Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-07, 00:37
Medlem
Reggade en a-traktor i maj 2023 och trodde det var 24 månader till nästa bes. Inte då. Fick tydligen körförbud 30/10. På alla mina bilar har jag fått reklam brevledes från alla besiktningsstationer, även de som inte finns i området. Men inget om a-traktorn. WTF?
Citera
2024-11-07, 01:06
Medlem
Vad ska diskuteras? Kan du inte läsa när den ska vara besiktad?
Citera
2024-11-07, 01:21
Medlem
DauXs avatar
Det är din skyldighet att hålla koll på när ditt fordon ska besiktigas. Räknade du allvarligt med att du skulle få reklam om detta?
Citera
2024-11-07, 04:28
Medlem
SvenHelsings avatar
Där hade jag verkligen önskat att Transportstyrelsen bjöd på lite service. Hade varit jordens enklaste grej för dem att ordna så att man får ett sms och ett mail när det börjar närma sig, och även att appen Mina Fordon gav en notis.

Så som de har valt att göra istället är att låta företag begära ut namn och personuppgifter för alla fordon och lägger uppgiften på dem istället. De har dock inget ansvar att göra det, och som du märker kan det fallera. Utöver det är det under all kritik att default är att de lämnar ut personuppgifter på det sättet.

Maila Transportstyrelsen och be dem fixa en sådan tjänst. Är vi fler som gör det kanske det blir av.

Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Det är din skyldighet att hålla koll på när ditt fordon ska besiktigas. Räknade du allvarligt med att du skulle få reklam om detta?
Är inte det ganska rimligt att tro om man alltid har fått det för alla andra fordon man har?
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-07 kl. 04:54.
Citera
2024-11-07, 04:44
Medlem
Den måste ha varit underkänd vid en besiktning eller flygande besiktning av polis om den fått körförbud mitt i en månad. Annars är det alltid första dagen i en månad. Oavsett vilket är det bara att logga in hos Transportstyrelsen så står där när den måste vara besiktad. Man behöver inte ens vara inloggad utan det räcker att söka på fordonets registreringsnummer.
Citera
2024-11-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Reggade en a-traktor i maj 2023 och trodde det var 24 månader till nästa bes. Inte då. Fick tydligen körförbud 30/10. På alla mina bilar har jag fått reklam brevledes från alla besiktningsstationer, även de som inte finns i området. Men inget om a-traktorn. WTF?
Instämmer i att det är lite märkligt.
Själv får jag erbjudande från besiktningsorgan långt utanför min geografiska position för 1(en) bil.
Men de övriga bilarna verkar ingen vara intresserad av att besikta?
Citera
2024-11-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer i att det är lite märkligt.
Själv får jag erbjudande från besiktningsorgan långt utanför min geografiska position för 1(en) bil.
Men de övriga bilarna verkar ingen vara intresserad av att besikta?
Från bilprovningens sida:
Citat:
Första besiktningen för A-traktor, EPA-traktor, motorcykel, husvagn och lätt släp sker senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk. Datumet när det togs i bruk hittar du på registreringsbeviset.

Därefter ska fordonet besiktas vartannat år, senast två år efter den senaste fullständiga kontrollbesiktningen.

Det är inte när A-traktorn registrerades utan när ursprungsfordonet togs i bruk som avgör när den ska besiktas.
Sista meningen är den jag missat tyvärr. Fel av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in