2024-12-03, 17:18
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
På sätt och vis är det egentligen intressantast, hur blir livet för de som ser men ingenting säger eller gör?

Sen tycker jag inte undvikande eller "inte få vara med" riktigt kan kallas för mobbing. Som en del har varit inne på kan sånt också delvis bero på offrets personlighet. Mobbing är mer dagligt våld och elaka ord om saker som den mobbade inte kan göra så mycket åt, som vanskötsel och oordning i hemmet, vad föräldrarna gör eller inte gör, utseende och dylikt. Sånt där mobbaren aktivt "tar chansen" och lägger en massa tid på det hela, som ett "projekt". För att se vad som händer.

Mobbaren/mobbarna i Ulricehamn har fått svar på vad som händer nu.

För att svara på det första du skriver - jag agerade, jag var rätt feg så jag berättade för lärare, men jag måste säga att reaktionerna var minst sagt svala.

Enda gången jag kan minnas att det vart ett jävla hallå var när en mobbare blev omkullkastad så han bröt handleden (det var rätt åt honom synd att dom inte amputerade handen på han) men det var reaktion åt fel håll kan jag tycka. Det är mina erfarenheter av sånt här och det verkar ju inte bli bättre med tiden bevisligen.
Citera
2024-12-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
De enda man hade velat ge grabben är en ( alt 2 ) feta näbbar , kommer aldrig förstå mig på dessa människor , om du ändå har bestämt dig för att hoppa över stängslet in i fårhagen, kör lite heroin för fan. Jävlar va gott du kommer må

Intressant att du nämner detta, jag håller inte med i detta fallet då substanser förvärrar måendet avsevärt i längden. Det är min upplevelse iaf. Men alltid undrat varför personer som tagit det beslutet inte väljer att göra något som de aldrig vågat eller liknande innan, om man jobbat upp modet att döda sig själv kan man ju satsa allt på vad som helst typ. Jag resonerade liknande ett par år tillbaka och tog riktigt dåliga beslut att och gjorde handlingar som skulle resultera i att jag ”borde” dö. Idag försöker jag dock försöka få ordning på livet igen så ångrar mig till viss del då jag inte vet om det kommer gå att återhämta sig och läka från alla trauman, men ist för att begå självmord så kan man ju lika gärna ta tillfället att som sagt göra något o riskera allt eller liknande..
Citera
2024-12-03, 18:12
Medlem
Varför inte skapa en klass för elever som behöver komma ifrån sina”klasskamrater” och den stenhårda sociala hierarkin som leder till mobbing.

Lugn och ro i klassrummet och riktiga klasskamrater som stöttar istället för att håna och hota. Det ska vara roligt att gå i skolan och lära sig nya saker. Det bästa vore en skola i en större villa. Och att skolplikten avskaffas och ersätts med lärplikt!
Citera
2024-12-03, 18:39
Medlem
lunarluddes avatar
Fan vad hemskt, han hade precis börjat leva, mina tankar går till alla inblandade
Citera
2024-12-03, 18:42
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Hur tog han livet av sig? De e fan inte lätt att ta livet av sig. Han va inte korkad iaf det får man ge honom. Tragiskt. Mobbning är fan sjukt skadligt
Citera
2024-12-03, 19:01
Medlem
zugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Hur tog han livet av sig? De e fan inte lätt att ta livet av sig. Han va inte korkad iaf det får man ge honom. Tragiskt. Mobbning är fan sjukt skadligt
Han hängde sig.
Citera
2024-12-03, 19:16
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zug
Han hängde sig.

Kanske är enklaste sättet
Citera
2024-12-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Spontant så tycker jag det är väldigt bra att flytta på förövarna istället för att flytta på den mobbade.

