2024-11-30, 01:12
Medlem
Prodelins avatar
Håller med, har sett detta otyg själv, senast var det nere i Skåne på motorvägen där en la sig båda filerna för han ville ingen skulle förbi honom när det gick in i en fil en kort sträcka, jag pressade bara ut honom i vägkanten.

Vet inte vad det är för sjuka människor som håller på så här faktiskt, de ska ha stryk för deras beteende och det är högst olagligt.
Citera
2024-11-30, 01:15
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Exakt, finns inget mer tillfredsställande än att köra om alla idioter som vackert kryper fram i andra filen.
Sen när jag är ända framme vid hindret är alla i kön tvungna att stanna för MIG. Bara MIG och ingen annan.
Det är så det går till för att undvika att det flyter. Man måste se till att först köra förbi alla och sen tvinga dem stanna för att släppa fram: MIG!
JAG går före alla andra. JAG.

Det är så man kör ditt korkade arsle i 2 filer som går in i en, lär dig köra för det verkar som du inte har körkort.
Citera
2024-11-30, 01:30
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det finns absolut ingenting som talar för att kön ska kunna gå fortare för att den delas upp i två filer med ett blixtlås längst fram. Det skapar bara osäkerhet längst fram i kön eftersom vissa kommer släppa in medan andra inte kommer släppa in, vilket ger ett ryckigare flöde. Så du får surt rätta dig i det svenska ledet om du inte vill fortsätta framstå som idioten.

Du kan börja följa lagen eller så kan du lämna in ditt körkort din korkade sosse.
Citera
2024-12-02, 21:32
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är så man kör ditt korkade arsle i 2 filer som går in i en, lär dig köra för det verkar som du inte har körkort.

Ja, när två filer naturligt går ihop fungerar blixlåsprincipen.

Vid tillfälligt vägarbete eller liknande flyter det väl bättre om den fria filen får…flyta utan massa start-stopp?
Oftast skyltas det i god tid att det finns hinder i ena filen.
Citera
2024-12-02, 22:21
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det är alltså sådana här figurer som kör i trafiken. De ska självklart blockeras och hindras varje tillfälle som ges.

Jag kör lastbil och älskar att lägga mig i vägen för dessa figurer. Ibland blir de småpojkarna arga och dunkar på min dörr, men konstigt nog springer de alltid iväg när jag kliver ur, för de blir då medvetna om hur liten kuk de har jämfört med en riktigt man.

En dag gör du så mot en beväpnad babbe och då blir det nog inte så roligt.
Citera
2024-12-03, 11:52
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja, när två filer naturligt går ihop fungerar blixlåsprincipen.

Vid tillfälligt vägarbete eller liknande flyter det väl bättre om den fria filen får…flyta utan massa start-stopp?
Oftast skyltas det i god tid att det finns hinder i ena filen.
Nej. Som det har konstaterats både med empiri och teori i den här tråden leder en lång kö i den fria filen till fler start/stopp längre bak i kön och en längre sammanlagd kötid. Det är mycket effektivare att utnyttja båda körfälten fram till stoppet och väva ihop där.
Citera
2024-12-03, 21:31
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej. Som det har konstaterats både med empiri och teori i den här tråden leder en lång kö i den fria filen till fler start/stopp längre bak i kön och en längre sammanlagd kötid. Det är mycket effektivare att utnyttja båda körfälten fram till stoppet och väva ihop där.

Jag förstår resonemanget i teorin. Har dock aldrig varit med om det live.
Den fria filen borde inte bli så lång som folk tror när den väl flyter på i 30km/h.
Problemet är väl att bilisterna ligger för nära varandra, det blir inga naturliga mellanrum för blixtlås-principen.

De gångerna jag själv stått i kö har det inte släppt förrän en (oftast lastbilschaufför) hindrat den andra filen att fyllas på.

Inte alltid de satta reglerna är de bästa i varje situation. Zebralagen är ett bra exempel.
Citera
2024-12-03, 21:43
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag förstår resonemanget i teorin. Har dock aldrig varit med om det live.
Den fria filen borde inte bli så lång som folk tror när den väl flyter på i 30km/h.
Problemet är väl att bilisterna ligger för nära varandra, det blir inga naturliga mellanrum för blixtlås-principen.

De gångerna jag själv stått i kö har det inte släppt förrän en (oftast lastbilschaufför) hindrat den andra filen att fyllas på.

Inte alltid de satta reglerna är de bästa i varje situation. Zebralagen är ett bra exempel.
Problemet är att dragspelseffekter gör att den inte flyter på i 30km/h eftersom inbromsningar fortplantar sig bakåt i kön. När man tar sig förbi hindret krypkör man nästan om kön har varit ett tag, då är det absolut inga problem att använda blixtlåsprincipen.

Det händer kanske att någon sosse som inte kan köra bil upplever att man ”tränger sig” och försöker låta bli att släppa in en men går det så långsamt är det svårt och dessutom kommer det nästan alltid en normalintelligent person efter och släpper in.

Om en lastbil blockerar båda filerna innan de behöver gå ihop så skapar den bara ett hinder längre bak i kön också. Inbromsningseffekten i singelkön ligger ändå kvar. Så man förvärrar bara situationen för alla efter i kön.

Så även om det känns fel för dig när du sitter i kön så skall du nog ta till dig av vad alla forskare och samtliga myndigheter uppmanar dig att göra istället för att hitta på något eget.

Eller, skit samma egentligen, lägg dig du i singelkön så snabbt som möjligt om du vill det, men sluta att gnälla på de som gör rätt och försök absolut inte hindra dem.
Citera
2024-12-04, 01:11
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Problemet är att dragspelseffekter gör att den inte flyter på i 30km/h eftersom inbromsningar fortplantar sig bakåt i kön. När man tar sig förbi hindret krypkör man nästan om kön har varit ett tag, då är det absolut inga problem att använda blixtlåsprincipen.

Det händer kanske att någon sosse som inte kan köra bil upplever att man ”tränger sig” och försöker låta bli att släppa in en men går det så långsamt är det svårt och dessutom kommer det nästan alltid en normalintelligent person efter och släpper in.

Om en lastbil blockerar båda filerna innan de behöver gå ihop så skapar den bara ett hinder längre bak i kön också. Inbromsningseffekten i singelkön ligger ändå kvar. Så man förvärrar bara situationen för alla efter i kön.

Så även om det känns fel för dig när du sitter i kön så skall du nog ta till dig av vad alla forskare och samtliga myndigheter uppmanar dig att göra istället för att hitta på något eget.

Eller, skit samma egentligen, lägg dig du i singelkön så snabbt som möjligt om du vill det, men sluta att gnälla på de som gör rätt och försök absolut inte hindra dem.

(Mitt fetande)

Kan bara relatera till mina egna erfarenheter i trafiken och det är att tillfälliga hinder i ena körfältet orsakar sjukt onödiga köer.

Fetning 1)
Vilka inbromsningar? Flyter det som det ska i den fria filen (utan hinder) behöver man inte bromsa. Viss dragspelseffekt men inte stillaståendes.

Fetning 2)
Detta kan vara en bra förklaring till att det ”naturliga” mellanrummet (ömsesidigt samspel) som behövs inte uppstår i praktiken.
Samarbetet mellan bilisterna fungerar helt enkelt inte lika bra som i teorin.

Fetning 3)
Varför måste båda filerna blockeras? Har jag aldrig varit med om tack o lov.

Som sagt, kan bara tala för vad jag själv upplevt och det är att kön i den fria filen flyter smidigare när den inte utsätts för start-stopp (stanna för att släppa fram).

Oftast är det skyltat i god tid om att körfälten går ihop och att man ska tillämpa kugghjulsprincipen, ändå blir det piss av ena eller andra orsaken.
Citera
2024-12-04, 08:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
(Mitt fetande)

Kan bara relatera till mina egna erfarenheter i trafiken och det är att tillfälliga hinder i ena körfältet orsakar sjukt onödiga köer.

