2024-12-07, 18:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Det gör han inte. Du ljuger och är fullt medveten om det.

Även rent hypotetiskt, om Calin Georgescu skulle ha sagt att stod på Rysslands sida, så är ditt påstående att han jobbar för Ryssland rent påhitt. Som att stå på de svagas sida, innebär inte att man jobbar åt de svaga. Ren retorik som används frekvent inom politiken, däribland den svenska.

Han säger att han ska sluta stödja Ukraina. Om du med att han står på de svagas sida och att Ryssland är svagt så har du förvisso rätt.
Citera
2024-12-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thage.G.
Georgescu är något av en rumänsk Putin!
På vilket sätt då?

Calin Georgescu har inget förflutet i säkerhettjänsten eller bland oligarker.
Calin Georgescu är PhD i marklära och tillhör inte etablissemanget.

Fast Calin Georgescu är faktiskt en (vit) MAN. Vilket enligt ditt sätt att se på saken gör honom till en rumänsk Putin.
Citera
2024-12-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Han säger att han ska sluta stödja Ukraina.
Det är många som vill det. Ett fåtal vågar säga det rakt ut. Trump behöver inte vara lika skraj längre, och kommunicerar det också.

Givet att Calin Georgescu vann det rumänska presidentvalet får han väl lov att tala fritt, och värna i första hand om rumänska intressen. Vem är du att ha synpunkter på vad som är rätt eller fel för rumänska väljare? Det sköter de själva.

Det är ju såna du som gapar om rysk inblanding i amerikanska presidentval. Vad fan gör ni i Georgien och nu i Rumänien? Bort med tassarna.
Citera
2024-12-07, 19:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är många som vill det. Ett fåtal vågar säga det rakt ut. Trump behöver inte vara lika skraj längre, och kommunicerar det också.

Men om du inte vill stödja Ukraina och du är granne med Ukraina så är du på Rysslands sida. Ryssland planerar inte att sluta kriga när de erövrat Ukraina, de säger öppet att den ryska flaggan skall vaja över hela Europa.
Citera
2024-12-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men om du inte vill stödja Ukraina och du är granne med Ukraina så är du på Rysslands sida. Ryssland planerar inte att sluta kriga när de erövrat Ukraina, de säger öppet att den ryska flaggan skall vaja över hela Europa.
Trams utan belägg. Dessutom off-topic.
Citera
2024-12-07, 22:05
Medlem
Thage.G.s avatar
Citat:
På vilket sätt då?

Filmer på TikTok som visar simturer bland isflak, ritter på vita hästar, judoträning, kyrkobesök och tal till nationen bakom ett skrivbord är hämtat från Putins manus.

Men Georgescu spelar rollen betydligt bättre, dels ser han betydligt bättre ut, men framför allt har han ett framförande i världsklass. Fullt i klass med George Clooneys...
Senast redigerad av Thage.G. 2024-12-07 kl. 22:21.
Citera
2024-12-07, 22:34
Medlem
Citat:
Filmer på TikTok som visar simturer bland isflak, ritter på vita hästar, judoträning, kyrkobesök och tal till nationen bakom ett skrivbord är hämtat från Putins manus.

Så nu får ingen politiker besöka kyrkor, för att Putin gjort det. Tänk att Macron gjorde det ikväll, ihop med Trump, och hör och häpna Zelensky, som inte ens är kristen.

Så nu får ingen politiker rida på en häst, för att Putin har gjort det. Tur att Ronald Reagan hann före.

Går det bra med simturer bland söta hundvalpar, eller sälar?
Citera
2024-12-07, 23:05
Medlem
Jag förstår fortfarande inte vad som är ogiltigt i valresultatet. Är rösterna felräknade, oräknade eller ogiltiga. Om ej så har Rumänien lämnat demokratin bakom sig. Sociala medier är lagliga i hela EU tills annat anges. Och jag stöder inte högerkandidaten Calin Georgescu men det är inte poängen här.
Citera
2024-12-07, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag förstår fortfarande inte vad som är ogiltigt i valresultatet. Är rösterna felräknade, oräknade eller ogiltiga. Om ej så har Rumänien lämnat demokratin bakom sig. Sociala medier är lagliga i hela EU tills annat anges. Och jag stöder inte högerkandidaten Calin Georgescu men det är inte poängen här.

