Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 12:14
Medlem
Citat:
Krockade med älg – ingen krockkudde löste ut
För snart två år sedan kolliderade Carola Sellgren med en älg i hög hastighet. Bilen blev totalkvaddad, men inte en enda krockkudde löste ut och hon fick bestående skador av olyckan. BMW vill inte ta ansvar för händelsen och har valt att inte kommentera den.

Detta fick jag som ett nyhetsmejl/reklam från Teknikens Värld igår ihop med andra nyheter/reklam om deras tidning. Det finns även en bild på bilen och paret som hade bilen. Kvinnan hade alltså krockat med en stor älg, överlevt men bilen hade inte utlöst några airbag överhuvudtaget. Jag vill minnas att det nämndes att älgen vägde 800 kg i reportaget och att bilen var en BMW X1. BMW vill inte kännas vid det hela och Transportstyrelsen verkar inte heller tagit tag i någon undersökning. Media har inte heller tagit i det förrän nu då. Det hela skulle ha hänt för två år sedan.

Då fanns det först en artikel man kunde klicka på och komma till men den försvann efter någon timme. Jag har dock kvar mejlet. Trodde väl först att det blivit något fel i tekniken, men det är helt klart att artikeln är borttagen. Tycker flera saker är intressanta här. Dels att krockkuddarna inte löste ut vid kraftig krock framifrån, att BMW inte vill kommentera det eller ens kännas vid att det hänt och att Teknikens Värld först gör ett reportage om det hela och sedan tar bort det efter någon timme.

Vad har vi frågan om här? En bil, BMW, där airbag inte löser ut vid krock. Att det inte blir någon utredning av det hela varken av myndigheter eller fordonstillverkare. Samt att media gör ett reportage om det hela men sedan tar bort det, kanske efter påtryckningar av BMW.
Citera
2024-11-08, 12:33
Medlem
Var tvungen att googla och se vad man kan hitta, kan då säga att en 800kg älg, hade åstakommit betydligt större skada på bilen än det man kan se på bilden.

Eftersom det mesta verkar vara raderat så stämde nog inte någon information alls med artikeln så man valde att ta bort den.
Citera
2024-11-08, 12:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta fick jag som ett nyhetsmejl/reklam från Teknikens Värld igår ihop med andra nyheter/reklam om deras tidning. Det finns även en bild på bilen och paret som hade bilen. Kvinnan hade alltså krockat med en stor älg, överlevt men bilen hade inte utlöst några airbag överhuvudtaget. Jag vill minnas att det nämndes att älgen vägde 800 kg i reportaget och att bilen var en BMW X1. BMW vill inte kännas vid det hela och Transportstyrelsen verkar inte heller tagit tag i någon undersökning. Media har inte heller tagit i det förrän nu då. Det hela skulle ha hänt för två år sedan.

Då fanns det först en artikel man kunde klicka på och komma till men den försvann efter någon timme. Jag har dock kvar mejlet. Trodde väl först att det blivit något fel i tekniken, men det är helt klart att artikeln är borttagen. Tycker flera saker är intressanta här. Dels att krockkuddarna inte löste ut vid kraftig krock framifrån, att BMW inte vill kommentera det eller ens kännas vid att det hänt och att Teknikens Värld först gör ett reportage om det hela och sedan tar bort det efter någon timme.

Vad har vi frågan om här? En bil, BMW, där airbag inte löser ut vid krock. Att det inte blir någon utredning av det hela varken av myndigheter eller fordonstillverkare. Samt att media gör ett reportage om det hela men sedan tar bort det, kanske efter påtryckningar av BMW.
800 kg`s älg hade jag velat se, ungefär dubbelt så tung som de som vi brukar fälla.
Citera
2024-11-08, 12:51
Medlem
fimbuls avatar
Kuddarna är till för att bromsa upp och skydda passagerarna vid en hastig retardation.

En älg som glider över motorhuven och skrynklar taket kommer inte att lösa kuddarna på någon bilmodell.
Citera
2024-11-08, 12:53
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har inga länkade artiklar men jag vet att t ex flera saab 9-5 har krockat med älgar utan att airbag löst ut, det har inte varit en sån krock för att dom ska lösa ut.

Btw, om det sitter sensorer nere i fronten så kanske dom inte påverkas tillräckligt av en krockkraft i höjd med vindrutan.
Citera
2024-11-08, 12:57
Medlem
zoombos avatar
Jag är ingen jägare men en snabb googling berättar att en vuxen älg normalt väger runt 3-500kg, absolut max 700 kg så alltihopa verkar vara fejk.