Fetning 1)
Vilka inbromsningar? Flyter det som det ska i den fria filen (utan hinder) behöver man inte bromsa. Viss dragspelseffekt men inte stillaståendes.
Det flyter aldrig "som det ska" i den fria filen, även en liten inbromsning där man bara anpassar farten till fordonet framför fortplantar sig bakåt i kön, dessutom behöver du bromsa in från din höga hastighet till en lägre för att passera hindret. Till slut när en inbromsning fortplantats tillräckligt långt bak i kön blir det stillastående. Det är så köer uppstår.

En kö uppstå helt utan att det finns ett hinder på grund av inbromsningar som fortplantar sig bakåt, detta fenomen kallas en Phantom traffic jam.
Citat:
Fetning 2)
Detta kan vara en bra förklaring till att det ”naturliga” mellanrummet (ömsesidigt samspel) som behövs inte uppstår i praktiken.
Samarbetet mellan bilisterna fungerar helt enkelt inte lika bra som i teorin.
Det fungerar normalt utmärkt i väldigt låga hastigheter som det normalt är när man skall passera ett hinder. Går det lite snabbare blir det inbromsningar vilket leder till att hastigheten efter ett tag sänks i båda köerna och det går därefter bra att använda blixtlåsprincipen.
Citat:
Fetning 3)
Varför måste båda filerna blockeras? Har jag aldrig varit med om tack o lov.
Lägger man sig i mitten av vänster och höger fil med en lastbil blockerar man båda filerna och hindrar trafik. Det är straffbart.
Citat:
Som sagt, kan bara tala för vad jag själv upplevt och det är att kön i den fria filen flyter smidigare när den inte utsätts för start-stopp (stanna för att släppa fram).
Ja det är klart att individuellt för dig, om du har lagt dig i den fria filen och vänsterfilen är helt tom så går det snabbare om ingen skall in i den fria filen (även om du fortfarande utsätts för start/stopp och inbromsningar av andra anledningar). Men för alla som är bakom dig går det långsammare, fler fordon påverkas av kön och den totala tidsförlusten för alla i kön blir större.

Du kan ju inte bara se till dig själv.
Citat:
Oftast är det skyltat i god tid om att körfälten går ihop och att man ska tillämpa kugghjulsprincipen, ändå blir det piss av ena eller andra orsaken.
Det blir piss för att folk går ihop för tidigt står det att körfälten går ihop om en kilometer så börjar folk väva ihop köerna där istället för att köra fram till hindret och gå ihop där som man skall göra.
Citera
2024-12-04, 09:53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja det är klart att individuellt för dig, om du har lagt dig i den fria filen och vänsterfilen är helt tom så går det snabbare om ingen skall in i den fria filen (även om du fortfarande utsätts för start/stopp och inbromsningar av andra anledningar). Men för alla som är bakom dig går det långsammare, fler fordon påverkas av kön och den totala tidsförlusten för alla i kön blir större.

Du kan ju inte bara se till dig själv.

Förresten, detta gäller naturligtvis bara när du väl står i den fria filen. Din totala tid i kön från att du börjar bromsa in och gå in i den fria filen till att du passerar hindret blir högre än om båda filerna används.
Citera
2024-12-04, 12:08
Medlem
orvarens avatar
I en perfekt värld...

Detta visar TYDLIGT på att folk i gemen inte kan köra bil...

Många klarar varken att använda blinkers,eller ens ha korrekt belysning!
(Som att dimljus inte räckte för att förvirra Gunnar,så fick vi DRL också! Så då har man halvljus,dimljus och DRL på...SAMTIDIGT! )

Blixtlåsprincipen funkar så sällan att man blir förvånad på gränsen till barnförlamning när det plötsligt händer...

Och då blixtlåsprincipen är i det närmaste satt ur funktion,så kan jag förstå denne "hjältes" beteende!

Så när man ser en kö bildas,så ska alltså varannan bil ut i vänster körfält,för att vid hindret trycka sig tillbaka in i höger filen? Låter ju väldigt ologiskt att det skulle gå fortare förbi hindret...men ok,är det så det ska vara,så kommer min buss vara en av de första att åka ut i vänsterfil och trycka sig in 5 bilar längre fram... Undrar hur många som kommer få aneurysmer av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in