2024-12-01, 17:29
Medlem
Run3s avatar
Skandinavernas Republik r ett initiativ som planeras starta vren 2025 under ledning av Johan Lindblad, en statsvetare och historiker med tidigare koppling till Sverigedemokraterna. Ls mer p https://frihetsnytt.se/film-nog-med-...r-skandinaver/, https://www.youtube.com/watch?v=F8eR-IhkHiA, https://folkungen.se/skandinavernas-republik-grundad/ och https://nordfront.se/tidigare-sd-ans...avisk-republik.

Projektets struktur

Initiativet r tnkt att fungera som ett parallellt ntverkssamhlle fr personer som identifierar sig som skandinaver. Det grundades 19 oktober 2024, den frsta fysiska sammankomsten anordnas 68 december., och det frsta tinget fr republiken r planerat att hllas i mars 2025.

Styrningsmodell

Republiken planerar att:
- Bygga p demokratiska principer med lottning som urvalsmetod fr styrande positioner.
- Ha den grekiska demokratin som frebild.
- Tillmpa lokalt sjlvstyre i s stor utstrckning som mjligt.

Medlemskap och identitet

Definitionen av vem som kan delta baseras p en "dubbelidentifikation" dr en person behver:
- Sjlv identifiera sig som skandinav.
- Bli accepterad som skandinav av andra medlemmar i projektet.

Framtida utveckling

Projektet avser att utveckla olika samhllsinstitutioner, inklusive:
- Ett eget rttsvsende.
- Ett parlament.
- Ett system fr medborgarskapskontrakt.

Lindblad beskriver projektet som ett stt att bygga upp ett stamsamhlle infr vad han ser som en kommande period med kade motsttningar mellan olika grupper i samhllet.

Hrnst

Det r en planerad frsta fysisk sammankomst fr alla intresserade den 68 december, och om man r intresserad ska man skriva till andeniflaskan@protonmail.com senast den 3 december. (Inte jag som ligger bakom detta, men det r tydligen e-postadressen till Johan Lindblad).

Diskussion

Jag har ingen koppling till projektet. Jag hrde bara talas om det idag och blev nyfiken. Tycker att det lter intressant. Ngra frgor att diskutera och som jag undrar ver:

- Vad tycker ni om detta initiativet?
- Finns det ngon hr som kommer engagera sig?
- Ser ni ett behov av ett sdant hr initiativ?
- Jag knner till "Det Fria Sverige", som r en liknande organisation. Men den r mer organiserad kring en stark styrelse som bestmmer allt och som man finansierar som medlem, r min bild utifrn i alla fall. Jag tycker att Skandinavernas Republik verkar mer sund i kontrast. Vad tycker ni? Finns det andra liknande organisationer ni tror p?
- Jag undrar ver fljande punkt i kontraktet: "Jag lovar att uppfylla mina demokratiska plikter och flja de demokratiska beslut som fattas inom Skandinavernas Republik." Vad kan det vara fr "demokratiska beslut"? Det knns potentiellt lite riskabelt att skriva p ett kontrakt att lgga sig att gra saker som man idag inte vet n vad det r.
Citera
2024-12-01, 17:46
Medlem
OvissFramtids avatar
Jag tnkte senast idag p hur viktigt det r att skandinaverna enas n mer nr vi str fr bda stora externa och fr den delen-interna hot i vra samhllen. Jag tror starkt p att vi med GUDS hjlp behver damma av oss skandinavismen igen. Den behvs. Svenskar, danskar och norrmn r i stort sett samma folkgrupp. Det finns ingen id att vi str splittrade.
Citera
2024-12-01, 17:56
Medlem
kalkryggars avatar
".. lottning som urvalsmetod fr styrande positioner"
Lter galet. D kan ju vilka klappmongon som helst f styrande positioner. Det gr att jag tror det r hgerextrema som ligger bakom. D blir det som vanligt. Hger om marsch pannkaka.

Vore det inte bttre om de f som r hgerextrema i Sverige samlades kring ett eller tv projekt istllet fr att dela upp sig i s sm grupper att kulturfreningen fr klassisk Islndsk slakt har fler medlemmar?
Citera
2024-12-01, 18:18
Medlem
HipToBeSquares avatar
Ser ingen anledning till en republik utan det r bara en version av EU. Bttre med samarbete i sakfrgor istllet medan de skandinaviska lnderna fortstter att vara suverna stater.
Citera
2024-12-01, 19:21
Medlem
pn222jws avatar
Dom fr se upp fr infiltreringar - folk som vill frstra - om dom ska vara mest som ett online-community. Omrstningar - det blir vl enkel majoritet... kul med svensk direktdemokrati hursomhelst.
Citera
2024-12-01, 19:21
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
".. lottning som urvalsmetod fr styrande positioner"
Lter galet. D kan ju vilka klappmongon som helst f styrande positioner. Det gr att jag tror det r hgerextrema som ligger bakom. D blir det som vanligt. Hger om marsch pannkaka.

Vore det inte bttre om de f som r hgerextrema i Sverige samlades kring ett eller tv projekt istllet fr att dela upp sig i s sm grupper att kulturfreningen fr klassisk Islndsk slakt har fler medlemmar?
Vilka andra projekt menar du man istllet ska samlas kring? Det finns mig veterligen inte mnga med samma ambition och ml. Men upplys mig grna.
Citera
2024-12-01, 19:27
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ser ingen anledning till en republik utan det r bara en version av EU. Bttre med samarbete i sakfrgor istllet medan de skandinaviska lnderna fortstter att vara suverna stater.
Nja, vad de vill gra r att skapa ett parallellsamhlle, likt hur andra minoritetsgrupper har i Sverige (judar, syrier, muslimer, etc). Men detta ska vara en intressegrupp fr skandinavier.

Och de har ingen ambition att existera p EU-niv. I avtalet str det att man inte vill stifta allianser med andra makter (vilket syftar p andra lnder, EU, NATO, etc).

Istllet r mlet att det r en grupp fr skandinavier/svenskar, och att det mesta ska organiseras p lokal niv. T.ex. pratar de om att teruppliva socknarna. S tanken r att man ska gruppera sig tillsammans med andra skandinavier inom Skandinaviernas Republik p socken-niv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in