2024-12-23, 17:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Nu börjar det klarna lite med de spelare som har utgående kontrakt.
- Josefin Rydbrink lämnar som väntat Häcken
- Bajen vill behålla Emma Westin ( men inget klart?)

https://fotbolldirekt.se/damallsvenskan/

Men fortfarande inga besked om de spelare i Djurgården, Kristianstad och Rosengård som sitter med utgående avtal. Skulle gärna se Matilda Plan i Bajen ;-)
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-12-23 kl. 17:09.
Citera
2024-12-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Någon som har koll på vad som hänt i Eskilstuna? Tränarna och massa spelare lämnar och så ramlade jag över detta (några veckor gamla) inlägg där det står att tränare och spelare behandlats dåligt av styrelsen. https://www.instagram.com/p/DDCYu_LtGYS/?img_index=11&igsh=czJqMGFhbTk0aWVi

Nu har folk från Kif Örebro tagit över och plockat över flera spelare därifrån. Kif har nu bara kvar två spelare från ifjol men värvat en del bland annat en spelare från Eskilstuna.

Så nästa års upplaga av Eskilstuna kommer påminna mer om Kif än Kif själva. Och speciellt mycket av det gamla Eskilstuna finns inte kvar heller.

Ingen aning om vad som skett "bakom kulisserna" men hittade detta från Aftonbladet för en månad sedan. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/3Mx7n9/rejalt-infekterat-i-eskilstuna-united-vaila-barsley-sager-upp-sig

Gick ju inget vidare under säsongen. Svårt att veta var felet suttit men man var ju faktiskt lite halvnära att åka ur, men räddade sig med två segrar på slutet. Men nu har de som sagt fått in KIF Örebros tidigare tränare och kanske bygger något nytt och bra.

Tycker fortfarande de blev helt felaktigt utsparkade ur Damallsvenskan pga "dålig ekonomi" när man samtidigt var enda klubben i Damallsvenskan som redovisade ekonomiskt plus, och hoppas man kan komma tillbaka och få sportslig upprättelse.
Citera
2024-12-25, 07:38
Medlem
Lite av en prestigevärvning av Vittsjö och dessutom på julafton! 18-åriga finska talangen Ilona Walta klar på ett treårskontrakt ”i konkurrens med storklubbar i Europa”. Kom tvåa i finska skytteligan 2024. Att Vittsjö länge haft finska landslagsspelare påverkade säkert. Blir spännande att följa hennes utveckling. Påstås alltså vara en av Nordens största talanger.

https://www.fotbollskanalen.se/damallsvenskan/klart-ilona-walta-gar-till-vittsjo/
Citera
2024-12-27, 18:32
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Fotbollskanalen rankar de tio bästa spelarna i Damallsvenskan 2024. Hur många av dessa får vi se i Sverige 2025?

10. Tabby Tindell Kristianstad/Häcken
9. Olivia Holdt Rosengård
8. Julie Blackstad Hammarby
7. Ellen Wangerheim Hammarby
6. Emile Joramo Hammarby
5. Felicia Schröder Häcken
4. Hlin Eriksdottir Kristianstad
3. Rebecca Knaak Rosengård
2. Cathinka Tandberg Hammarby
1. Momoko Tanikawa Rosengård

https://www.fotbollskanalen.se/damallsvenskan/lista-fotbollskanalen-rankar-damallsvenskans-25-basta-spelare-2024-plats-8-1/
Citera
2024-12-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Fotbollskanalen rankar de tio bästa spelarna i Damallsvenskan 2024. Hur många av dessa får vi se i Sverige 2025?

10. Tabby Tindell Kristianstad/Häcken
9. Olivia Holdt Rosengård
8. Julie Blackstad Hammarby
7. Ellen Wangerheim Hammarby
6. Emile Joramo Hammarby
5. Felicia Schröder Häcken
4. Hlin Eriksdottir Kristianstad
3. Rebecca Knaak Rosengård
2. Cathinka Tandberg Hammarby
1. Momoko Tanikawa Rosengård

https://www.fotbollskanalen.se/damallsvenskan/lista-fotbollskanalen-rankar-damallsvenskans-25-basta-spelare-2024-plats-8-1/

Listan kanske stämmer någorlunda, men blir ändå lite märkligt när säsongens poängdrottning placeras som nr 23. Hon liksom har smugit under radarn hela säsongen inklusive tappat landslagsplatsen, trots att hon som vanligt levererade bäst.
Pratar alltså om Olivia Scough, 10+10. Hennes placering i poängligan senaste fyra säsongerna: 2,2,1,1.

