2024-11-27, 20:31
Medlem
Jag har en MacBook Air från 2021. Vill köpa en datorskärm, men Apples är så in i helvete dyra. Tips på en datorskärm av annat märke som är bra och ej dyr?

Jag har läst andra kommentarer om att Mac fungerar bättre/sämre med andra skärmar...?

Skall användas som arbetsskärm. Ej för spel etc.

Tacksam för svar!
Citera
2024-11-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilHag
Jag har en MacBook Air från 2021. Vill köpa en datorskärm, men Apples är så in i helvete dyra. Tips på en datorskärm av annat märke som är bra och ej dyr?

Jag har läst andra kommentarer om att Mac fungerar bättre/sämre med andra skärmar...?

Tacksam för svar!

Dell.
Eizo.

En skärm är en skärm, är en skärm. Möjligtvis om det finns funktionalitet som endast finns i Apple-skärmar. Den är ju svår att få om man köper en, well, icke-Apple. Isåfall får man troligen undersöka om den specifika funktionen finns i det man har tänkt köpa.
Citera
2024-11-28, 10:44
Medlem
Stark-Senaps avatar
Jag skulle säga LG. De gör även paneler till Apples produkter.
De har 4K-modeller på 27” som är riktigt prisvärda.
Ansluter med USB-c, så du får både ström och bild i samma kabel.
Citera
2024-11-28, 14:58
Medlem
Utan behov av 4K så kanske satsa på en ultra-wide Dell-skärm? Kör själv deras 38" från 2018 (den var litet billigare än idag) och är väldigt nöjd. Utnyttjar dock inte hela upplösningen pga syn men gott om utrymme. Ett alternativ är ju en billigare 34" ultra-wide. Nyare modeller ska även stödja deras skrivbordshanterare för Mac som är grym för att dela upp utrymmet virtuellt på skärmen.

https://www.dell.com/sv-se/shop/datorskärmar/ar/8605/extremt-breda?appliedRefinements=49325
Citera
2024-11-28, 15:14
Medlem
konstits avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Saker som talar för Apple är glaset och större nits, samt förnuftiga högtalare, det sparar plats på skrivbordet !...

Om man bara arbetar (bild-/filmredigering kan möjligen ha andra krav), och ser lite TV/Youtube ibland kan man i princip hugga till på vilken skärm som helst man i övrigt gillar.
Själv kör jag bara med jobbets standardskärmar (Lenovos p27q), men här kan jag märka en klar skillnad mellan jobbet och hemmaarbetsplatsen. På jobbet har jag förmiddagsolen i ryggen och det ger lite bök med ljuset, medans jag hemma har solen framifrån, och där funkar det helt fint. Har övervägt att belasta ekonomiavdelningen med en Appleskärm, men finner priset vara i överkanten, då det mesta jag tittar på är rapporter, mails och liknande.
Citera
2024-12-03, 16:36
Medlem
En sån här kanske med qhd upplösning, ungefär mittimellan hd och 4k. Inbyggd laddare via USB-c och tre stycken USB-a portar. Har en 24 tummare och är mycket nöjd. Iom laddning via USB-c kan du köra din MacBook med locket stängt (clamshell mode).

https://www.samsung.com/se/business/monitors/flat/viewfinity-s6-24-inch-qhd-100hz-easysetupstand-ls24d604uauxen/
Citera
2024-12-06, 13:06
Medlem
whataboutisms avatar
Citat:

Tacksam för svar!
Jag har denna skärm som dessutom har usb-c med Power delivery. Det innebär att du bara ansluter MacBooken via usb-c så överför du bildsignal samtidigt som macen får strömförsörjning från skärmen. Du slipper separata sladdar! Så jäkla skönt.
https://compu-mail.se/sv/p/aoc-basic-line-27b3ca2-27-1920-x-1080-full-hd-hdmi-usb-c-100hz-1001838571
Citera
2024-12-06, 22:59
Medlem
Jag köpte denna skärm när den var på rea på Elgiganten.

4k, UHD, 32 tum. Fungerar perfekt med min Macbook Air M1. Rekommenderas starkt!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791080
Citera
2024-12-08, 18:00
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Om du inte spelar eller arbetar grafiskt så är de ju bara att ta första bästa i storleken du vill ha till lägst pris. Kan du tänka dig beg så får du ju säkert nått som funkar hur bra som helst för några hundralappar.

Märken osv kan du strunta i när du bara ska ha en extra arbetsskärm.

Snabb googling gav denna https://www.proshop.se/Skaerm/24-Xiaomi-A24i/3296413
Billig hyffsad storlek xiaomi gör mycket bra grejer.
Citera
2024-12-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Om du inte spelar eller arbetar grafiskt så är de ju bara att ta första bästa i storleken du vill ha till lägst pris. Kan du tänka dig beg så får du ju säkert nått som funkar hur bra som helst för några hundralappar.

Märken osv kan du strunta i när du bara ska ha en extra arbetsskärm.

Snabb googling gav denna https://www.proshop.se/Skaerm/24-Xiaomi-A24i/3296413
Billig hyffsad storlek xiaomi gör mycket bra grejer.

Hyfsad storlek? När jag sätter mig framför en 24" (eller 27" också) så upplevs de som väldigt små.

1080p gör dessutom att man inte kan köra allt för liten text heller så allt kommer se pixlit ut.
Citera
2024-12-11, 17:18
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Vad har du för budget? Och vad ska du ha den till? Och hur stor ska den vara? En 24” skärm med upplösning 1920x1080 för 1500 kr funkar kanske om man ska skriva text och surfa, men om man ska greja med bilder har man förmodligen högre krav.
Citera
2024-12-11, 18:17
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Jag rekommenderar en LG skärm då det är LG som tillverkar panelerna i Apples datorer. Apple har även länge samarbetat med LG vilket resulterat i att LG-datorskärmar fungerar bra med macOS. Som någon annan skrev är LG-skärmar med USB-C toppen eftersom att de kan ladda din MacBook med upp till 90 watt, och samtidigt skicka bild genom samma kabel. Dessutom har många av deras skärmar en inbyggd USB-hubb på baksidan så du får tre funktioner (ström, bild, USB-hubb) genom en enda kabel till din MacBook. Denna är bra prissatt, har 4K, och fungerar toppen med MacBook: https://www.amazon.se/LG-27UP85NP-W-AEU-Skärm-Svart-Silver/dp/B0CRL6TSW8/ Denna modell har även en IPS-panel vilket ger bättre färgåtergivning än den VA-panel som någon annan föreslog.
Senast redigerad av Tidsmaskinisten 2024-12-11 kl. 18:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in