Problemet är att lärarna inte brukar känna till de värsta förövarna. Hade jag skvallrat på dem hade jag nog fått ordentligt med stryk. Ett par av dem blir besvärade än idag när jag hejar på dem. Inga leenden tillbaka där. En tjej som bara brukade vara lite retsam fick utskällning av lärarna på mellanstadiet, och hon kontaktade mig på Facebook för några år sedan och bad om ursäkt, det kändes bra förmodligen både för mig och henne.

Jag var väldigt egen och nördig och umgicks sällan med någon på rasterna t.o.m fyran, utan gick på biblioteket varje rast för att läsa. Jag fick ett samtal av en nervös vikarie när jag gick i trean eller fyran. "Jag har länge tänkte prata med dig om det här. Jag undrar om du vill byta klass till din parallellklass?" Jag svarade "Nej det är ju dom i A-klassen som oftast bråkar. I C-klassen är dom sjyssta men där känner jag ingen". Så det blev inget av med det. Nu så här efteråt undrar jag om det hade varit bättre om hon hade stått på sig. Men då hade jag kanske inte läst lika mycket på bibblan. I högstadiet hittade jag nördar med samma intressen som jag i A-klassen. Och så kom det nyingar till min klass som själva behövde någon att umgås med.

Nu är ju Flashback mobbingens högborg, så jag lär nog få skit för detta inlägg.
Citera
2024-12-03, 19:37
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Det är verkligen vidrigt att barn tvingas iväg till dessa nazistläger som man kallar för ''skolan" och än värre har det säkert blivit idag med all våld och skit.

Tyvärr har du rätt i allt du skriver.
Citera
2024-12-03, 19:57
Medlem
Läste i något facebook-inlägg att mobbarna efter incidenten skall ha spelat in en video om hur skönt det var att grabben tagit livet av sig(skönt att slippa honom)…
Någon som kan bekräfta eller dementera att en sådan video har skapats och spridits(?)
Citera
2024-12-03, 20:15
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Mobbare är rätt trasiga själar, tar ut sin smärta på andra.

Skitsnack. Detta är en jävla myt eftersom Sverige har Stockholmssyndrom. Man säger samma sak om mördare och våldtäktsmän och sedan är det hela tiden ett jävla snack om hur bra vi måste behandla förövaren.

Alla mobbare som jag kände kom från stabila familjer och fick sedan ett bra jobb och bra utbildning och bra familj själva. Den som mobbades vet jag sabbade skolan och bodde hemma länge och led av deprission långt in på vuxenlivet.
Mobbning begås i huvudsak av folk med antingen alfa-personlighet eller av folk som själva är rädda för att bli utsatta för mobbning och bara vill passa in. Sedan av folk som helt enkelt hänger på för att det är kul, och det blir jobbigt att säga ifrån.
Totalt jävla skitsnack att de kommer från trasiga familjer och man ska tänka på deras situation. Dra år helvete. Mobbare ska hängas ut på sociala medier med namn och brevlåda. Jag säger detta för det är det enda sättet att få slut på det. Pappa staten kan inte åtgärda ett skit, allt snack om att flytta mobbaren hade man redan på 90-talet med 0 resultat, och lärarna är redan för överansträngda för att göra något, och polisen kan helt enkelt inte göra något.

Då är det upp till samhället att skam stämpla mobbningen på en sådan nivå att det blir avskräckande. När folk vet ditt namn, bild och adress överallt på sociala medier så finns det ingenstans att gömma sig, och inte en jävel ska tycka synd om dig heller.
Senast redigerad av ReiseReise 2024-12-03 kl. 20:24.
Citera
2024-12-03, 20:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Tyvärr har du rätt i allt du skriver.

Just det broder, jag ser att du vet liksom jag exakt vad detta handlar om. Jag hade också en klassföreståndare som var en gammal nazist, det var stöveltramp och piska som gällde där. Icke bara elever äro svin tyvärr. Lärare var dock nog ett större problem förr, idag så regerar nog småbarnshuliganerna. Lärarna får ta betäckning bakom katedern, om det nu finns någon..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in