Skall förresten bli intressant att se var hon spelar 2025. Seger har ju lagt av och hur påverkar det ”familjen”? Kanske inte alls eller kanske innebär flytt. Men hon har kontrakt även 2025 och verkar väl som hon kommer stanna.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-12-27 kl. 19:52.
Citera
2024-12-28, 19:21
Medlem
Djurgårdens lagkapten Matilda Plan går till AIK…

Tror tyvärr inte det här är så bra för intresset för damfotbollen på sikt.
Citera
2024-12-28, 19:21
Medlem
QuantumQuills avatar
Matilda Plan lämnar Djurgården för Aik.
Var inte hon en av Dif bättre spelare?
Citera
2024-12-28, 21:19
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Just det, det var ju Plan som betedde sig som ett svin i derbyt härom året.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/dw2KJz/bajens-tifo-efter-madelen-janogy-roda-kort-senast
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-12-28 kl. 21:22.
Citera
2024-12-28, 21:39
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill

Skulle såga att det här blir silly seasons stora bomb. Jag misstänkte att Plan var på väg bort men att hon går till AIK är en stor sensation.

Hon är i mina ögon en av allsvenskans bästa försvarare. Hade gärna sett henne i Bajen historien till trots.

Står väl klart att ryktet om att Gnaget inte satsar på sitt damlag är betydligt överdrivet. MP lär inte spela för en spottstyver och som jag förstår det var DIF villiga att öppna plånboken men AIK kunde betala mer.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-12-28 kl. 22:27.
Citera
2024-12-28, 22:07
Medlem
Smurfffs avatar
130 års rivalitet spelar tydligen ingen roll när ens flickvän spelar i rivalerna. Tyvärr sänker den här typen av värvningar förtroendet för damfotbollen. Är själv gnagare men om damerna vill ha folk på matcherna får dom fan börja visa lite respekt mot klubbarna och dess supportrar. Respektlösheten från många av spelarna är verkligen något som slagit mig under tiden som jag börjat följa damfotbollen på närmre håll.
Citera
2024-12-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Skulle såga att det här blir silly seasons stora bomb. Jag misstänkte att Plan var på väg bort men att hon går till AIK är en stor sensation.

Hon är i mina ögon en av allsvenskans bästa försvarare. Hade gärna sett henne i Bajen historien till trots.

Står väl klart att ryktet om Gnaget inte satsar på sitt damlag är betydligt överdrivet. MP lär inte spela för en spottstyver och som jag förstår det var DIF villiga att öppna plånboken.

Det verkar inte vara pengar som avgjorde. Stärkande att det inte bara är pengar som avgör vilken klubb man väljer att representera, men att gå fram lagkapten i Djurgården till AIK.

Citat:
Dif-sportchef Jean Balawo förklarar att klubben ville förlänga med 26-åringen.

– ⁠Matilda hade ett utgående kontrakt och vi gick in i den situationen med tron och ambitionen att förlänga avtalet.

Vi gav henne ett väldigt generöst erbjudande, märkbart bättre än det hon tidigare hade. Under förhandlingens gång insåg vi att hon värderade andra saker betydligt högre för sitt framtids klubbval, säger Balawo
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-12-28 kl. 22:28.
Citera
2024-12-28, 22:27
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfff
130 års rivalitet spelar tydligen ingen roll när ens flickvän spelar i rivalerna. Tyvärr sänker den här typen av värvningar förtroendet för damfotbollen. Är själv gnagare men om damerna vill ha folk på matcherna får dom fan börja visa lite respekt mot klubbarna och dess supportrar. Respektlösheten från många av spelarna är verkligen något som slagit mig under tiden som jag börjat följa damfotbollen på närmre håll.
Så som ni supportrar svikit era damlag så känns det lite pajas om ni nu skall ha åsikter om vad dom får och inte få göra.

Förslagsvis börjar ni gå på matcherna och formerar tillstymmelsen till en kultur som era spelare och klubb kan förhålla sig till. Nu känns det bara ryggradslöst med sådana där åsikter…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in