Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-06, 15:03
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Finns det någon som känner till om det använts bajonett i något av krigen dom senaste decennierna och om det finns något dokumenterat fall?

Jag skulle kunna tänka mig att bajonetter kan ha en nytta i krig mot svagare motståndare som i Afghanistan eller Irak men idag då vi närmar oss en konfrontation med reguljära militärer så ser jag inte någon nytta med dom.
Moderna styrkor har oftast någon form av kroppsskydd och en bajonett är till för att hugga i överkroppen och där finns ju en skyddsväst.

En vanlig kniv kan man ju ha men den går lika bra använda utan att ha den fäst längst fram på en automatkarbin.

Vår nya automatkarbin verkar vara baserad på en AR-15 och har dom ens ett bajonettfäste?
Citera
2024-11-06, 15:14
Medlem
Britterna anföll med bajonett i Falklandskriget, andra gulfkriget och senast 2011 i Afghanistan
Citera
2024-11-06, 15:47
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Finns det någon som känner till om det använts bajonett i något av krigen dom senaste decennierna och om det finns något dokumenterat fall?

Jag skulle kunna tänka mig att bajonetter kan ha en nytta i krig mot svagare motståndare som i Afghanistan eller Irak men idag då vi närmar oss en konfrontation med reguljära militärer så ser jag inte någon nytta med dom.
Moderna styrkor har oftast någon form av kroppsskydd och en bajonett är till för att hugga i överkroppen och där finns ju en skyddsväst.

En vanlig kniv kan man ju ha men den går lika bra använda utan att ha den fäst längst fram på en automatkarbin.

Vår nya automatkarbin verkar vara baserad på en AR-15 och har dom ens ett bajonettfäste?
The last successful mass-bayonet charge was in 2011. Corporal Sean Jones of the 1st Battalion, The Princess of Wales’ Royal Regiment, was leading a patrol in Karakan, Afghanistan. His patrol was ambushed by a well-coordinated attack that caught his patrol out in the open.
To get out of the killzone, he lead a bayonet charge against one of the ditches the Taliban had taken position in, and drove them back. In the end the Brits routed the entire attacking force.
https://www.quora.com/Do-bayonets-still-have-a-purpose-in-modern-military-warfare-outside-of-ceremony-Are-bayonet-charges- still-required
The British soldiers were caught in a kill zone with fire coming from three directions. They took cover in the nearby ditch, but the Taliban fighters drew closer even as they returned fire.

To throw the ambush off-balance, the British soldiers fired a rocket at one of the enemy positions. Jones then ordered three of his soldiers to fix bayonets. The four went over the top of the ditch as the troops still in the ditch with their platoon commander provided suppressive fire.

They charged across 260 feet of open field, toward the village, as it was sprayed by enemy fire. The charge caught the Taliban fighters off-guard, and one of the enemy positions began to fall back.

Jones launched a second assault on another enemy-held position. What started as a carefully planned ambush turned into a decisive rout for the Taliban.
https://www.military.com/history/bri...et-charge.html

Precis som du säger så fyller den ingen stor funktion som vapen i modern krigföring. Däremot är den ju (precis som du säger) ett oumbärligt verktyg.

Och om alla soldater ändå behöver ha en kniv, så kan det lika gärna vara en kniv som också kan användas som bajonett, "just in case".

Men det finns gott om exempel på soldater som hellre använt en redig kniv än en bajonett.
Finska soldater är kända för att de ofta "tappade" sina bajonetter så att de var "tvungna" att använda sin puukko istället.

Samlade på bajonetter för ca. 20 år sen och vet att den finska bajonett m/39 är mycket sällsynt pga att soldaterna gjorde sig av med dem.
Välbevarade exemplar är värda mycket pengar, i jämförelse med andra bajonetter från samma tid.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-06 kl. 15:50.
Citera
2024-11-06, 16:28
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Precis som du säger så fyller den ingen stor funktion som vapen i modern krigföring. Däremot är den ju (precis som du säger) ett oumbärligt verktyg.

Och om alla soldater ändå behöver ha en kniv, så kan det lika gärna vara en kniv som också kan användas som bajonett, "just in case".

Men det finns gott om exempel på soldater som hellre använt en redig kniv än en bajonett.
Finska soldater är kända för att de ofta "tappade" sina bajonetter så att de var "tvungna" att använda sin puukko istället.

Det har ju funnits bajonetter med sågklinga på ovansidan men jag har svårt att tänka mig att speciellt många soldater använde dom till speciellt mycket sågning, utom i buken på fienden då.
Sågklingan skulle även kunna användas till att klippa av taggtråd men jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till på ett snabbt och tyst sätt.

Sedan användes ofta s.k trechknives under WW1 och jag kan ju förstå att en enkel kniv är betydligt smidigare att använda i en skyttegrav än en bajonett monterad på ett gevär, speciellt som soldaterna använde långa gevär under WW1 istället för karbinversionerna som användes i WW2.
Citera
2024-11-06, 17:06
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag vill helst inte komma såpass nära motståndaren att en bajonett blir användbar.

Går en bajonett igenom ett kroppsskydd?

Jag har för mig att vid ett reportage från Karlskrona 1981 så intervjuade SVT en grupp kustjägare vilka hade bajonett på sina AK4.

Men som sagt, jag vill inte komma såpass nära motståndaren att en bajonett blir användbar.

Ska man ändå ha en kniv så kanske en bajonett är bra, men jag ser mer glädje av ett multiverktyg som en Leatherman eller dylikt.

Kommer man så nära en motståndare när man har slut på ammunition så har man planerat jävligt fel i min värld. Fienden bör bekämpas på avstånd eller i ett annat utrymme.
Citera
2024-11-06, 20:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag vill helst inte komma såpass nära motståndaren att en bajonett blir användbar.

Jag har för mig att vid ett reportage från Karlskrona 1981 så intervjuade SVT en grupp kustjägare vilka hade bajonett på sina AK4.

Men som sagt, jag vill inte komma såpass nära motståndaren att en bajonett blir användbar.

Ska man ändå ha en kniv så kanske en bajonett är bra, men jag ser mer glädje av ett multiverktyg som en Leatherman eller dylikt.

Kommer man så nära en motståndare när man har slut på ammunition så har man planerat jävligt fel i min värld. Fienden bör bekämpas på avstånd eller i ett annat utrymme.

Det är fel stål i en bajonett, den är alltså inte särskilt användbar som kniv eftersom det är ett stickvapen. Slö är den också, bortsett från själva spetsen då.

Den går lätt igenom ett kroppskydd utan plattor.
Citera
2024-11-06, 20:58
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

Vi hade bajonett till våra AK4r. Som du säger så var de ganska slöa, men rejält stål och med AK4:an så fick man ju lite avstånd mellan sig och "den lede fi". Vi tränade inte så mycket på bajonetträning, men den skulle alltid vara med och räknades som särskilt krigsmateriel och det var hårda straff om en sådan skulle försvinna. Jag fick hjälpa ett GB som tappat sin i skogen, fixade fram en extra till honom, han var mycket tacksam..

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är fel stål i en bajonett, den är alltså inte särskilt användbar som kniv eftersom det är ett stickvapen. Slö är den också, bortsett från själva spetsen då.

Den går lätt igenom ett kroppskydd utan plattor.
Citera
2024-11-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Britterna anföll med bajonett i Falklandskriget, andra gulfkriget och senast 2011 i Afghanistan
I Falklandskriget användes bajonetter av britterna i första hand. Vad flera vittnar om är att efter man tryckt in dom genom tex jackor så gick de sönder "It snapped and I had to kill him with a broken bayonette". Savage gutterish fighting.
Citera
2024-11-08, 00:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
I Falklandskriget användes bajonetter av britterna i första hand. Vad flera vittnar om är att efter man tryckt in dom genom tex jackor så gick de sönder "It snapped and I had to kill him with a broken bayonette". Savage gutterish fighting.

Det är ju det, det är annat stål och annan härdning jämfört med en kniv. Man kan alltså inte skära eller bända med en bajonett utan det är ett renodlat vapen, alltså ett stickvapen.
Citera
2024-11-08, 07:24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Det är ju det, det är annat stål och annan härdning jämfört med en kniv. Man kan alltså inte skära eller bända med en bajonett utan det är ett renodlat vapen, alltså ett stickvapen.
Kul när det ska generaliseras å det grövsta...

Bara Ett exempel:
Glock 81,går att montera fram på ett vapen,alltså en bajonett,men är en relativt duglig kniv..

Bända? Det har man väl bräckjärn till?
Citera
2024-11-08, 08:52
Medlem
Citat:

Det är precis den attityden som gör en bajonett så användbar

På korta avstånd är det en enorm fördel att aggressivt röra sig framåt och hålla anfallstempot. Pressar en pluton framåt måste försvararen tampas både med nedhållande eld och risken att en tokig jävel med bajonett har tur eller kommer in från sidan.

Närstrid är äckligt, grisigt och enormt beroende av slumpen men då får man ta de fördelar man kan få.
Citera
2024-11-08, 11:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Vadan detta? Vad är vitsen med det - eller alltså fördelarna? Som du beskriver det så är det ju bara nackdelar, att den inte ens går att använda som kniv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in