Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Stagnerande eller fallande levnadsstandarder r inte "ett problem" utan just "problemet". Hela pongen med att vara ett rikt land r ju att den egna befolkningen fr del av vlstndet. Och globalisering i sig har mindre skuld n det faktum att frukterna frn denna har frdelats ojmnt, bland annat fr att de industrier som ersatt den del av ekonomin som blivit outsourcad dels inte spridits jmlikt mellan stad och land, dels har relativt lg facklig organisation.
Det r en del av pongen med att vara ett rikt land, absolut, om n inte hela. Frihandel gynnar vissa aspekter av ekonomin, men d frmst fr de rikaste. Fr landet och folket r det en trade-off mellan att f billigare varor ena sidan, och andra sidan en allt mer luftslottsaktig ekonomi nr industrier outsourcas och ifall det kombineras med arbetskraftsinvandring, ven stagnerade eller snkta reallner.
S vitt trdmnet betrffar r frihandel framfrallt dlig fr den nationella skerheten om man inte vljer sina samarbetspartners noga. Hanif Bali frgade sig s sent som idag, tror jag det var, om vi verkligen r tvungna att idka frihandel nr den uppenbarligen gynnar vra fiender mer n oss sjlva, och jag instmmer.
Citat:
Den dr pstdda konspirationen som iscenstter ett folkutbyte har man ju hrt mycket om. Som de flesta konspirationsteorier faller den p att det inte en enda av vad som skulle vara tusentals medverkande politiker, byrkrater och affrsmn inte har visselblst om detta. Inte heller har ngot vettigt motiv presenterats. Kanske r det s enkelt att vra styrande har svl en rttslig obligation att ge flyktingar en fristad, som ett demografiskt behov av svl arbetskraft som unga mnniskor? Det stmmer att invandringen driver p bostadspriserna, men det gr ven lnevnlig politik och lgt byggande, och till skillnad frn invandring r de senare varken rttsliga obligationer eller ndvndiga fr en fungerande ekonomi och ldersdistribution i befolkningen.
Det r ljevckande att kalla folkutbytet fr en konspirationsteori nr det de facto r vad som sker. Jmfr ett klassfoto p, sg, klass 9 C p valfri skola nra dig fr 30 r sedan med ett foto av samma klass idag s ser du folkutbytet med dina egna gon.
"Konspirationsbiten" r i s fall att ljusskygga grupper driver p massinvandring och snkta fdelsetal
i syfte att utrota oss, vilket jag inte sett mig sjlv hvda. Det yttersta resultatet av den frda politiken r dock en vrld dr Vsterlandets ursprungsfolk har frvandlats till minoriteter i sina egna lnder, vilket gr oss enormt mycket svagare. Vsterlnningar r de enda som har en naturlig lojalitet mot Vsterlandet. Dessutom frsvagas ven vr lojalitet nr vi inte lngre knner att "detta r vrt".
Till vstvrldens frsvar ska vl ppekas att man tycks vara beredd att riva upp reglerna nr det kommer till konfrontation. Det diskuteras att helt enkelt beslagta ryska tillgngar i Vst, trots att man d stter det internationella finanssystemet ur spel, och det r s klart positivt (ven om det hittills bara handlat om att "frysa" dem ifall jag inte missat ngot). Rimligen skulle indiska, kinesiska etc tillgngar i Vsterlandet ocks ryka ifall det brjar likna tredje vrldskriget. Men att de alls har tilltits kpa upp och kolonisera s stora delar av vra lnder r inte bra. Kort sagt har globalismen inte gynnat folket/folken eller den nationella skerheten.
Citat:
Vad gller kraftmtningen mot Ryssland och Kina, hur skadas vstvrlden av att ge rttigheter till HBTQ-personer? Tvrtom r vl hela pongen med vst att vara frihetligt, och ska vi inte vara det kan vi likavl gra gemensam sak med auktoritra ststater?
Vstvrlden anno 1965 var lngt mycket friare n Sovjet trots att homosexuella handlingar var olagliga i USA men inte i Sovjet (som var det frsta landet att avkriminalisera det). Vidare fresprkar s gott som ingen en terkriminalisering. Vidare gr HBTQ-agendan idag s lngt bortom "rttigheter till HBTQ-personer" att det till och med brjar bildas
grupper av homo- och bisexuella som tar avstnd frn "TQ"-biten och vill bryta den "slippery slope" som de nu medger att "HBTQ-rrelsen" har blivit. Knsbyten fr barn betraktas med rtta som rena vansinnet av vanligt folk och att det lik frbannat drivs igenom r kanske det frmsta exemplet p hur vra styrande pissar p vanligt folk. Vilket inte inspirerar till lojalitet och sammanhllning.
Citat:
Och frsvarsviljan verkar ju lika stor mellan etniska svenskar och de utrikesfdda, som dessutom r lngt hgre n den etniska majoriteten i flera andra lnder.
Tror du p det dr s har jag en bro jag kan slja till dig, som det heter p andra sidan plen. Det har diskuterats i
tv olika
trdar p Flashback och sgats jms med fotknlarna. Ingen vettig mnniska tror att denna psttt hga frsvarsvilja bland utrikesfdda skulle omsttas i praktiken om skiten trffar flkten.
P individplanet finns s klart alltid undantag, som alltid. Men rent generellt vore den icke vsterlndska befolkningen garanterat lngt mycket mindre bengen att slss fr Vst, och lngt mycket mer bengen att hugga oss i ryggen och slja ut oss till Ivan.