2024-12-11, 18:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Du har fått biten med fukt på bakfoten, Ullen kan dra till sig upp till 30 % i fukt utan att förlora sin isoleringsförmåga, för mineral ullen handlar det om 0 % fukt. har jobbat med dessa frågor i 10 år så lite kunskap har jag fått.. Fårullen har likvärdiga egenskaper som mineral ullen bortsett från fukten.
Jag vill ha 60 cm sjock för att det skall passa in mellan reglarna, och hålla på med 30 cm bitar blir onödigt mkt jobb

Du vill inte ha fukt mellan balkar. Det är inte att rekommendera!
Citera
2024-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du vill inte ha fukt mellan balkar. Det är inte att rekommendera!

ullen leder bort fukten, mineralullen adsorberar den i sina microblåsor. har sett bilder från ett svepelektronmikroskop på hur mineralullen ser ut (0,0001 mm) så den biten vet jag så jag har en ganska bra förståelse för hur/var den funkar, det är mineralull som inte torkar på överskådlig tid. Får ullen torkar ut ganska snabbt.
Citera
2024-12-12, 14:07
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
ullen leder bort fukten, mineralullen adsorberar den i sina microblåsor. har sett bilder från ett svepelektronmikroskop på hur mineralullen ser ut (0,0001 mm) så den biten vet jag så jag har en ganska bra förståelse för hur/var den funkar, det är mineralull som inte torkar på överskådlig tid. Får ullen torkar ut ganska snabbt.

Okey! Då tittar vi på vad vetenskapen säger om det hela istället.

"Produkterna suger inte vatten kapillärt och tar inte upp fukt från luften." (minerallull)

"Ullfibrer absorberar fukt från luften och när de väl är nedsänkta i vatten tar de upp avsevärda mängder vätska." (Ull från någon get eller vad man nu rakar av det ifrån)

Jadu så var det ställt med den saken då! Fast jag tycker du ska köra på med ditt projekt ändå. Köp gärna hem en get också i samband med din specialbyggda kardmaskin. Så kan du köra EKO och kravmärkt med den gyllene getsymbolen rakt igenom!
Citera
2024-12-12, 21:36
Medlem
Citat:

"Produkterna suger inte vatten kapillärt och tar inte upp fukt från luften." (minerallull)

"Ullfibrer absorberar fukt från luften och när de väl är nedsänkta i vatten tar de upp avsevärda mängder vätska." (Ull från någon get eller vad man nu rakar av det ifrån)

Jadu så var det ställt med den saken då! Fast jag tycker du ska köra på med ditt projekt ändå. Köp gärna hem en get också i samband med din specialbyggda kardmaskin. Så kan du köra EKO och kravmärkt med den gyllene getsymbolen rakt igenom!

Ja kapilär förmågan finns i allt helt rätt, men att leda bort fukten är även det bevisat. Googla får du se vad andra säger om fukt och ull
Japp kommer garanterat fortsätta med mina projekt, inte bara duschhuset utan med min ekuteplats på 40-50Kvm för 11,500 ink
Citera
2024-12-12, 21:39
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ja kapilär förmågan finns i allt helt rätt, men att leda bort fukten är även det bevisat. Googla får du se vad andra säger om fukt och ull
Japp kommer garanterat fortsätta med mina projekt, inte bara duschhuset utan med min ekuteplats på 40-50Kvm för 11,500 ink

Kör så det ryker! Så får vi hoppas på att den fårinklädda trädkojan är klar till sommaren.
Citera
2025-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Haha, ja det är det säkert, fibrerna ska väl dras ut på ett visst sätt för att det ska bli bra antar jag. Jag och vet inte alls, men du lär väl bara kunna kolla på en som finns redan så ser du hur de har gjort.

Säkert svårt. Varför behöver du ens en större?

Kan inte så mycket men jag har svårt att se varför man behöver något större än de största som finns. Visst, billigare att bygga en själv kanske, de är väl rätt dyra.

Hittade ett företag i USA som hade en i min stl.
Citera
2025-10-20, 19:29
Medlem
Citat:
Kör så det ryker! Så får vi hoppas på att den fårinklädda trädkojan är klar till sommaren.

Håller på med mitt experiment dusch nu och den skall isoleras med ull
Citera
2025-10-20, 19:37
Medlem
Citat:

https://byggnadsvard.se/isolera-med-naturens-original/
Du kanske ska kola din uppgifter. så fel att man skäms
Citera
2025-10-24, 16:45
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag innehar en s.k. "Spinette" (en mindre verison av en spinnrock), men jag kommer aldrig att spinna ylletråd, för jag innehar inga får jag kan klippa

Jag innehar dock en "lusekofte" i traditionellt stickat mönster i blått och vitt från Norge, tillverkad av ull, 35..40 år gammal. Mycket hög kvalitét och inga fel ännu.

På många människor kliar tröjan mot huden och känns grov, men jag bär den utan problem med en kortärmad undertröja.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-24 kl. 16:50.
Citera
2025-10-26, 09:15
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
https://byggnadsvard.se/isolera-med-naturens-original/
Du kanske ska kola din uppgifter. så fel att man skäms

Ok. Då tycker jag allt du ska göra ett praktiskt test. Ta en 100% ulltröja och sedan en bit minerallull och stoppa ner dessa i en hink med vatten. Ta sedan upp och jämför resultatet. Återkoppla gärna här i tråden samtidigt som du skäms som en rakad get.

Att sedan någon nyutsläppt miljö och vegan psykis ger sig i kast med ett sådant här projekt och får en artikel i någon vänsteraktivist blaska förändrar inte saken. Bara getstanken i området gör att värdet sänks på hela området.

Fast kör du på. Billigt blir det inte sett till vad du vinner på vara "ett med naturen". Rekommenderar att du ser till att antingen köpa ull direkt från någon getfarm med pengar under bordet Eller varför inte föda upp några egna getter och sedan skala av dom pö om pö.
Senast redigerad av eldrattan 2025-10-26 kl. 09:24.
Citera
2025-10-27, 19:42
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ok. Då tycker jag allt du ska göra ett praktiskt test. Ta en 100% ulltröja och sedan en bit minerallull och stoppa ner dessa i en hink med vatten. Ta sedan upp och jämför resultatet. Återkoppla gärna här i tråden samtidigt som du skäms som en rakad get.

Att sedan någon nyutsläppt miljö och vegan psykis ger sig i kast med ett sådant här projekt och får en artikel i någon vänsteraktivist blaska förändrar inte saken. Bara getstanken i området gör att värdet sänks på hela området.

Fast kör du på. Billigt blir det inte sett till vad du vinner på vara "ett med naturen". Rekommenderar att du ser till att antingen köpa ull direkt från någon getfarm med pengar under bordet Eller varför inte föda upp några egna getter och sedan skala av dom pö om pö.
Det är väl viktigt att tvätta ullen innan man kardar och spinner tråd av den, för att få bort lukten av fårtalg.
Min fiskartröja tillverkad i Norge luktar inget alls, utom möjligtvis min egen kroppslukt, som endast en hund skulle kunna identifiera.
Citera
2025-10-27, 19:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är väl viktigt att tvätta ullen innan man kardar och spinner tråd av den, för att få bort lukten av fårtalg.
Min fiskartröja tillverkad i Norge luktar inget alls, utom möjligtvis min egen kroppslukt, som endast en hund skulle kunna identifiera.

Fast detta är ju någon galning som ska isolera sitt duschrum med ull. Antagligen är det bara ett projekt som enbart finns eller fanns i TS huvud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in