Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-12, 17:39
Medlem
One2Manys avatar
Mackor? Säger ingenting. Vad för slags bröd?
Skogaholms tarmklister eller vitt sockerbröd?
Gillar du en mage i obalans så bröd fantastiskt.

Om du öht ska äta bröd så ska du äta osötat rågbröd. Det rensar ur tarmarna ordentligt.
Citera
2024-11-12, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Då gör jag så att jag kör nästa batch matlådor med ris (jag äter mest fullkornsris) och endast köttfärs, skippar bönorna. Byter också ut limpan mot fil och müsli så får vi se om det kan göra någon skillnad

Över lag är jag jävligt kass på att äta grönsaker, det kanske ska tilläggas… riktigt riktigt dålig
skippa allt ris och musli också, det är ju också bara socker/stärkelse som bidrar till att orsaka gaserna du lider av. försök äta dig mätt på enbart kött med salt i en vecka.

högrev från gräsbetande kor på irland som man kan köpa på willy's är billigare eller i samma prisklass som köttfärs (125 kr/kg), och eftersom det inte är smulat sönder så innehåller det avsevärt mindre bakterier som också orsakar magproblem, även när de är stekta, då högrev har mycket mindre yta för bakterier att växa på, så att byta ut köttfärsen till ugnsbakad/stekt skivad högrev hade också gjort dig väl.

det handlar om några dagar utan allt socker och grönt och enbart kött, sedan kan du återintroducera olika matämnen i lagom takt. Jag hade rekommenderat att du äter schweizisk gruyère ost, vilket är opastöriserad, för bästa hälsa.
Citera
2024-11-12, 17:51
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Det bästa jag har gjort är att käka en jävla massa kött.
Tuggar på en gurka ibland.
Men kött är fan nice.

Humöret är på topp hela dagen.
Man är aktiv och fokuserad. Inga sockerdippar.

Fattar inte varför folk varna om kött.

Ser bättre ut nu än på många år.
Huden är helt len och fin. Inga utslag eller nåt på kroppen..

Och Herr Flaggstång fungerar 110%

GÅr inte omkring som en jäst feminist längre.
Citera
2024-11-12, 18:08
Medlem
Sladdarens avatar
Är bröd gasbildande?

Ät mindre av gasbildande livsmedel, till exempel ärtor, bönor, linser, alla sorter av lök, kål och paprika, frukt med skal, grovt bröd med hela korn samt fiberrika flingor och müsli. Frukter och grönsaker kan ge mindre besvär om de är skalade, mixade eller tillagade.

Vad kan en svullen mage bero på?
Vanliga orsaker till besvären

En spänd och svullen mage kan bero på en rad olika faktorer. Överdriven gasbildning, intoleranser mot olika födoämnen, och förändringar i tarmens mikroflora är vanliga orsaker. Även problem med tarmhälsan som IBS och förstoppning kan bidra till en känsla av spänning och svullnad.

Helt vitt bröd kan man bli riktigt däst på ochså relativt väldigt fiberrikt

Jag vet inte men googlade fram lite iaf
Citera
2024-11-12, 18:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det bästa jag har gjort är att käka en jävla massa kött.
Tuggar på en gurka ibland.
Men kött är fan nice.

Humöret är på topp hela dagen.
Man är aktiv och fokuserad. Inga sockerdippar.

Fattar inte varför folk varna om kött.

Ser bättre ut nu än på många år.
Huden är helt len och fin. Inga utslag eller nåt på kroppen..

Och Herr Flaggstång fungerar 110%

GÅr inte omkring som en jäst feminist längre.

Vissa är känsliga för kolhydrater vet jag relativt att bara äta
kött och sallad liksom. Jag äter det som är gott bara, tänker inte så mycket på
det. Men älskar sallad så har inga problem att få i mig det

Tror det är viktigt att hjälpa magen kanske lite bara med bra drinkar av yoghurt och hälsofil
probiotika, goda bakterier, mjölksyra, kanske inte behövs så mycket ? För att de ska funka bra igen

Ägg kan för vissa ochså vara besvärligt har jag hört
Citera
2024-11-12, 18:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Har också samma problem ungefär, sedan en vecka tillbaka, en jävla ballongmage och släpper massa luft hela jävla tiden, även på nätterna, fattar inte varför