Att sen krockkuddar inte löser ut trots relativt kraftig smäll verkar hända lite då och då oavsett bil och händelse men frontar man en jätteälg borde det absolut ha skett. Det hela beror väl på hur kraftig själva kraften vid kollisionsögonblicket var, säg att du bromsar ner bilen från 80km/h och sista metern träffar du älgen som då - när farten hunnit bli relativt låg - tippar upp på bilen och in i rutan. Skadorna på bilen blir omfattande med det är inte säkert att någon krockkudde löst ut.
Citera
2024-11-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Var tvungen att googla och se vad man kan hitta, kan då säga att en 800kg älg, hade åstakommit betydligt större skada på bilen än det man kan se på bilden.

Eftersom det mesta verkar vara raderat så stämde nog inte någon information alls med artikeln så man valde att ta bort den.
Hur stor skada älgen gör på bilen beror ju på hur den träffar den. Alla vet ju att man klipper benen på älgen och sedan träffar kroppen bilen. Du fick fram bilderna som satt i nyhetsmejlet men det fanns flera sedan i reportaget. Jag minns inte hur bilen såg ut i t.ex. fronten för den kan ju vara träffad och lyft upp älgen så pass att den sedan mest slog i taket. Det fanns kanske ingen bild på fronten.
Citera
2024-11-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
800 kg`s älg hade jag velat se, ungefär dubbelt så tung som de som vi brukar fälla.
Bryt inte ner min text till absolut sanning eller tecknaliteter. Det mesta är ju tagit ur mitt minne av något jag läste i förbifarten. Det är ju inte älgens vikt som är det primära utan hur bilen fungerade vid krocken, varför ingen utredning gjorts, varför BMW inte vill kännas vid det och att Tekniken Värld tar bort sitt reportage. Att bilen krockat får vi väl ändå bedöma som en sanning?
Citera
2024-11-08, 13:34
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bryt inte ner min text till absolut sanning eller tecknaliteter. Det mesta är ju tagit ur mitt minne av något jag läste i förbifarten. Det är ju inte älgens vikt som är det primära utan hur bilen fungerade vid krocken, varför ingen utredning gjorts, varför BMW inte vill kännas vid det och att Tekniken Värld tar bort sitt reportage. Att bilen krockat får vi väl ändå bedöma som en sanning?

En gissning: det kan vara så enkelt som att polisens utredning visade att föraren var onykter. Då faller försäkringsbolagets intresse, försäkringarna upphör att gälla och inget mer görs - om inte olyckan resulterat i dödsfall.
Citera
2024-11-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag är ingen jägare men en snabb googling berättar att en vuxen älg normalt väger runt 3-500kg, absolut max 700 kg så alltihopa verkar vara fejk.

Att sen krockkuddar inte löser ut trots relativt kraftig smäll verkar hända lite då och då oavsett bil och händelse men frontar man en jätteälg borde det absolut ha skett. Det hela beror väl på hur kraftig själva kraften vid kollisionsögonblicket var, säg att du bromsar ner bilen från 80km/h och sista metern träffar du älgen som då - när farten hunnit bli relativt låg - tippar upp på bilen och in i rutan. Skadorna på bilen blir omfattande med det är inte säkert att någon krockkudde löst ut.
Små älgar i lilla Sverige ja men finns ju enorma bestar på upp mot 800kg också. Förmodligen där informationen kommer från, dom vägde ju knappast älgen dom krockade med och journalisten är väl inte jägare direkt.
Citera
2024-11-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Kuddarna är till för att bromsa upp och skydda passagerarna vid en hastig retardation.

En älg som glider över motorhuven och skrynklar taket kommer inte att lösa kuddarna på någon bilmodell.
Airbag är väl även till för att skydda mot whiplash och glaskross som yr omkring? Så nog borde de ha utlöst.

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En gissning: det kan vara så enkelt som att polisens utredning visade att föraren var onykter. Då faller försäkringsbolagets intresse, försäkringarna upphör att gälla och inget mer görs - om inte olyckan resulterat i dödsfall.
De fick ersättning från försäkringsbolaget för både personskada och fordon. Så fyllekörning eller andra brott kan vi nog utesluta. Försäkringsbolaget intresse i annat fanns kanske inte. Det måste väl till en skadereglerare som börjar ifrågasätta något för att de ska göra en större utredning. Annars så vet jag att försäkringsbolag ibland utreder hur fordonet skyddat personer och hur man kan förebygga skador. De rankar t.ex. bilar i säkerhet från verkliga olyckor. Saab 9000 var utsedd till världens säkraste bil på sin tid.
Citera
2024-11-08, 15:07
Medlem
Tämligen självklart varför den inte löst ut.

Älgen har hamnat med hela sin tyngd på vindrutan medan motorhuven klarat sig bra. Exakt vad kvinnan förväntat sig skulle bli bättre av att få en airbag i ansiktet samtidigt som älgen kommer igenom vindrutan skulle vara intressant att veta.

Fotot från den borttagna artikeln.
https://imgur.com/a/lg-i-vindrutan-9Pbn2tc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här