Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 05:25
När Linda var 57 år fick hon träffa sin 78-åriga mamma igen för första gången sedan BB. Både Karen och Linda säger att det var en stor glädje för dem trots de tragiska omständigheterna.
Både statens och kommunens advokater hävdar att det inte går att bevisa vem som förväxlat bebisarna, att ärendena hursomhelst är preskriberade och att ingen har rätt till skadestånd.

Den 14 februari 1965 blev norskan Karen Rafteseth Dokken
mamma för första gången. Hon födde en flicka på ett BB i
Herøy kommun.
Men när Karen skulle lämna förlossningsavdelningen hände
något ofattbart. Två nyfödda flickor förväxlades och Karen
fick med sig fel barn hem. Hur misstaget kunde uppstå har
aldrig klarlagts.
Det skulle dröja över 50 år innan Karen fick veta att bebisen
hon fått med sig hem inte var hennes biologiska dotter utan
en flicka som fötts dagen efter.

https://www.expressen.se/nyheter/var...-i-over-50-ar/

Den andra mamman upptäckte det redan 1981 då båda flickorna
hade fyllt 16 år. Ett blodprov avslöjade då att kvinnan inte kunde
vara den biologiska mamman till flickan hon fått med sig hem från BB.
När hon sökte efter svar på vad som hade hänt och vart hennes
biologiska dotter tagit vägen rekommenderade de ansvariga läkarna
att hon borde släppa det och ”låta livet gå vidare”.
– Det som hände på förlossningsavdelningen var ett allvarligt misstag
som inte fick hända . Men det är fortfarande det som hände efter att det
upptäcktes som jag inte kan acceptera. Jag förstår inte att de inte informerat
oss som varit inblandade i detta efter att de gjort en utredning, säger Karen.
Citera
2024-11-08, 05:47
Medlem
olasvenssons avatar
Vänstermarginal:

Citat:
Den 14 februari 1965 blev norskan Karen Rafteseth Dokken mamma för första gången. Hon födde en flicka på ett BB i Herøy kommun.

Men när Karen skulle lämna förlossningsavdelningen hände något ofattbart. Två nyfödda flickor förväxlades och Karen fick med sig fel barn hem. Hur misstaget kunde uppstå har aldrig klarlagts.

Det skulle dröja över 50 år innan Karen fick veta att bebisen hon fått med sig hem inte var hennes biologiska dotter utan en flicka som fötts dagen efter.

”Det fick inte hända”
Den andra mamman upptäckte det redan 1981 då båda flickorna hade fyllt 16 år. Ett blodprov avslöjade då att kvinnan inte kunde vara den biologiska mamman till flickan hon fått med sig hem från BB.

När hon sökte efter svar på vad som hade hänt och vart hennes biologiska dotter tagit vägen rekommenderade de ansvariga läkarna att hon borde släppa det och ”låta livet gå vidare”.

– Det som hände på förlossningsavdelningen var ett allvarligt misstag som inte fick hända . Men det är fortfarande det som hände efter att det upptäcktes som jag inte kan acceptera. Jag förstår inte att de inte informerat oss som varit inblandade i detta efter att de gjort en utredning, säger Karen.
Citera
2024-11-08, 05:51
Medlem
olasvenssons avatar
Klart att de borde få skadestånd på många miljoner. Deras liv har nästan gått förlorade genom att de nyfödda barnen blev utbytta. De fick ju helt andra liv, barnen och föräldrarna.
Citera
2024-11-08, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Klart att de borde få skadestånd på många miljoner. Deras liv har nästan gått förlorade genom att de nyfödda barnen blev utbytta. De fick ju helt andra liv, barnen och föräldrarna.

Eh hur menar du att deras liv "nästan gått förlorade"?

Det är ju ändå ett totalt lotteri vilka föräldrar man får. I detta fall blev det två dragningar av lotteriet istället för det normala med endast en.

Fram till och med åtminstone 70-talet i Sverige så lät man personal sköta om spädbarn på förlossningsavdelningen, så mammorna kunde sova ostört några nätter efteråt. Så även då fanns det risk att barn förväxlades.

Idag däremot så hålls mor och nyfött barn alltid ihop, så risken borde vara nära noll.
Senast redigerad av PetterRetard 2024-11-08 kl. 06:43.
Citera
2024-11-08, 06:44
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Det är ju ändå ett totalt lotteri vilka föräldrar man får. I detta fall blev det två dragningar av lotteriet istället för det normala med endast en.