Enklast är väl att bara gå till läkaren å berätta och bli undersökt av vad som krävs och inte älta det så mycket. En läkare har goda kunskaper om dieter och hur det påverkar organen med avföringsprov, blodprov ev kamera prov i eller röntgen. Man behöver inte gå till en privat dietist

Dock har det här inget med matlagning att göra och inte min tråd heller om spisen
vill inte ha den tråden här i matforumet heller
Citera
2024-11-12, 18:30
Medlem
Ond.hickas avatar
Du har varit pruttig och rutten i kistan i en vecka. Ta det lugnt, köp lite silicea eller redugas eller nåt och härda ut ett par dar.

Och ta bort från matlagning, herregud.
Citera
2024-11-12, 18:59
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreff
allt bröd och socker jäser i din mage och orsakar gaser.

bönor är som ett frö som vill försvara sig från att bli uppäten, så försvarsmekanismen är vad som ger dig gaser och därför bara att undvika.

försök att hålla dig till enbart nötkött i några dagar, så kommer du märka att din mage mår mycket bättre. nötkött är också mycket mättande och energigivande. ju striktare du är med att enbart äta nötkött, ju bättre blir resultaten, eftersom du aldrig kan bli gasig / dålig i magen av nötkött, utöver ifall du äter något otjänligt.

ifall du vill ha något gott att dricka så förbered benbuljong på nötben, fråga slaktare på saluhallar ifall din lokala ica-maxi inte har märgben. benbuljong kommer också reparera din mage eftersom det innehåller mycket kollagen samt mineraler och andra beståndsdelar som nyttjar dig hälsomässigt.

Den enda gången jag är riktigt bra i magen är efter jag ätit hamburgare med bra kvalitets kött! Ibland har de blivit hamburgare 1-2-3 gånger på rad och kistan är stabil som aldrig förr, måste bero på köttet alltså?
Citera
2024-11-12, 19:10
Avstängd
Har du testat stomipåse med backventil?
Citera
2024-11-12, 19:13
Avstängd
Citat:
Då gör jag så att jag kör nästa batch matlådor med ris (jag äter mest fullkornsris) och endast köttfärs, skippar bönorna. Byter också ut limpan mot fil och müsli så får vi se om det kan göra någon skillnad

Över lag är jag jävligt kass på att äta grönsaker, det kanske ska tilläggas… riktigt riktigt dålig
Börja köp t.ex frysta ärtor, morötter, broccoli och spenat. Det är så mycket bättre än ingenting. Enkelt blir det också när man lagar mat.
Citera
2024-11-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Kan vara laktos, gluten eller nånting annat, har du prövat lägga om kosten?

Initiellt skulle jag minimera laktos och gluten och bombat probiotics i nån vecka och se vad som händer.
Jag är omöjligt laktos. Har inte druckit mjölk på ett par dagar, men vissa dagar kan jag dricka typ 1 liter och märker absolut ingen skillnad åt det negativa av det
Citera
2024-11-12, 19:25
Medlem
Citat:
Jag har haft en värdelös mage ett bra tag, och jag är så sjukt trött på det

Idag:

Åt 4 mackor till frukost kl 07, gick på toa första gången och sket kl 11, åt ris med gryta (köttfärs, lite olika bönor, och jag vet, bönor är väl kanske inte det bästa för magen menmen) Kl 13:40 var jag gasig i magen och den gjorde sina klassiska oljud, gick och sket igen, hade som en stor ficka med luft. Nu kl 16:10 är den gasig igen men jag härdar ut tills jag kan gå hem…

Fan, hur tacklar man det här egentligen? Jag tycker det är ett problem att magen ska göra massa jävliga ljud när man jobbar på kontorslandskap. Kan inte direkt släppa mig på kontoret, rör man på sig i arbetet kan man säkert det och då är det här väl lite mindre av ett problem

Igår åt jag mackor till frukost, ris + gryta till lunch, macka efter jobbet och kött med potatis till middag om det spelar någon roll. Jag dricker inte kaffe, äter inga snacks på vardagar heller så det beror iallafall inte på det
Har tyvärr inga goda råd att ge. Jag har liknande problem. Det känns som om jag måste skita straxt efter en måltid oavsett vad jag har ätit. Diarré.

Hoppas att det kommer några bra tips i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in