Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-21, 20:00
  #1
Medlem
Mohammed_Rajpars avatar
Försökte idag få till det så att jag skulle skriva Svenska B kursen lite tidigare än de andra, men det ville verkligen inte min lärare och hon började dra upp massor om att man minsann måste i så fall ha läst kurser och annat redan innan det påbörjades.

Tänkte höra med er om ni vet vad kriterierna är för att man ska få tenta av Svenska B? (Gärna med källor)
Citera
2006-08-21, 21:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed_Rajpar
Försökte idag få till det så att jag skulle skriva Svenska B kursen lite tidigare än de andra, men det ville verkligen inte min lärare och hon började dra upp massor om att man minsann måste i så fall ha läst kurser och annat redan innan det påbörjades.

Tänkte höra med er om ni vet vad kriterierna är för att man ska få tenta av Svenska B? (Gärna med källor)

När jag läste komvux så fick man tenta av en kurs om man betalade 500:- Alltså utan att läsa nått innan, man gjorde bara ett prov och resultatet man fick på det blev sedan slutbetyget i kursen.
Citera
2006-08-21, 21:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffing?
När jag läste komvux så fick man tenta av en kurs om man betalade 500:- Alltså utan att läsa nått innan, man gjorde bara ett prov och resultatet man fick på det blev sedan slutbetyget i kursen.

Man kan tenta av en kurs och betala 500 :- men för att kunna göra det så måste man ha läst kursen i fråga som man vill tenta. Jag fick känslan av att trådskaparen fortfarande går på gymnasiet och ville tenta av kursen innan sina klasskamrater, eller har jag fel?
Citera
2006-08-21, 22:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffing?
När jag läste komvux så fick man tenta av en kurs om man betalade 500:- Alltså utan att läsa nått innan, man gjorde bara ett prov och resultatet man fick på det blev sedan slutbetyget i kursen.
Sv B är väl annorlunda? Har för mig att prövningen/konkurrenskompletteringen består i man måste läsa x antal böcker, skriva några uppsatser, skriva prov i litteraturhistoria. Inte som att tenta upp en matematikkurs mao
Citera
2006-08-21, 23:13
  #5
Medlem
Lex Talioniss avatar
Jag har tentat av Svenska B. Det som ingick (för mig) var:

* Läsa fem stycken "klassiker"
* Analysera en av dessa skriftligt, med tyngdpunkten på det man läst om i litteraturhistoria.
* Muntligt prov (litteraturhistoria samt de andra böckerna)
* Skriftligt prov (det man gör i gymnasiet, uppsatsprovet det vill säga)

Eftersom jag hade ett okej resultat på högskoleprovet redan så satsade jag inte på något högt betyg. Läste inte alla böcker och lärde mig väl litteraturhistorian lite sådär. Jag fick VG iaf. Jag kan tänka mig att det kan bli jobbigt ifall du satsar på MVG.

Tror inte själv på det där din lärare skriver om förkunskapskrav. Gå via ett vuxengymnasium i din stad om du vill göra prövningen. Har även jag erfarenheter av motvilja att låta elever tentera av kurser lokalt vid det gymnasium man går vid.
Citera
2006-08-22, 12:01
  #6
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lex Talionis
Jag har tentat av Svenska B. Det som ingick (för mig) var:

* Läsa fem stycken "klassiker"
* Analysera en av dessa skriftligt, med tyngdpunkten på det man läst om i litteraturhistoria.
* Muntligt prov (litteraturhistoria samt de andra böckerna)
* Skriftligt prov (det man gör i gymnasiet, uppsatsprovet det vill säga)

Eftersom jag hade ett okej resultat på högskoleprovet redan så satsade jag inte på något högt betyg. Läste inte alla böcker och lärde mig väl litteraturhistorian lite sådär. Jag fick VG iaf. Jag kan tänka mig att det kan bli jobbigt ifall du satsar på MVG.

Tror inte själv på det där din lärare skriver om förkunskapskrav. Gå via ett vuxengymnasium i din stad om du vill göra prövningen. Har även jag erfarenheter av motvilja att låta elever tentera av kurser lokalt vid det gymnasium man går vid.


jag har gjort någon liknande, läste nämligen in Sv B via NTI skolan (via nätet för jag bodde utomlands vid tillfället) och hade samtliga prov, läsning och redovisning som ovanstående nämner dock inte det muntliga
Citera
2006-08-22, 16:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed_Rajpar
Försökte idag få till det så att jag skulle skriva Svenska B kursen lite tidigare än de andra, men det ville verkligen inte min lärare och hon började dra upp massor om att man minsann måste i så fall ha läst kurser och annat redan innan det påbörjades.

Tänkte höra med er om ni vet vad kriterierna är för att man ska få tenta av Svenska B? (Gärna med källor)

En prövning av Svenska B kan se olika ut och vara upplagd på olika sätt som du ser av ovanstående exempel. Men däremot står det tydligt vad du har rätt till angående prövningar i gymnasiet, du ska titta i dokumentet "Likvärdig bedömning och betygssättning" som ges ut av skolverket och finns här i PDF-format:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
Titta på sid. 58 "Prövning m m".

