Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 00:21
Medlem
För cirka 2 år sen så kom min pojkvän och hans vän i bråk med 2 andra på bussen på väg hem från krogen. Tillslut gick jag i mellan och vi fick sedan prata med polisen osv osv, vi hörde inget om de sen dess, sen nu blev han kallad till förhör och är huvudmisstänkt. Dom har fått in kamera från bussen och man kan se ett slag han ger, resten ser man dåligt.
Den tiden var en dålig tid och han har kommit från allt de dåliga, släppt hela sitt gamla umgänge, söker nytt jobb, vi ska flytta till sommaren och vi väntar barn nu i början av februari (detta vet polisen om det kan påverka) vad kan straffet bli som värst? Böter? Fängelse? Blir så orolig att han ska missa våran sons födelse, Polisen har inte fått in några skador av den andra heller
Citera
2024-11-08, 00:42
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irma112
För cirka 2 år sen så kom min pojkvän och hans vän i bråk med 2 andra på bussen på väg hem från krogen. Tillslut gick jag i mellan och vi fick sedan prata med polisen osv osv, vi hörde inget om de sen dess, sen nu blev han kallad till förhör och är huvudmisstänkt. Dom har fått in kamera från bussen och man kan se ett slag han ger, resten ser man dåligt.
Den tiden var en dålig tid och han har kommit från allt de dåliga, släppt hela sitt gamla umgänge, söker nytt jobb, vi ska flytta till sommaren och vi väntar barn nu i början av februari (detta vet polisen om det kan påverka) vad kan straffet bli som värst? Böter? Fängelse? Blir så orolig att han ska missa våran sons födelse, Polisen har inte fått in några skador av den andra heller

Citat:
För advokaten han hade skrämde upp mig när vi pratade utanför efter förhöret att det kan bli fängelse för vi sa att vi hoppas på det bara blir böter och så sa hon att det var en misshandel typ för man såg ett slag. Men man såg däremot hur han andra drog upp sitt knä mot min kille och det hade tydligen någon betydelse till vår fördel. Tycker dock inte att denna advokaten var bra alls och hon tycktr bara att han skulle erkänna. Skrämmer hon upp mig i onödan å är kass eller har hon rätt?

Dom flesta advokater brukar vara duktiga med att påpeka att misshandel och ringa misshandel har fängelse i straffskalan vilket faktiskt är sant rent juridiskt. Men så är också fallet med ringa stöld samt ringa narkotikabrott, och det är extremt sällsynt att fängelse döms ut som straff efter en dom för dessa brott. Om din pojkvän är ren i belastningsregistret och denna misstanke han har emot sig handlar om hans skyldighet i ett fall av ringa misshandel eller misshandel av normalgraden så kommer han att döms till villkorlig dom och dagsböter. Så är det helt enkelt.

Har han vart oärlig emot dig, och det faktiskt är så att han har tidigare domar fortfarande i sitt belastningsregister samt att det visar sig att misshandeln har vart synnerligen hänsynslös och grov. Ja, då kan du tyvärr räkna med att han kan få sitter ett par månader i fängelse. Men det faktum att han inte är häktad i talande stund, samt det faktum att det tog snuten 2 år att ens utreda saken talar för lågt straffvärde om detta ens leder till ett åtal.
Citera
2024-11-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Dom flesta advokater brukar vara duktiga med att påpeka att misshandel och ringa misshandel har fängelse i straffskalan vilket faktiskt är sant rent juridiskt. Men så är också fallet med ringa stöld samt ringa narkotikabrott, och det är extremt sällsynt att fängelse döms ut som straff efter en dom för dessa brott. Om din pojkvän är ren i belastningsregistret och denna misstanke han har emot sig handlar om hans skyldighet i ett fall av ringa misshandel eller misshandel av normalgraden så kommer han att döms till villkorlig dom och dagsböter. Så är det helt enkelt.

Har han vart oärlig emot dig, och det faktiskt är så att han har tidigare domar fortfarande i sitt belastningsregister samt att det visar sig att misshandeln har vart synnerligen hänsynslös och grov. Ja, då kan du tyvärr räkna med att han kan få sitter ett par månader i fängelse. Men det faktum att han inte är häktad i talande stund, samt det faktum att det tog snuten 2 år att ens utreda saken talar för lågt straffvärde om detta ens leder till ett åtal.

Dom ringde en gång förra året å ville ha förhör men han var å hälsade på sin familj så han kunde ej då så vi hörde inget på ett år, sen för några månader sen hörde dom av sig till
Mig att jag skulle vittna via telefon eftersom ja var på bussen men var nyvaken så det passade inte just då, så en skulle ringa upp mig på fredagen men hörde inget å det var sommaren 2023 å sen nu har de tagits upp igen så de har varit väldigt oklar kontakt å väldigt ”oseriöst” om man får säga så.
Och vi har nu gjort sån begäran på polisens hemsida om belastningsregister och vi är 99 på att de är tom, han tror att hans positiv pisse för 7 år sen är kvar. När töms registret?
Och finns ingen jag litar på så mkt som på honom, han har sitt förflutet men jag vet om allt.

Nu när vi gick in på Kivra så såg vi på kopia på anmälan och på skador på han andra killen så står det ”rodnad på båda kinder”
Men är dock osäker om det var skadorna på min kille eller om det var han andra. Dom har ej fått in några skador från sjukhus på han andra men bilder på förmodligen hans ansikte sa advokaten förut
Senast redigerad av Irma112 2024-11-08 kl. 01:11.
Citera
2024-11-08, 01:16
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Dom ringde en gång förra året å ville ha förhör men han var å hälsade på sin familj så han kunde ej då så vi hörde inget på ett år, sen för några månader sen hörde dom av sig till
Mig att jag skulle vittna via telefon eftersom ja var på bussen men var nyvaken så det passade inte just då, så en skulle ringa upp mig på fredagen men hörde inget å det var sommaren 2023 å sen nu har de tagits upp igen så de har varit väldigt oklar kontakt å väldigt ”oseriöst” om man får säga så.
Och vi har nu gjort sån begäran på polisens hemsida om belastningsregister och vi är 99 på att de är tom, han tror att hans positiv pisse för 7 år sen är kvar. När töms registret?
Och finns ingen jag litar på så mkt som på honom, han har sitt förflutet men jag vet om allt.

Nu när vi gick in på Kivra så såg vi på kopia på anmälan och på skador på han andra killen så står det ”rodnad på båda kinder”

Det låter inte som att polisen bryr sig så mycket om detta brott på ditt inlägg, Men dom har som vanligt väldigt mycket att göra och prioriterar utredningar av grovare brott där misstänkta sitter frihetsberövade. Samt så får dom inte låta brott ligga och vänta så pass länge på utredning så själva brottet i sig blir preskiberat. Vilket kan vara anledningen till att dom nu vill ta tag i saken och slutföra förundersökningen och skicka den till åklagare. Det är sedan åklagaren som tar beslut om åtal ska väckas.

Om din pojkvän torskade på Kokain i sitt piss för 7 år sedan så är det vid dethär laget gallrat ur hans belastningsregister. Ringa narkotikabrott finns endast kvar i 5 år.

Om jag skall ge din pojkvän ett råd utifall att detta går till domstol så är det att erkänna saken, skylla på fylla och dåligt omdöme. Be om ursäkt för sitt agerande och uppträdande emot målsägande och lova att aldrig upprepa saken. Gör han det så kommer han komma därifrån med böter och villkorlig dom.

Livet går vidare, detta är en småsak i längden. Oroa er inte för mycket.
Citera
2024-11-08, 01:17
Medlem
Citat:

Men är dock osäker om det var skadorna på min kille eller om det var han andra. Dom har ej fått in några skador från sjukhus på han andra men bilder på förmodligen hans ansikte sa advokaten förut
Skulle tro om han är ostraffad tidigare att han i värsta fall kan få samhällstjänst.
Citera
2024-11-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Det låter inte som att polisen bryr sig så mycket om detta brott på ditt inlägg, Men dom har som vanligt väldigt mycket att göra och prioriterar utredningar av grovare brott där misstänkta sitter frihetsberövade. Samt så får dom inte låta brott ligga och vänta så pass länge på utredning så själva brottet i sig blir preskiberat. Vilket kan vara anledningen till att dom nu vill ta tag i saken och slutföra förundersökningen och skicka den till åklagare. Det är sedan åklagaren som tar beslut om åtal ska väckas.

Om din pojkvän torskade på Kokain i sitt piss för 7 år sedan så är det vid dethär laget gallrat ur hans belastningsregister. Ringa narkotikabrott finns endast kvar i 5 år.

Om jag skall ge din pojkvän ett råd utifall att detta går till domstol så är det att erkänna saken, skylla på fylla och dåligt omdöme. Be om ursäkt för sitt agerande och uppträdande emot målsägande och lova att aldrig upprepa saken. Gör han det så kommer han komma därifrån med böter och villkorlig dom.

Livet går vidare, detta är en småsak i längden. Oroa er inte för mycket.