Vänd på steken då. Jag som välutbildad,framgångsrik, vit, heterosexuell man skulle inte vilja ha ett barn skapat av ett par hens. Hårddragning, men du hajar.
Citera
2024-11-08, 06:44
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:

Det måste kännas som att hela ens liv var en lögn.
Om du inte har intellektuell förmåga att förstå hur illa detta är så skulle jag rekommendera att du bokar en sterilisering redan idag.
Citera
2024-11-08, 06:52
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:

Fram till och med åtminstone 70-talet i Sverige så lät man personal sköta om spädbarn på förlossningsavdelningen, så mammorna kunde sova ostört några nätter efteråt. Så även då fanns det risk att barn förväxlades.

Idag däremot så hålls mor och nyfött barn alltid ihop, så risken borde vara nära noll.

De fick helt andra liv. Deras riktiga, som de skulle haft, gick förlorade för både barnen och föräldrarna. De förlorade sin riktiga liv som de skulle haft.
Senast redigerad av olasvensson 2024-11-08 kl. 06:56.
Citera
2024-11-08, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Vänd på steken då. Jag som välutbildad,framgångsrik, vit, heterosexuell man skulle inte vilja ha ett barn skapat av ett par hens. Hårddragning, men du hajar.

Ja, det är den största risken. Genetik för hög IQ, ett bra utseende. Detta barn blir utbytt mot ett barn med fragile X med intellektuell funktionsnedsättning och diverse heriditära gener för cancer och bipolär sjukdom där mamman druckit och tagit amfetamin hela graviditeten. Hårddragning även här, men det belyser problematiken.

Med med mänskliga rättigheter-jippot som väst verkar följa slaviskt så är förmodligen konsensus att det inte spelar någon som helst roll, eftersom alla är lika mycket värda.

Jag skrev ett arbete i gymnasiet om allas lika värde i teori kontra praktiken för många är sedan. Jag jämförde bin Laden med Stephen Hawking och argumenterade för att Hawking hade ett större människovärde än bin Laden. Det gick inte hem hos SO-läraren som följdaktligen sänkte mitt betyg på uppgiften från MVG till VG eftersom jag inte "respekterade de mänskliga rättigheterna". Hade jag använt Breivik istället för bin Laden så hade det säkert låtit annorlunda. Läraren försedde oss med en kursbok från Expo vid ett tillfälle.

Jaja nu spårar jag ur. Tidigt och min Elvanse kickade precis in.
Senast redigerad av MpunktM 2024-11-08 kl. 07:01.
Citera
2024-11-08, 08:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag hade känt igen min bebis.
Citera
2024-11-08, 08:29
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ja, det är den största risken. Genetik för hög IQ, ett bra utseende. Detta barn blir utbytt mot ett barn med fragile X med intellektuell funktionsnedsättning och diverse heriditära gener för cancer och bipolär sjukdom där mamman druckit och tagit amfetamin hela graviditeten. Hårddragning även här, men det belyser problematiken.

Med med mänskliga rättigheter-jippot som väst verkar följa slaviskt så är förmodligen konsensus att det inte spelar någon som helst roll, eftersom alla är lika mycket värda.

Jag skrev ett arbete i gymnasiet om allas lika värde i teori kontra praktiken för många är sedan. Jag jämförde bin Laden med Stephen Hawking och argumenterade för att Hawking hade ett större människovärde än bin Laden. Det gick inte hem hos SO-läraren som följdaktligen sänkte mitt betyg på uppgiften från MVG till VG eftersom jag inte "respekterade de mänskliga rättigheterna". Hade jag använt Breivik istället för bin Laden så hade det säkert låtit annorlunda. Läraren försedde oss med en kursbok från Expo vid ett tillfälle.

Jaja nu spårar jag ur. Tidigt och min Elvanse kickade precis in.

Fan vad jag skulle vilja läsa det där arbetet, och örfila din s.k. lärare. Intressant att det fanns för så många år sedan. Idag är det "normalt".

Spårade ur? Lugna ned dig. Väldigt väl skrivet, intressant historia och väldigt passande. Hoppas att du verkligen får hjälp av den där Elvansen, och inte blir "normal" istället.

Men för att fortsätta vara OT hoppas jag få svar från andra som inte skulle bry sig om deras barn blev utbytta.
Citera
2024-11-08, 08:57
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vänstermarginal:
.
Senast redigerad av goderian2 2024-11-08 kl. 09:08.
Citera
2024-11-08, 09:10
Medlem
Men det borde ju märkts när bebisen började prata danska tycker man?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in