Ditt inlägg är lite otydligt. Vad menas med "läst kurser och annat"? I vilken situation är du? Har du läst Svenska A? vill du läsa svenska B innan de andra börjar eller har du redan börjat kursen och vill tenta av tidigare? Läser du på Komvux eller gymnasiet? För att kunna hjälpa dig att tolka vad som står i dokumentet ovan måste du berätta mer om din nuvarande studiesituation.
Citera
2006-08-22, 19:23
  #8
Medlem
Mohammed_Rajpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
En prövning av Svenska B kan se olika ut och vara upplagd på olika sätt som du ser av ovanstående exempel. Men däremot står det tydligt vad du har rätt till angående prövningar i gymnasiet, du ska titta i dokumentet "Likvärdig bedömning och betygssättning" som ges ut av skolverket och finns här i PDF-format:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
Titta på sid. 58 "Prövning m m".

Ditt inlägg är lite otydligt. Vad menas med "läst kurser och annat"? I vilken situation är du? Har du läst Svenska A? vill du läsa svenska B innan de andra börjar eller har du redan börjat kursen och vill tenta av tidigare? Läser du på Komvux eller gymnasiet? För att kunna hjälpa dig att tolka vad som står i dokumentet ovan måste du berätta mer om din nuvarande studiesituation.

Jag går andra året på Teknik i ett gymnasium nu, och har avslutat Svenska A med MVG i betyg. Vill bara inte tvingas plugga Svenska B nu i två år utan eventuellt göra det på en termin/ett läsår. Men enligt min lärare så var det särskilda krav innan man fick till att göra det.

Ska ta mig en titt på länken, men är det ingen som har erfarenhet av att tenta av Svenska B när de gick gymnasiet?
Citera
2006-08-22, 20:13
  #9
Medlem
Man kan ju tenta av matematikkurserna när man går på gymnasiet - men då får man betala 500kr för varje kurs. Tror att det skall gå att tenta av Svenska B, men då får du betala.
Citera
2006-08-22, 20:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed_Rajpar
Jag går andra året på Teknik i ett gymnasium nu, och har avslutat Svenska A med MVG i betyg. Vill bara inte tvingas plugga Svenska B nu i två år utan eventuellt göra det på en termin/ett läsår. Men enligt min lärare så var det särskilda krav innan man fick till att göra det.

Ska ta mig en titt på länken, men är det ingen som har erfarenhet av att tenta av Svenska B när de gick gymnasiet?

Ok, då vet jag bättre. Jag är språklärare så jag kan hjälpa dig lite. Hur man gör en prövning varierar som sagt från gymnasium till gymnasium. I princpe är det olika delar som prövar alla kursmål, en del exempel har getts ovan.

Vad du behöver veta nu är vad du har rätt till, sedan kan jag berätta vad som brukar vara vanliga lösningar.

Länken säger om prövningar att "Elever i gymnasiet har rätt att genomgå prövning i alla kurser [...] om eleven inte tidigare fått betyg på kursen [...] eller om eleven fått Icke Godkänd". Du har börjat kursen, då kan du säga att du vill tenta av den och har då rätt att pröva kursen genom en särskild prövning. Hur den är upplagd varierar men det är en slags avtentning som du eftersöker. Du har också rätt att få betyg G-MVG, inte bara G.

Kort sagt, ja, enligt reglerna har du har rätt att tenta av kursen.

Nu till vad som brukar vara kutym: jag har elever som tentat i engelska, jag kan fråga mina kollegor i svenska, men vad jag vet finns inga "särskilda krav" med kurser etc. för att få tenta av svenska B. Det kanske är något speciellt för din skola, men det låter väldigt konstigt. Jag skulle vilja veta exakt vad det är för speciella krav din lärare har.

Det jag kan misstänka är att hon är lite orolig att du inte klarar att tenta av Sve B utan att ha läst kursen ett tag. Det introduceras en hel del nya kriterier i Sve B som kan vara svåra att klara utan förkunskaper. Kolla skolverkets kursplan så får du se. Har du koll på allt det? Det krävs en del förberedelse för en prövning i Sve B, men formell rätt till det, det har du.
Citera
2006-08-22, 20:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Man kan ju tenta av matematikkurserna när man går på gymnasiet - men då får man betala 500kr för varje kurs. Tror att det skall gå att tenta av Svenska B, men då får du betala.

Japp, det stämmer, men beror på situationen: Jag citerar Likvärdig bedömning och betygssättning sid. 59: "En avgift på högst 500 kr får tas ut från den som vill genomgå prövning. Avgift får dock inte tas ut för elever i gymnasieskolan som har fått betyget icke godkänd på den kurs prövningen gäller". Det är alltså gratis för IG-elever, men det kan kosta pengar för någon som vill tenta av snabbt i början av kursen. Detta varierar från skola till skola.
Citera
2006-08-22, 20:46
  #12
Medlem
Mohammed_Rajpars avatar
Tack för hjälpen hittills.

Ska ta upp det med min svensklärare vid nästa lektionstillfälle och ta upp det ni har sagt här. Återkommer med resultatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback