Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-21, 19:05
  #1
Medlem
graFFes avatar
Jag sommarjobbade på en fabrik i sommras. Fick timlön. Hade 2v. ledigt (när fabriken var sommarstängd). Kommer jag få semesterersättning? Har läst nånsanst att alla har rätt till det enl. svensk lag, och nått om 12%. Även googlat fram att många som jobbar kortare perioder på ett ställe ofta bli lurade på sin ersättning. Så, hur ligger det till? Ska jag få semesterersättning? Hur kontrollerar jag detta? Var klagar man om man blir lurad? Får jag ersättningen med sista lönen (25 Sept.?).
Citera
2006-08-21, 19:15
  #2
Medlem
FetFulElaks avatar
Ja, du har rätt till semesterersättning då du s.a.s. inte har något fast jobb att få ut semester ifrån. Det är därför man får semesterersättning serru..

EDIT: en del får sem.ers. inbakad i lönen, en del får den retroaktivt, iblan t.o.m. året efter (om man har "förskottssemester bl.a.).
Citera
2006-08-21, 19:17
  #3
Medlem
mesopalmens avatar
Är det någon som vet varför man får högre lön under semesterledighet? Jag har undrat vad motiveringen till detta är, men inte lyckats ta reda på det.
Citera
2006-08-21, 19:40
  #4
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesopalmen
Är det någon som vet varför man får högre lön under semesterledighet? Jag har undrat vad motiveringen till detta är, men inte lyckats ta reda på det.

Den förklaring jag fått från CF är att man skall ha lite mer pengar att spendera. Så enkelt är det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback