna ända, men har ingen som helst verklighetsuppfattning och inte kan förstå att vinden inte blåser dygnet runt. Ett bra exempel på när IQ blir dumt som kvantifiering av smarthet.

Ett annat exempel på IQ smarta människor är kommunistfetton som spelar schack hela dagarna och löser pussel hur enkelt som helst, men det skulle jag inte säga är smarthet. Om du är fet som en gris är du tydligen inte tillräckligt smart för att förstå dig på att övervikt är skadligt för din hälsa.

Folk använder IQ begreppet i hetsiga diskussioner hela tiden, men det betyder verkligen inte så mycket i min mening. Jag får en liten ego boost när folk hetsar med varandra om vem som har högst IQ, men det är egentligen så otroligt dumt.

Jag anser att smarthet är en samling av dessa kategorier:

Har verklighetsuppfattning
Är mån om sin hälsa
Är bra i sociala situationer
Kan tänka logiskt utan känslomässigt inblandande
Har lätt att lära verkliga saker
Har lätt att lära teoretiska saker

Detta tar bort professorer och schackspelande fetton från vad jag anser vara smarta personer.

Vad är smarthet för er?

Det finns många olika typer av intelligens.

Just IQ mäter bara problemlösning och räcker verkligen inte för att avgöra om en person är smart. Man är ganska korkad om man bara är bra på att se mönster i ett pussel men inte kan hantera sina känslor t.ex.

Några andra typer av intelligens är språklig intelligens, emotionell intelligens, kroppslig intelligens och musikalisk intelligens. Det finns ännu fler, jag tänker att en smart person kan ta reda på de andra på egen hand om det är intressant.
Citera
2024-12-02, 03:56
Medlem
Här man har kontroll över sitt liv och få in dom pengarna man behöver ha för att klara sej bra! Det räcker bra för mej...
Citera
2024-12-02, 04:01
Medlem
Majsmannen2s avatar
Social kompetens värderar jag ganska högt. Att kunna umgås och göra dig förstådd med människor från samhällets alla olika skikt tycker jag skänker en mening till livet.

Vi mår ju ofta ganska bra när vi haft lyckade samtal och möten med andra människor. Som jag förstått.

Kan du själv få dig må bra och veta vad du mår bra utav - då har du tillräckligt med intelligens i min mening.

Även ödmjukhet är en form av intelligens men det tillhör väl det register som följer med social kompetens. Din egen framställning av dig själv.

Jag beundrar fort människor som visar upp en typ av intelligens eller färdighet, jag ser något vackert i det, speciellt om det kommer fram på ett naturligt sätt där den andra personen nästan känns ovetande om sin egen förmåga.

"Ungefär 40-60 procent av intelligens tros vara ärftlig, resten beror på miljö, stimulans och personliga egenskaper"

Bara nånting jag läste som tillägg till ämnet.
Senast redigerad av Majsmannen2 2024-12-02 kl. 04:13.
Citera
2024-12-02, 04:12
Medlem
pn222jws avatar
"Att kunna umgås med många olika typer av människor från samhällets alla olika skikt tycker jag skänker en mening till livet."

Så bra uttryckt - jag har umgåtts med toppen och botten - det har bara berikat mig.
Citera
2024-12-02, 04:29
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Att kunna umgås med många olika typer av människor från samhällets alla olika skikt tycker jag skänker en mening till livet."

Så bra uttryckt - jag har umgåtts med toppen och botten - det har bara berikat mig.

Tack gillade din uppdelning av det två begreppen.

Och kan tänka mig det, finns ofta nånting värdefullt att få med sig från dom aldra flesta möten. Du behöver kunna lyssna. Lyssna är väl en väldigt viktig länk till intelligens.

För det är väl främst igenom andra vi lär oss, både om oss själva och om världen.

Vi blir smarta genom att härma andra smarta människor. Vissa gör det bättre och andra gör det sämre.
Senast redigerad av Majsmannen2 2024-12-02 kl. 04:38.
Citera
2024-12-02, 05:11
Medlem
Lite tankar:
-Att vara boksmart innebär inte att man kan processa det man lärt.
-Det är skillnad på bildad och utbildad.
-Att vara smart kan liknas vid att vara slug, vilket kan vara både bra och dåligt.
Citera
2024-12-02, 06:44
Avstängd
olasvenssons avatar
Jag säger liknande som Kalle. När pengarna kommer in, man har tak över huvudet, man har kontroll över livet.
Citera
2024-12-02, 06:50
Asså vissa är ju typ kapabla att bilda originella tankegångar som sedan visar sig stämma, andra kanske känner igen en sanning, eller iaf något användbart, när de ser den.

Så lite skillnad i att det nästan är former av skapande och av lånande.
Citera
2024-12-02, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag säger liknande som Kalle. När pengarna kommer in, man har tak över huvudet, man har kontroll över livet.
Det handlar ju mer om att följa strömmen och vara anpassningsbar, något i princip alla klarar av.
Citera
2024-12-02, 07:47
Medlem
Tror nog alla jag känt varit smarta på vissa sätt men ofta kunnat underprestera på andra.
Hade en kompis som är extremt smart och den lysande stjärnan inom sin gebit på universitetet. Men han kunde vara väldigt trubbig när det gällde småprat bland okända och när han blev arg så svartnade det bara och han tappade kontrollen. En annan räknade ut matte och fysik utan formler på annat sätt och fick rätt. Men han var extremt nära få underkänt i vanlig lätt engelska. En annan jag känner är inte speciellt duktig i naturämnen men är extremt duktig i samtal och vårdande av andra människor. Personer kan stå handfallna i hur de ska få en patient dit de vill, patienten vägrar, men denne ordnar det hela på bara någon minut. Så skulle säga jo alla har enorma styrkor inom vissa områden. Smarthet för mig är att fokusera på vistas, jobba inom dessa områden. Är det inte jädrigt smart att vistas i miljöer där du har oerhört lätt för dig? Oavsett om det är solo, bland människor, bland maskiner o s v.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-12-02 kl. 07:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in