• 1
  • 2
2024-12-01, 19:35
Medlem
Hej det är så att jag har skulder på kreditkort hos remember, resurs bank, klarna, ett högkostnadslån, lo kommunal kredit. Jag tänkte fly dessa skulder genom att stanna i Nederländerna. Kan kronofogden eller svenska myndigheter komma åt mina inkomster i Nederländerna? Jag har nu två jobb här i Holland och jag trivs jättebra. Jag har faktiskt inga ambitioner för att bosätta mig i Sverige, för jag tycker nu att Sverige är ett förfallet land. De finns ändå ingenting bra med Sverige längre. Men absolut skulle jag vilja hälsa på mina föräldrar i Sverige, men kommer jag få bli arresterad på Arlanda?
Citera
2024-12-01, 19:39
Medlem
Glostrups avatar
Du gör inte rätt för dig, men du tycker att Sverige är förfallet? Du ser inte ironin i att om Sverige vore förfallet, så vore det ju till stor del på grund av sådana som du…

Kronofogden samarbetar med likande institutioner och organisationer runtom i EU, så de kan komma åt dig i Nederländerna.

Betala dina skulder.
Citera
2024-12-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoda174728
Hej det är så att jag har skulder på kreditkort hos remember, resurs bank, klarna, ett högkostnadslån, lo kommunal kredit. Jag tänkte fly dessa skulder genom att stanna i Nederländerna. Kan kronofogden eller svenska myndigheter komma åt mina inkomster i Nederländerna? Jag har nu två jobb här i Holland och jag trivs jättebra. Jag har faktiskt inga ambitioner för att bosätta mig i Sverige, för jag tycker nu att Sverige är ett förfallet land. De finns ändå ingenting bra med Sverige längre. Men absolut skulle jag vilja hälsa på mina föräldrar i Sverige, men kommer jag få bli arresterad på Arlanda?

-Det är inte olagligt att inte kunna betala såvida man inte haft uppsåt att aldrig betala tillbaka, lite grovt förenklat.
-Nederländerna räcker inte, fordringsägarna kan nå dig genom nederländska, eller internationella, inkassobolag, du sätter dig bara i skiten.
-Tror att turkiet, åtminstone tidigare, har varit ett land där man kunnat klara sig, men vet ej om det stämmer eller har ändrats, nån får gärna påpeka hur det ser ut på den fronten idag.

Hitta jobb som ger lön kontant så kommer du rätt långt, sen har du miniminivån på kontot också ifall du är rökt.
Citera
2024-12-01, 19:44
Medlem
Citat:

Klart att de kan kräva sig på pengar. Du bor i ett EU land
Citera
2024-12-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Klart att de kan kräva sig på pengar. Du bor i ett EU land
Vad är det bästa sättet att kunna betala skulderna om man nu får pengar från en Nederländsk bank? För jag över pengarna från min Holländska bank till den svenska genom t.ex.Remitly?
Citera
2024-12-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
-Det är inte olagligt att inte kunna betala såvida man inte haft uppsåt att aldrig betala tillbaka, lite grovt förenklat.
-Nederländerna räcker inte, fordringsägarna kan nå dig genom nederländska, eller internationella, inkassobolag, du sätter dig bara i skiten.
-Tror att turkiet, åtminstone tidigare, har varit ett land där man kunnat klara sig, men vet ej om det stämmer eller har ändrats, nån får gärna påpeka hur det ser ut på den fronten idag.

Hitta jobb som ger lön kontant så kommer du rätt långt, sen har du miniminivån på kontot också ifall du är rökt.
Har inte kronofogden än
Citera
2024-12-01, 19:51
Medlem
Citat:
Vad är det bästa sättet att kunna betala skulderna om man nu får pengar från en Nederländsk bank? För jag över pengarna från min Holländska bank till den svenska genom t.ex.Remitly?

Banken hjälper dig. Skulder försvinner inte bara. Gör rätt för dig.
Citera
2024-12-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Banken hjälper dig. Skulder försvinner inte bara. Gör rätt för dig.
Tack, ska åka och fråga min nederländska bank, är det mina svenska skulders OCR nummer och Bankgiro som min Nederländska kan hjälpa mig att registrera?
Citera
2024-12-01, 20:08
Medlem
pn222jws avatar
OCR nummer kallas på engelska payment reference number.
Citera
2024-12-01, 23:10
Medlem
Det finns internationella inkassobolag som dina borgenärer kan ta hjälp av för att driva in skulder i Nederländerna.

Det finns också ett brott som heter "oredlighet mot borgenär" som man kan göra sig skyldig till genom att försöka fly undan sina skulder genom att flytta utomlands.

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...ot-borgenarer/
Citera
2024-12-01, 23:57
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Det här med människor som flyr från länder pga. skulder. Har aldrig riktigt fattat detta. Hur kommer dessa undan.
Finns det ingen kontakt mellan olika länders polis eller?
Citera
2024-12-02, 00:56
Medlem
Har du skrivit ut dig ur Sverige? Blir svårt för fordringsägarna att hitta dig annars.

Vet inte hur indrivning fungerar i just Nederländerna men det tar antagligen väldigt långt tid innan/om inkasso orkar engagera sig.
Vet att i Danmark ska det vara nästan omöjligt för inkasso/kronis att agera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in