• 1
  • 2
2024-12-01, 19:45
Medlem
BAB7s avatar
För några år sedan sågs privatleasing som den nya trenden.
På så vis kunde man byta bil ofta, tex vart annat eller vart tredje år, och bara betala en månadsavgift utan att behöva fundera så väldigt mycket över bilägandet i sig.

Idag ser det annorlunda ut.
Privatleasingen har tvärbromsat och svenskarna är tydligt negativa till leasing.
De främsta anledningarna är att man vill äga bilen, och dessutom tror många att privatleasing är en dålig och dyr affär i längden.

Endast 12% av svenskarna kan tänka sig att leasa en ny bil idag.

Vad innebär detta för bilmarknadens utveckling?
Är det ett tecken i tiden att folk vill behålla sina bilar längre?
Vad är tankar?

Länk https://nyheter24.se/nyheter/motor/1...-privatleasing
Citera
2024-12-01, 20:01
Medlem
Personligen är jag rädd för det finstilta "normalt slitage". Man läser ju om skräckhistorierna. Sen ser jag ingen poäng med att byta bil bara "för att". Sålänge den jag har nu rullar på och inte kräver alltför kostsamma reparationer och man kanske kan göra lite smågrejer på den själv ser jag absolut ingen poäng med att leasa en nyare bil.

Hade varit trevligt med lite bluetooth och sånna finesser men ja klarar mig utan, lyssnar ändå mest bara på radio eller har det tyst. För mig är bilen bara ett transportmedel.
Citera
2024-12-01, 20:02
Medlem
Flabbars avatar
Folk insåg att det inte var så kul att vara begränsad av miltal och att inte våga använda bilen fullt ut av rädsla för att riskera betala stora pengar för slitage och skador.
Citera
2024-12-01, 20:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För några år sedan sågs privatleasing som den nya trenden.
På så vis kunde man byta bil ofta, tex vart annat eller vart tredje år, och bara betala en månadsavgift utan att behöva fundera så väldigt mycket över bilägandet i sig.

Idag ser det annorlunda ut.
Privatleasingen har tvärbromsat och svenskarna är tydligt negativa till leasing.
De främsta anledningarna är att man vill äga bilen, och dessutom tror många att privatleasing är en dålig och dyr affär i längden.

Endast 12% av svenskarna kan tänka sig att leasa en ny bil idag.

Vad innebär detta för bilmarknadens utveckling?
Är det ett tecken i tiden att folk vill behålla sina bilar längre?
Vad är tankar?

Länk https://nyheter24.se/nyheter/motor/1...-privatleasing

Men privatleasing är ju uppsving o bingo - tänk när polisen tar bilen med nya lagen
Citera
2024-12-01, 20:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
Att leasa ut en bil istället för att sälja den idag innebär att man tar en risk. Man kan inte veta försäljningsvärdet tre år bort.

Så säljaren måste lägga på en premie för att gardera sig mot framtida förändringar på marknaden. Därmed blir det med automatik dyrare att leasa än att köpa.

Detta förstår dock varken den normale flashbackaren eller en del folk i min omgivning.

Glädjer mig dock att 88% avstår. Om de nu bara kunde sluta köpa bilar på avbetalning med restvärde, som bara är ett sätt att lura kunderna att byta bil oftare.
Citera
2024-12-01, 20:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Folk insåg att det inte var så kul att vara begränsad av miltal och att inte våga använda bilen fullt ut av rädsla för att riskera betala stora pengar för slitage och skador.
Det är väl okej att köpa en Golf.
Men vem köper en Zeekr 001 och allt vad dom nu heter för 500.000 kronor och sen inte ens vet om bilmärket finns kvar i Sverige om 5 år, eller vad bilen är värd då..
Citera
2024-12-01, 20:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Att leasa ut en bil istället för att sälja den idag innebär att man tar en risk. Man kan inte veta försäljningsvärdet tre år bort.

Så säljaren måste lägga på en premie för att gardera sig mot framtida förändringar på marknaden. Därmed blir det med automatik dyrare att leasa än att köpa.

Detta förstår dock varken den normale flashbackaren eller en del folk i min omgivning.

Glädjer mig dock att 88% avstår. Om de nu bara kunde sluta köpa bilar på avbetalning med restvärde, som bara är ett sätt att lura kunderna att byta bil oftare.
Det bästa är väl att ta ett banklån, och sen bara betala av det tills bilen är betald, typ på 5-7 år.

Det blir ju inte hela den nya bilens pris som man måste ta lån på, för man har ju en inbytesbil som man får en viss summa för också.
- om man nu inte lämnar tillbaka en leasingbil, för då står man på ruta noll igen..
Citera
2024-12-01, 20:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Det bästa är väl att ta ett banklån, och sen bara betala av det tills bilen är betald, typ på 5-7 år.

Det blir ju inte hela den nya bilens pris som man måste ta lån på, för man har ju en inbytesbil som man får en viss summa för också.
- om man nu inte lämnar tillbaka en leasingbil, för då står man på ruta noll igen..
Ja, läst någonstans att privatpersoner behåller bilar i snitt 7 år. företag 3.

Bäst bilekonomi får man om man köper en bil och behåller den.
Citera
2024-12-01, 20:18
Medlem
Stora problemet med privatleasing är ju att man inte själv rår över tidpunkten när man måste köpa ny bil eller hitta nytt leasingavtal.

Är det pandemi då så inga bilar finns att tillgå? Är vi i handelskrig med Kina, USA eller någon annan? Ändrar sig behovet av bil?

Äger man bilen så bestämmer man själv över tidpunkten när den byts ut.
Citera
2024-12-01, 20:50
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Men vem köper en Zeekr 001 och allt vad dom nu heter för 500.000 kronor och sen inte ens vet om bilmärket finns kvar i Sverige om 5 år, eller vad bilen är värd då..
Exakt så.

Tror jag aldrig sett så många nya eller återuppväckta bilmärken någonsin som nu, varför väljer folk en Hongqi, Zeekr, MG, NIO, Xpeng, Aiways, BYD, Lucid, Fisker eller Ora? Eller för den delen den helt groteskt överprissatta Cadillac Lyriq? Den siste idioten blir väl aldrig född, men att leasa en bil från dessa märken med oklar reservdelskedja, oklart andrahandsvärde, obefintligt återförsäljarnät osv kan bara klassas som ren idioti...
Citera
2024-12-01, 21:26
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:

Hade aldrig köpt en zeekr 001, men jag hade gärna testat att leasa en om de erbjöd samma pris som för företagsleasingen. Hade varit ett kul första insteg till elbil,utan att behöva dega 50 papp om året i försäkring och sen privatinstallation av laddbox m.m.
Citera
2024-12-01, 21:33
Medlem
Mittpunkts avatar
Vi som pendlar kan inte leasa, för vi överskrider milen ganska fort. Jag har bara fram och tillbaka till jobbet 5000 mil per år och sedan fritidskörning på det. Landar på 8000 mil per år. Skulle jag leasa skulle det kosta mig 11-12 tusen i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in