Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-06, 19:05
Medlem
Olduvais avatar
Hej!

Jag är en av de lyckliga att ha ett jättebra och attraktivt hyreskontrakt. Om jag skulle förlora det, då kommer jag aldrig få en bostad ens i närheten av lika bra igen. Problemet är att, såvitt jag förstår, så säger sambolagen i Sverige att en tjej som flyttar in med en kille av domstol kan anses vara sambo (helt utan samboavtal) och får då möjligheten att behålla bostaden vid bodelning.

Min uppfattning är att domstolar och myndigheter tenderar att systematiskt gynna kvinnor och missgynna män. Finns det något sätt att komma undan denna risk om man vill flytta ihop?

Man kan ju säga att kvinnan inte får skriva sig i bostaden, men det är ju tveksamt om det hjälper och dessutom så blir det olagligt för henne. Kan man skriva avtal?
Citera
2024-11-06, 19:19
Medlem
kalkryggars avatar
Det där med att vara sambo och lägenheten skulle gå över till tjejen gäller väl endast om hon också står på kontraktet? Det ska väl normalt finnas en anledning till att hon då också har större behov av bostaden såsom om hon ska ha de huvudsakliga vårdnaden av era barn.

Har ni barn?

Står kärringen på kontraktet?
Citera
2024-11-06, 19:20
Medlem
Man kan alltid skriva avtal om saker, men det viktigaste rent praktiskt är väl att hon ser till att stå kvar i en bostadskö eller fem så du har någonstans att vräka ut henne till om nu inte experimentet blir lyckat.
Citera
2024-11-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Hej!

Jag är en av de lyckliga att ha ett jättebra och attraktivt hyreskontrakt. Om jag skulle förlora det, då kommer jag aldrig få en bostad ens i närheten av lika bra igen. Problemet är att, såvitt jag förstår, så säger sambolagen i Sverige att en tjej som flyttar in med en kille av domstol kan anses vara sambo (helt utan samboavtal) och får då möjligheten att behålla bostaden vid bodelning.

Min uppfattning är att domstolar och myndigheter tenderar att systematiskt gynna kvinnor och missgynna män. Finns det något sätt att komma undan denna risk om man vill flytta ihop?

Man kan ju säga att kvinnan inte får skriva sig i bostaden, men det är ju tveksamt om det hjälper och dessutom så blir det olagligt för henne. Kan man skriva avtal?
Många förstår inte det där med sambo men det är exakt som att vara gift man delar på allt förutom fordon inprincip. I en eventuell bodelning så får den som har mest nytta med lägenheten (exempelvis ni har barn och separerar så får hon behålla lägenheten för barnens skull)
Man kan även köra växelboende där den gemensamma bostaden delas varannan vecka på parterna och barnen bor där hela tiden.

Rent generellt finns inget som säger att kvinnan får lägenheten när hon flyttar in.

Enda sättet att undkomma tvister är samboavtal vilket finns färdiga att köpa eller bara skriva på ett A4-papper.
Citera
2024-11-06, 20:04
Medlem
Det är rent hittepå. Ditt kontrakt är ditt. Det är inte lgh du har kontrakt på det är ett förstahandskontrakt. Är i stort sett omöjligt vara två personer på ett kontrakt. Varför skulle ditt kontrakt gå till en sambo oavsett kön?
Citera
2024-11-06, 20:11
Medlem
Citat:
Hej!

Om det är sant är det helt sjukt, men det kan väl inte vara sant? Klockren sexism på ett nästan surrealistiskt sätt.
Citera
2024-11-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Om det är sant är det helt sjukt, men det kan väl inte vara sant? Klockren sexism på ett nästan surrealistiskt sätt.

Meh, tänk lite innan du skriver.
Det har inget med kön att göra över huvud taget.
Citera
2024-11-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av romanticlife

Inget skulle förvåna mig i feminaziland.
Jag har sett en del sjuka saker.
Citera
2024-11-06, 20:29
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Hej!

Din egen lägenhet du skaffat åt dig själv kan aldrig bli samboegendom.
Citera
2024-11-06, 20:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hej!

Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Många förstår inte det där med sambo men det är exakt som att vara gift man delar på allt förutom fordon inprincip. I en eventuell bodelning så får den som har mest nytta med lägenheten (exempelvis ni har barn och separerar så får hon behålla lägenheten för barnens skull)
Man kan även köra växelboende där den gemensamma bostaden delas varannan vecka på parterna och barnen bor där hela tiden.

Rent generellt finns inget som säger att kvinnan får lägenheten när hon flyttar in.

Enda sättet att undkomma tvister är samboavtal vilket finns färdiga att köpa eller bara skriva på ett A4-papper.
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph73
Det är rent hittepå. Ditt kontrakt är ditt. Det är inte lgh du har kontrakt på det är ett förstahandskontrakt. Är i stort sett omöjligt vara två personer på ett kontrakt. Varför skulle ditt kontrakt gå till en sambo oavsett kön?
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Din egen lägenhet du skaffat åt dig själv kan aldrig bli samboegendom.
Det är inte samma sak som att vara gift. Bara bostaden och bohaget kan ingå i samboegendomen, och det gäller bara om bostaden införskaffades för att bo i gemensamt.

Dock kan man bli av med bostaden även om den inte är samboegendom, om det är en hyresrätt eller en bostadsrätt:
"Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det." (fetstil tillagd)
(22 § 1 st. sambolagen)

Det händer väldigt, väldigt sällan om man inte har gemensamma barn.

Man har rätt till ersättning om sambon tar över ens bostadsrätt. Eftersom hyresrätter inte har något legalt marknadsvärde, så får man dock inte ersättning om man blir av med en hyresrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Citat:
Ursprungligen postat av romanticlife
Som Romanticlife säger så har det inget med kön att göra. Lagen är helt könsneutral.
Citera
2024-11-06, 20:59
Medlem
Lyzzas avatar
Du får upprätta ett kontrakt med henne att hon är inneboende. Då kan hon aldrig "ta" lägenheten.

https://www.hyresgastforeningen.se/s...ll-inneboende/

Hade en väninna som var förlovad med en man som hade bostadsrätt och två vuxna utflyttade barn. Han skrev henne som inneboende.

När han dog tog barnen över omgående och hon fick ingen del i bostadsrätten eller arv som en sambolag hade givit henne fast de varit sambo i över 20 år.

Du kan säga till tjejen att det blir annorlunda om ni gifter er i framtiden. Men nu vill du ha detta kontrakt fram till dess. Då är det upp till henne att flytta in eller att ni blir särbos.
Citera
2024-11-06, 21:02
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Lagen är helt könsneutral.
Är den det i praktiken? Känner ett visst tvivel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in