Mina gravid hormoner stressar upp mig väldigt mycket så ber om ursäkt 😅men advokaten sa att det nog blir rättegång. Kan det bli böter där eller är det bara fängelse som blir vid rättegång? Är så okunnig när det kommer till sånt här så hoppas inte jag låter allt för korkad.
Jag läste även andra domar förut å läste om hur det var en som hade stampat och slagit och sparkat sönder en kille så han blev medvetslös å den killen fick först 7 mån fängelse men blev ner till 85 timmar samhällstjänst. Så man borde väl kunde vara väldigt lugnt till skillnad från min som bara syns ett slag ?
Citera
2024-11-08, 01:34
Medlem
makuhiras avatar
Finns typ ingen plats på anstalterna, störst chans är nog samhällstjänst eller en fin fotboja
Citera
2024-11-08, 01:36
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Mina gravid hormoner stressar upp mig väldigt mycket så ber om ursäkt 😅men advokaten sa att det nog blir rättegång. Kan det bli böter där eller är det bara fängelse som blir vid rättegång? Är så okunnig när det kommer till sånt här så hoppas inte jag låter allt för korkad.
Jag läste även andra domar förut å läste om hur det var en som hade stampat och slagit och sparkat sönder en kille så han blev medvetslös å den killen fick först 7 mån fängelse men blev ner till 85 timmar samhällstjänst. Så man borde väl kunde vara väldigt lugnt till skillnad från min som bara syns ett slag ?

Att fallet går till domstol betyder endast att åklagaren har valt att väcka åtal emot din pojkvän. Sedan om din pojkvän faktiskt ens blir dömd för misshandel eller tillochmed helt friad är upp till nämndemannen och domaren att avgöra. Bara för att fallet går till domstol betyder absolut inte att domen kommer landa i fängelse. Tvärt om.. Majoriteten av dom domar som döms ut i tingsrätter är böter och villkorlig dom. Försök att få ut förundersökningen, där går det ganska enkelt att avgöra huruvida straffet kommer bli. Men som jag skrev tidigare. Han kommer få böter och villkorlig dom.
Citera
2024-11-08, 06:56
Medlem
Om ingen blev allvarligt skadad eller dog så tror jag inte på fängelse. Däremot skadestånd borde dömas ut samt att det blir något år med fotboja så att man har koll på honom under den tiden var han är och gör.

Men som svensk rättväsende fungerar så blir det nog ingenting egentligen. Kanske på sin höjd böter.

Att jag inte tror på fängelse beror på att de är överfulla redan med alla kriminella som springer runt och gör ganska grova brott. Redan där vid dessa grova brott så står de i kö för att sättas i fängelse och springer fritt ute på stan eller drar utomlands medan de väntar på att avtjäna sitt straff.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-11-08 kl. 06:58.
Citera
2024-11-08, 07:33
Medlem
Ser en hel del gissande i tråden. Här är vad som gäller:

En vanlig misshandel i nedre delen av normalgraden (som det låter som i detta fall) brukar rendera i 1-2 månaders fängelse. Strafftiden kanske kan prutas ner till 14 dagar mtp på att utredningen tagit lång tid. Gatumisshandlar är s.k. "artbrott" där påföljden regelmässigt blir fängelse och där villkorlig dom, skyddstillsyn eller böter inte är vanligt. Ett kort fängelsestraff får oftast avtjänas med fotboja om den dömde har arbete och bostad. Även om han skulle nekas fotboja kommer han inte missa barnets födelse: Landets fängelser är fulla, det är lång väntetid på att avtjäna fängelsestraff (och Kriminalvården har därför blivit väldigt liberala reglerna för fotboja).
Senast redigerad av snitcho 2024-11-08 kl. 07:35.
Citera
2024-11-08, 09:09
Medlem
Vad var det för typ av slag? Har handlingen lett till skada och hade din "kille" uppsåt? En örfil med övergående smärta utgör i vanligaste fall ringa misshandel eller förolämpning. Finns det förmildrande omständigheter? Vid bedömningen av straffvärdet brukar man ta hänsyn till försvårande och förmildrande omständigheter, blev din kille provocerad så kan detta mycket väl ses som en förmildrande omständighet, psykisk ohälsa kan också utgöra en sådan förmildrande omständighet, men att han mådde dåligt knappast. Påföljden för ringa är oftast dagsböter. Misshandel av normalgraden kommer dock oftast med frivårdspåföljder. Är han tidigare straffad tar man också hänsyn till vid bedömningen av straffvärdet.
Citera
2024-11-08, 10:37
Medlem
Ond.hickas avatar
Vad har han hittat på under de här två plus åren där den dåliga tiden klingade av innan han tog sig i kragen och började söka jobb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in