Det som är ogiltigt är att den EU-vänliga och krigshetsande oppositionen inte vann. Det kommer hållas val, på val, tills denna sida vinner.

Men majoriteten av de som röstat är trött på EU och lägga sig i andra länders angelägenheter.
Citera
2024-12-07, 23:56
Medlem
Thage.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Inget vanligt valfusk har framkommit, men...

https://www.politico.eu/article/romania-court-cancels-presidential-election-runoff-tiktok-russian-influence-calin-georgescu/

Citat:
Ultranationalist Călin Georgescu benefited from a TikTok campaign that was similar to influence operations run by the Kremlin in Ukraine and Moldova, according to declassified Romanian intelligence documents. The files said Moscow was targeting Romania as an enemy state, using “aggressive hybrid action,” a view backed by the United States.

"Aggressive hybrid action" tror jag är en skrämmande omskrivning för att Ryssland masspostade masshypnosfilmer på TikTok. Men vad vet jag. Jag hittar i alla fall inte någon bättre förklaring.

Enligt domstolen räcker det alltså att en utländsk agent masspostar filmer på TikTok för att göra ett valresultat illegitimt. Någonting säger mig att vi har haft en hel del illegitima valresultat i Europa...

Men det intressanta är själva filmerna! Filmer som startar en masshypnos, som medför att en kandidat ökar från 1% till 23% på några veckor. De där filmerna måste jag bara se! Är det verkligen ingen som har sparat undan dem?
Citera
2024-12-08, 00:23
Medlem
Citat:
Inget vanligt valfusk har framkommit, men...

https://www.politico.eu/article/romania-court-cancels-presidential-election-runoff-tiktok-russian-influence-calin-georgescu/

"Aggressive hybrid action" tror jag är en skrämmande omskrivning för att Ryssland masspostade masshypnosfilmer på TikTok. Men vad vet jag. Jag hittar i alla fall inte någon bättre förklaring.

Enligt domstolen räcker det alltså att en utländsk agent masspostar filmer på TikTok för att göra ett valresultat illegitimt. Någonting säger mig att vi har haft en hel del illegitima valresultat i Europa...

Men det intressanta är själva filmerna! Filmer som startar en masshypnos, som medför att en kandidat ökar från 1% till 23% på några veckor. De där filmerna måste jag bara se! Är det verkligen ingen som har sparat undan dem?

Rumänien måste ju ha vallagar som genom valobservatörer godkänner att valet kan hållas och rösterna räknas. Dessa vallagar kan ju inte åberopas först när resultatet tillkännagivits.
Aggressiv hybridkrigföring under kampanjen är ju en fråga som är separat från resultatet när valet godkänts.
Citera
2024-12-08, 01:50
Medlem
wwrs avatar
EU-kommissionen inför valet i Italien: "WE HAVE TOOLS"

Greta Thunberg höll stora demonstrationer i både Kanada och Tyskland före deras val. Men det gick tydligen bra ...

Vi borde ta in lite ryska influencers till nästa val 😁

När Trump vann första gången påvisade Mueller rysk påverkan men Trump frikändes. Men valet godkändes.

Georgien införde en lag som krävde ekonomisk redovisning av utländsk finansiering.
European Commission chief Ursula von der Leyen has warned Italy of consequences should it veer away from democratic principles, issuing a barely veiled threat ahead of Sunday's election that a rightist bloc led by Giorgia Meloni is expected to win.

"If things go in a difficult direction, I've spoken about Hungary and Poland, we have tools," she added.
https://www.reuters.com/world/europe/eus-von-der-leyen-delivers-veiled-warning-italys-right-wing-2022-09-23/

Och Kolomoisky som finansierade Zelenskys kampanj hade nog inte rätt till ukrainskt medborgarskap. Han hade israeliskt pass och hade köpt pass av EU på Cypern. Ukraina tillåter inte dubbla medborgarskap. ("Men det struntar jag i för jag har tredubbelt", sade han.) Han var sökt av polisen i både Ukraina och USA men gömde sig inom EU:s inre marknad i Schweiz. Det blev några turer dit för Zelensky för att få instruktioner inför valet.

(FB) Rumänien: Prorysk nationalist och EU-kritiker tog hem första omgången i valet
Senast redigerad av wwr 2024-12-08 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in