2024-12-01, 19:54
Visste inte vart jag skulle lägga inlägget; så om mod finner en bättre lämpad kategori, flytta gärna inlägget.

Saxat från artikeln: ”En man i Upplands-Bro krävs på närmare en miljon kronor av Försäkringskassan. Mannen som fått sjukpenning under tre års tid, har enligt en utredning vistats utomlands i långa perioder och nu kräver myndigheten pengarna tillbaka.”

Källa: https://www.mitti.se/nyheter/fick-1-...520.ef0d3ef712

Tydligen så har FK utrett mannen och med hjälp av in- och utresedata från Migrationsverkets samt bankutrag, kunnat bevisa att mannen varit utomlands i långa perioder.

Vem är stackaren och varför reser man utomlands utan minsta tanke på att bli granskad?
Citera
2024-12-01, 20:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapster
varför reser man utomlands utan minsta tanke på att bli granskad?
För att syftet med att komma till Sverige från första början var att få gratispengar? Tänk på Iraks försvarsminister...
Citera
2024-12-01, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att syftet med att komma till Sverige från första början var att få gratispengar? Tänk på Iraks försvarsminister...

Min första tanke var att dem hade gett sig på en svensk eftersom det faktiskt gick till handling. Men eftersom landet är censurerat i artikeln så började jag ana ugglor i mossen.
Citera
2024-12-01, 20:40
Medlem
franges avatar
Citat:
Min första tanke var att dem hade gett sig på en svensk eftersom det faktiskt gick till handling. Men eftersom landet är censurerat i artikeln så började jag ana ugglor i mossen.
Jäpp, vi kan ju utgå ifrån att det inte är Spanien det handlar om...

Och - frågan är ju dessutom då ifall Migrationsverket - vilket nämns i artikeln - verkligen skulle vara inblandade, rörande en svensk som åker utomlands?

Snarast det som fick mig att komma fram till vad för typ av gynnare det här kan tänkas handla om...
Citera
2024-12-01, 20:46
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Jäpp, vi kan ju utgå ifrån att det inte är Spanien det handlar om...

Och - frågan är ju dessutom då ifall Migrationsverket - vilket nämns i artikeln - verkligen skulle vara inblandade, rörande en svensk som åker utomlands?

Snarast det som fick mig att komma fram till vad för typ av gynnare det här kan tänkas handla om...

När är Migrationsverket inblandade på svenska medborgare?
Citera
2024-12-01, 21:26
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Visste inte vart jag skulle lägga inlägget; så om mod finner en bättre lämpad kategori, flytta gärna inlägget.

Saxat från artikeln: ”En man i Upplands-Bro krävs på närmare en miljon kronor av Försäkringskassan. Mannen som fått sjukpenning under tre års tid, har enligt en utredning vistats utomlands i långa perioder och nu kräver myndigheten pengarna tillbaka.”

Källa: https://www.mitti.se/nyheter/fick-1-...520.ef0d3ef712

Tydligen så har FK utrett mannen och med hjälp av in- och utresedata från Migrationsverkets samt bankutrag, kunnat bevisa att mannen varit utomlands i långa perioder.

Vem är stackaren och varför reser man utomlands utan minsta tanke på att bli granskad?

Det här är glädjande!!!

Detta är resultatet av att myndigheterna samarbetar med varandra, en viktig punkt i Tidö-projektet att städa upp i Sverige
Citera
2024-12-01, 21:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
När är Migrationsverket inblandade på svenska medborgare?
Det är precis det jag menar
Citera
2024-12-01, 22:21
Medlem
kevinhoflands avatar
Invandrare...
Citera
2024-12-01, 22:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Exakt, vi har nu fått det svar som krävs och kan låsa tråden.
Citera
2024-12-02, 19:37
Medlem
FK är en svensk myndighet som i sin helhet är finansierad med skatter. De belopp som betalats ut felaktigt och nu krävs tillbaka (cirka 1 miljon kronor) kommer vi inte att återfå. Det enda FK lyckats med är att hejda vidare utbetalningar.

Kanske kan mannen stoppas från att återkomma, så att det han fått bidrag för kan överföras till andra som behöver stöd här. Har han fått svenskt medborgarskap så kan vi inte göra mycket. Men detta är en bit på vägen. Jämför fallet med den irakiske försvarsministern, som ville återvända till Sverige och fortsätta sitt bidragsliv här då det blev mer obekvämt i Irak utan den svenska försärjningen. Han nekades att komma tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in