Citat:
Ursprungligen postat av
S.Jorgen
(Mitt fetande)
Kan bara relatera till mina egna erfarenheter i trafiken och det är att tillfälliga hinder i ena körfältet orsakar sjukt onödiga köer.
Fetning 1)
Vilka inbromsningar? Flyter det som det ska i den fria filen (utan hinder) behöver man inte bromsa. Viss dragspelseffekt men inte stillaståendes.
Det flyter aldrig "som det ska" i den fria filen, även en liten inbromsning där man bara anpassar farten till fordonet framför fortplantar sig bakåt i kön, dessutom behöver du bromsa in från din höga hastighet till en lägre för att passera hindret. Till slut när en inbromsning fortplantats tillräckligt långt bak i kön blir det stillastående. Det är så köer uppstår.
En kö uppstå helt utan att det finns ett hinder på grund av inbromsningar som fortplantar sig bakåt, detta fenomen kallas en Phantom traffic jam.
Citat:
Fetning 2)
Detta kan vara en bra förklaring till att det ”naturliga” mellanrummet (ömsesidigt samspel) som behövs inte uppstår i praktiken.
Samarbetet mellan bilisterna fungerar helt enkelt inte lika bra som i teorin.
Det fungerar normalt utmärkt i väldigt låga hastigheter som det normalt är när man skall passera ett hinder. Går det lite snabbare blir det inbromsningar vilket leder till att hastigheten efter ett tag sänks i båda köerna och det går därefter bra att använda blixtlåsprincipen.
Citat:
Fetning 3)
Varför måste båda filerna blockeras? Har jag aldrig varit med om tack o lov.
Lägger man sig i mitten av vänster och höger fil med en lastbil blockerar man båda filerna och hindrar trafik. Det är straffbart.
Citat:
Som sagt, kan bara tala för vad jag själv upplevt och det är att kön i den fria filen flyter smidigare när den inte utsätts för start-stopp (stanna för att släppa fram).
Ja det är klart att individuellt för dig, om du har lagt dig i den fria filen och vänsterfilen är helt tom så går det snabbare om ingen skall in i den fria filen (även om du fortfarande utsätts för start/stopp och inbromsningar av andra anledningar). Men för alla som är bakom dig går det långsammare, fler fordon påverkas av kön och den totala tidsförlusten för alla i kön blir större.
Du kan ju inte bara se till dig själv.
Citat:
Oftast är det skyltat i god tid om att körfälten går ihop och att man ska tillämpa kugghjulsprincipen, ändå blir det piss av ena eller andra orsaken.
Det blir piss för att folk går ihop för tidigt står det att körfälten går ihop om en kilometer så börjar folk väva ihop köerna där istället för att köra fram till hindret och gå ihop där som man skall göra.