Citat:
De här är nog ett av de sämsta råden man kan ge någon med pregabalin beroende. Att sluta tvärt innebär risk för kropp och psyke med våldsamma kramper och självskadebeteende.
Trappa Lyrican på egen hand tills du är på 150-200. Har du tagit dagligen i över ett år kommer du antagligen behöva stöd från vården. Det finns speciella lyrica-kliniker. Tack och lov har de börjat inse faran med denna substans och att få uttrappningsschema genom lokal vårdcentral brukar gå bra.
Våga söka hjälp. Att ha någon samtalskontakt är också extremt viktigt, varesig man väljer att sluta på egen hand eller genom vården
Trappa Lyrican på egen hand tills du är på 150-200. Har du tagit dagligen i över ett år kommer du antagligen behöva stöd från vården. Det finns speciella lyrica-kliniker. Tack och lov har de börjat inse faran med denna substans och att få uttrappningsschema genom lokal vårdcentral brukar gå bra.
Våga söka hjälp. Att ha någon samtalskontakt är också extremt viktigt, varesig man väljer att sluta på egen hand eller genom vården
Tack för att du förstår vad detta handlar om. Jag har haft en önskan att sluta använda i 10 år nu men aldrig haft förmågan att sluta sista åren. Men har sökt hjälp för 2 veckor sen på soc så nu är utredningen om ifall jag ska bli godkänd 12stegsbehandling med avgiftning under obs. Men vill ha ner nivåerna så mkt som möjligt innan det sker för jag har fått massa krampanfall när jag lagt ner suben cold Turkey och börjat igen. Jag har slutat både cold turkey och med nedtrapp,positiva med CT är väl att det går över snabbare men är extremt kraftig. Nedtrapp blir mer långdraget lidande för det är ingen lek att göra det heller. För längesen så trappade jag ner till extrem låga doser typ 150mg morgon, 150 kväll. Jag hade fortfarande ångest, jobbiga panikattacker i början av nedtrappningen men så stannade jag på 150/150, hoppade efter ett tag hoppade jag över en dag och började ta varannan dag, sen till 2 mellandagar,3 och efter jag stått ut till 4 dagen 150 kväll och efter 2 gånger med 4 dygn så gjorde jag CT och jag lovar er att det blev 100 gånger hanterbar avtändning. Och jag tar sub var 3 dag nu med enbart 1 mg men ska utöka när lyrican är färdig.
Det svåra för mig är inte att bli ren. Det svåra är att att hålla mig ren och jag vill bli totalt clean med allt sinnesförvirrande. Jag lider av beroendesjukdomen och kan verkligen bli beroende av allt som är dopsminhöjande. Den är obotlig, men behandlingsbar men vi som har den kommer alltid får kämpa med den oavsett behandlad eller obehandlad.
Detta är en av dom värsta sjukdomarna jag vet med ett väldigt långt lidande där man förstör både kropp och själ och skövlar extremt många liv varje dag.
Tack för dina ord,kunskap och tid