• 1
  • 2
2024-12-01, 23:29
Medlem
Människan förändras av det som inte flyttar på sig. Den postmoderna kulturen har ungefär dekonstruerat verkligheten, plockat sönder ideologier och ifrågasatt alla sanningar.

Idag känns det som att människan gjort Kristus till en politisk ideologi vilket gör att han inte syns. Kristus kan inte dekonstrueras, det är så splittringen helas.
Därför undrar jag vad som är viktigast i kristen tro.

Vad är målet/startpunkten i kristen tro enligt dig?

1. Att tro på Gud?
2. Kunskap om Gud?
3. Älska Gud, sin näste och sig själv?
Senast redigerad av Signalsanning 2024-12-01 kl. 23:37.
Citera
2024-12-01, 23:43
Medlem
Trakessons avatar
Kristendomen är ju en undergångsreligion, så målet är naturligtvis Jesus återkomst som ska sammanfalla med jordens undergång. Då ska ju de rättrogna skiljas från syndarna och få ”komma hem” till Gud. Resten ska brinna.
Citera
2024-12-01, 23:43
Medlem
pn222jws avatar
Sanning är godhet, tålamod och förlåtelse...kärlek.
Citera
2024-12-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Kristendomen är ju en undergångsreligion, så målet är naturligtvis Jesus återkomst som ska sammanfalla med jordens undergång. Då ska ju de rättrogna skiljas från syndarna och få ”komma hem” till Gud. Resten ska brinna.

Typiskt frikyrkligt. Ser bara framtiden som negativ. Vilket av ovanstående alternativ skulle du välja då?
Citera
2024-12-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Sanning är godhet, tålamod och förlåtelse...kärlek.

Vilket ligger närmast det du tänker när du ser mina alternativ?
Citera
2024-12-02, 00:22
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Vilket ligger närmast det du tänker när du ser mina alternativ?
Citera
2024-12-02, 00:39
Bannlyst
Kristendom har väl som huvudbudskap att följa Jesus Kristus väg genom livet, eftersom man annars inte kommer till himmelen och får då aldrig förståelse för sin Gud och skapare, men istället riskerar hamna i ett evigt plågsamt helvete och dra andra med sig dit.

d.v.s. kristendom vill att man slåss mot det som alltid är ondskefullt även om det innebär ens eget lidande, eftersom man slåss med hjälp av Jesus Kristus själ man själv bär på som kristen och andra bär på ifall de inte heller redan är i helvetet, för att skydda sig och andra från att bli större offer för ondskan som innebär exempelvis att någon vill mörda dig eller andra för pengarnas skull som hur Jesus plågades till döds. Kristendom lär således ut att det finns de som är obotligt ondskefulla, d.v.s. anti-Krist och något att skydda sig och andra från, annars riskerar man en plågsam död.

Kristendom är därför rätt 'straight forward' egentligen, att sträva efter att leva som Jesus Kristus enligt hans predikan i Bibeln, eftersom livet annars är meningslöst och riskerar enbart bli ondskefullt, men eftersom kristendom hånas och förvrängs av icke-kristna och satanister i media så tror alla att kristendom handlar om enstaka ord och fraser tagna ur sitt större sammanhang för att försöka göra dem obetydliga eller förlegade, så att ingen ska förstå att försöka läsa det Nya Testamentet någon gång i livet själva istället för att förlita sig på de som kan ha blivit anti-Krist.

Jag tänker exempelvis att Jesus Kristus aldrig kunde uppnå hans mål att frälsa mänskligheten ifall någon våldtog honom som barn och mördade honom därefter, så han vill inte att någon annan ska uppleva samma sak någonsin, vilket beskrivs exempelvis i hur man måste skydda barn som tror på Jesus i enlighet med Matteusevangeliet, eftersom att följa Jesus Kristus är att försöka skydda människor från att förlora sin förmåga att vara som Jesus Kristus, d.v.s. kristendoms huvudbudskap är att värna om att människor inte förlorar sin förmåga att förstå sin skapare och Gud Jesus som redan är i himmelen och Jesus kan då enbart förlita sig på människor med en själ på jorden att sprida hans budskap till de som räddas kan från att bli offer för de som istället vill mörda andra för pengar och utföra annan satanism som våldtäkt av barn.

Ifall man inte ser relevansen av Jesus Kristus budskap redan, så titta exempelvis hur det ser ut i USA, där epstein och p.diddy kidnappat och sålt barn för våldtäkt, och inbillat andra att distrahera sig med satanism än att rättroget se allvaret i den kamp som Jesus Kristus själv offrade sitt liv för i försök att besegra den ondska som drev dessa till att börja våldta barn.
Senast redigerad av folktid 2024-12-02 kl. 00:44.
Citera
2024-12-02, 01:18
Medlem
Om du inte tror på den enda sanna guden blir han sur och straffar dig. Därav har sektledare alltid hämtat mycket inspiration från Bibeln. Allt handlar givetvis om makt. Kunglig makt = världslig makt, andlig makt = makt över människors inre liv och föreställningar. Speglas av tillstånden grandios respektive sårbar (förtäckt) narcissism.
Citera
2024-12-02, 14:22
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Typiskt frikyrkligt. Ser bara framtiden som negativ. Vilket av ovanstående alternativ skulle du välja då?
Jag behöver inte välja. Jag tror inte utan tar själv ansvar för mina handlingar och hur jag lever. Jag rättar mig inte efter någon guds bud utan är min egen moraliska kompass.
Citera
2024-12-02, 17:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Människan förändras av det som inte flyttar på sig. Den postmoderna kulturen har ungefär dekonstruerat verkligheten, plockat sönder ideologier och ifrågasatt alla sanningar.

Idag känns det som att människan gjort Kristus till en politisk ideologi vilket gör att han inte syns. Kristus kan inte dekonstrueras, det är så splittringen helas.
Därför undrar jag vad som är viktigast i kristen tro.

Vad är målet/startpunkten i kristen tro enligt dig?

1. Att tro på Gud?
2. Kunskap om Gud?

3.
Citera
2024-12-02, 17:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Om du inte tror på den enda sanna guden blir han sur och straffar dig. Därav har sektledare alltid hämtat mycket inspiration från Bibeln. Allt handlar givetvis om makt. Kunglig makt = världslig makt, andlig makt = makt över människors inre liv och föreställningar. Speglas av tillstånden grandios respektive sårbar (förtäckt) narcissism.

Om du inte tror på sanningen, utan avviker i från den, så är verkligheten det du kommer att springa in i till slut och bli det som skadar dig. Det gäller även sektledare och falska profeter naturligtvis.
Citera
2024-12-02, 17:22
Medlem
TwoThousands avatar
Var inte modiga nog för att säga det till dig..
Varenda en samlar skatter inför yttersta dagen och efteråt himmelriket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in