Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-09, 06:29
Medlem
Gudpappsens avatar
Jag och min kollega har varit oense under nattens arbetspass.

H*n idkar att personer som använder fel hand till gaffel respektive kniv är en "ICK" för denne, dvs att h*n finner det extremt osmakligt. H*n säger att det skulle vara ett make it or break it om h*n var på en dejt med en människa från ett annat sociotetsskikt.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=ick

Jag åberopar då att det är en helt befängd sak att haka upp sig på och att det omöjligt fan kan spela den minstaste roll vilket handjävel man bestämmer sig för att sätta kniven i. Nu är det tydligen så att alla på jobbet förutom jag äter med kniven i höger hand?! vad ska jag göra, ska jag stå på mig och fortsätta med att högergaffla eller ska jag ta till med kniven där?

Vänligen kom med era tankar kring detta, bör det spela någon roll vilken hand man har vilket bordsbestick, jag förstår mig på den historiska aspekten men tycker nog att det ändå är en väldigt konstig grej att haka upp sig på. Diskussionen fortsätter kommande nattpass.

Allt gott.
Citera
2024-11-09, 06:52
Medlem
tastass avatar
Om ditt mål är att gå på dejt med henne får du byta, annars kan du fortsätta göra fel
Citera
2024-11-09, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Om ditt mål är att gå på dejt med henne får du byta, annars kan du fortsätta göra fel

Fel?
Gaffel i vänster och kniv i högre är väl det mest normala!
Hur dukar du inför middag?
Citera
2024-11-09, 07:12
Medlem
Om du inte är vänsterhänt, så har du gaffeln i vänster hand. Prova att skära med kniven i vänster.
Citera
2024-11-09, 07:29
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tycker att du kan säga till personerna att du brukar använda två skedar. Sedan kan du säga att du går på en trevlig middag med kjol och stilettklackar.
Det känns som att det är överkurs att stå och diskutera var man ska hålla gaffeln.
Såna saker tänker man på 1940-talet. Idag på 2024-talet skiter man i vad man håller kniven och gaffeln.
Såna personer ska man hålla sig undan ifrån som tycker att man ska hålla gaffel på rätt plats.
Det finns ingenting som heter rätt plats idag.
Rätt plats måste vara det man är bekväm med. Man kan inte lyssna på vad andra tycker och tänker
Citera
2024-11-09, 07:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudpappsen
Jag och min kollega har varit oense under nattens arbetspass.

H*n idkar att personer som använder fel hand till gaffel respektive kniv är en "ICK" för denne, dvs att h*n finner det extremt osmakligt. H*n säger att det skulle vara ett make it or break it om h*n var på en dejt med en människa från ett annat sociotetsskikt.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=ick

Jag åberopar då att det är en helt befängd sak att haka upp sig på och att det omöjligt fan kan spela den minstaste roll vilket handjävel man bestämmer sig för att sätta kniven i. Nu är det tydligen så att alla på jobbet förutom jag äter med kniven i höger hand?! vad ska jag göra, ska jag stå på mig och fortsätta med att högergaffla eller ska jag ta till med kniven där?

Vänligen kom med era tankar kring detta, bör det spela någon roll vilken hand man har vilket bordsbestick, jag förstår mig på den historiska aspekten men tycker nog att det ändå är en väldigt konstig grej att haka upp sig på. Diskussionen fortsätter kommande nattpass.

Allt gott.

Jag hade en släkting och även en kollega som höll besticken i ”fel” hand men båda två var väldigt trevliga och inget konstigt med det. Båda var dessutom högerhänta så inget konstigt alls.
Det ”normala” är gaffel i vänster och kniv i höger men jag skulle inte säga att tvärtom är fel men mer ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag använder gaffel i min högerhänt... vänsterhänt kniv ibland....

Jag använder gaffel i min vänsterhänt
Högerhänt kniv ibland

Jag skriver penna både vänsterhänt och högerhänt ..

Skulle ha varit vänsterhänt från början som barn. Lärare sa åt mig att använda penna med högerhänt annars du får hamna i helvetes underjorden!!

Jag skiter i norm och etik. Samhället är så sjuk ....

Du skriver som en kratta så ta du en svenskakurs till och återkom sen.
Citera
2024-11-09, 08:24
Medlem
p00ninos avatar
Vad menar du med att "h*n idkar"?

Och om ni arbetar natt, är ni båda knegare oavsett hur ni håller besticken.
Citera
2024-11-09, 08:29
Moderator
Siegfrids avatar
Amerikaner äter oftast med enbart gaffel och då i höger hand. Efter att först ha finfördelat maten med kniven i höger han och gaffeln i vänster.
Vilket där är.den rådande normen och är helt OK även på frackmiddagar.
Din kollega bör inte åka till USA för att minska risken att utsättas för oönskat beteende.
Citera
2024-11-09, 08:37
Medlem
Det har blivit allt vanliga att högergaffla, eftersom de flesta av oss är högerhänta och maten idag allt mer består av färsrätter och annat lättuggat, vilket egentligen gör knivens funktion helt onödig.
Men enligt vett och etikett; gaffeln i vänster och kniven i höger.
Citera
2024-11-09, 08:45
Medlem
Det är olika...
Europeisk "standard" är gaffel vänster kniv höger. Amerikansk gaffel höger kniv vänster. (som många amerikanska infiltratörer torskade på under ww2)
Thai "standard" sked vänster gaffel höger.
Citera
2024-11-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Vad menar du med att "h*n idkar"?

Och om ni arbetar natt, är ni båda knegare oavsett hur ni håller besticken.

Den ena är lite finare än den andra, skulle inte förvåna mig om det är någon hen som både smaskar och sörplar i övrigt.
Citera
2024-11-09, 09:27
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Fel?
Gaffel i vänster och kniv i högre är väl det mest normala!
Hur dukar du inför middag?

Gaffel vänster, kniv höger

Det är trådskaparens alternativ med kniv i vänter hand benämner jag som felaktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in