2024-11-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-kristenstein
På cykelbanan, har du ens körkort svenne?
.
Finns inget företräde eller förkörsrättt någonstans i trafiken.
Hur var det med körkortet...?
Citera
2024-11-08, 10:06
Avstängd
Ulf-kristensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
.
Finns inget företräde eller förkörsrättt någonstans i trafiken.
Hur var det med körkortet...?
Om du korsar cykelbanan med bil så har cyklisterna företräde.
Erkänn att du åker tunnelbanan mannen.
Min kusin äger en trafikskola mannen.
Senast redigerad av Ulf-kristenstein 2024-11-08 kl. 10:08.
Citera
2024-11-08, 10:14
Medlem
Citat:
Om du korsar cykelbanan med bil så har cyklisterna företräde.
Erkänn att du åker tunnelbanan mannen.
Min kusin äger en trafikskola mannen.

Nej.

Ingen har något företräde någonstans.
Däremot kan det vara så att endera parten har väjningsplikt gentemot den andre.
Det hänger på om det hela avser en cykelöverfart eller en cykelpassage.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/

Det enda som är helt säkert är att ingen har företräde.
Citera
2024-11-08, 10:17
Avstängd
Ulf-kristensteins avatar
Citat:
Nej.

Ingen har något företräde någonstans.
Däremot kan det vara så att endera parten har väjningsplikt gentemot den andre.
Det hänger på om det hela avser en cykelöverfart eller en cykelpassage.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/

Det enda som är helt säkert är att ingen har företräde.
Det är ju det jag säger, du har väjningsplikt mot cyklisterna på cykelbanan.
Krångla inte till det mannen, min kusin äger en trafikskola och har kört Ferrari i Dubai.
Jag kan detta bättre än dig.
Citera
2024-11-08, 10:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vid vissa övergångsställe har cyklar företräde hur vet du det inte var ett sånt?
Sen är det fruktansvärt att det kan hända

Här är korsningen där olyckan inträffade:
https://maps.app.goo.gl/hfjyn4mbAReGdmxE6
Endast ett av övergångsställena är samtidigt markerat som cykelpassage, och det är det som korsar Pressverksgatan. För bilister som svänger in på Pressverksgatan gäller följande: När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelpassagen, tillfälle att passera.
Bilar som kör ut från Pressverksgatan har väjningsplikt pga markeringen i gatan "hajtänder".

Övriga övergångsställen i den här korsningen är endast till för gående.

På bilden i VLT om olyckan visar man övergångsstället som korsar Malmabergsgatan. Nu har iofs tidningar haft fel förr men om vi utgår från att det var här som olyckan skedde så har inte cyklister företräde* på det övergångsstället.

* Uttryckt på ett mer komplicerat men korrekt sätt: Fordonsförare har inte väjningsplikt gentemot cyklister som avser att korsa vägen på detta övergångsställe.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-11-08 kl. 10:28.
Citera
2024-11-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Här är korsningen där olyckan inträffade:
https://maps.app.goo.gl/hfjyn4mbAReGdmxE6
Endast ett av övergångsställena är samtidigt markerat som cykelpassage, och det är det som korsar Pressverksgatan. För bilister som svänger in på Pressverksgatan gäller följande: När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelpassagen, tillfälle att passera.
Bilar som kör ut från Pressverksgatan har väjningsplikt pga markeringen i gatan "hajtänder".

Övriga övergångsställen i den här korsningen är endast till för gående.

På bilden i VLT om olyckan visar man övergångsstället som korsar Malmabergsgatan. Nu har iofs tidningar haft fel förr men om vi utgår från att det var här som olyckan skedde så har inte cyklister företräde* på det övergångsstället.

* Uttryckt på ett mer komplicerat men korrekt sätt: Fordonsförare har inte väjningsplikt gentemot cyklister som avser att korsa vägen på detta övergångsställe.
Om det var vid övergångsstället som korsar Malmabergsgatan det hände ledde hon väl cykeln och då borde bilisten hunnit se henne och hon bilen.
Citera
2024-11-08, 12:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om det var vid övergångsstället som korsar Malmabergsgatan det hände ledde hon väl cykeln och då borde bilisten hunnit se henne och hon bilen.

Det hävdas att hon cyklade:
(FB) Västerås: ung kvinnlig cyklist påkörd av bil - har nu avlidit (2024-10-30)
Citat:
Ögonvittnet hade fel, bilder från övervakningskameror visar att hon cyklar.

Om det stämmer eller ej vet jag inte.
Men OM hon ledde cykeln och OM bilisten hade sett henne i tid så hade olyckan inte inträffat. Men nu har den det och minst en av de inblandade har gjort fel på ett eller annat sätt.
Citera
2024-11-08, 13:14
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jaså, är det "ännu en"?

Nästan alla dödsolyckor jag läser om beror på en idiot till bilförare.
Ja, att du inte förstår innebörden av text kan inte jag rå för.

Jag menar ju naturligtvis inte att alla som knallar rätt ut utan att se sig för blir påkörda och dör. Man har ju fått tvärnita ett gäng gånger. Du kanske inte har körkort själv?
Citera
2024-11-08, 13:15
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vid vissa övergångsställe har cyklar företräde hur vet du det inte var ett sånt?
Sen är det fruktansvärt att det kan hända
Har jag påstått något annat? "Förmodligen" skrev jag va?
Citera
2024-11-08, 14:20
Medlem
Citat:
Det är ju det jag säger, du har väjningsplikt mot cyklisterna på cykelbanan.
Krångla inte till det mannen, min kusin äger en trafikskola och har kört Ferrari i Dubai.
Jag kan detta bättre än dig.

Nej, det var inte det du skrev.
Du skrev "företräde" och det finns ingenstans i trafiken.

Vad gäller väjningsplikten gentemot cyklist på GC-bana i en korsning så styrs det av om det är en cykelövergång, cykelpassage eller vanligt övergångsställe.

Det är en dödsfälla som myndigheterna har skapat och det krävs att alla läser på, förstår och förmedlar korrekt information.
Speciellt sådana som påstår att dom "kan det här" och hävdar överlägsenhet genom släktskap med trafikutbildare...

I just detta fallet valde den omkomna att negligera sin egen väjningsplikt och bränna på över ett vanligt övergångsställe för fotgängare, och fick betala priset för det.

Hänsynslös, ovetande eller rent av vilseledd av någon som "kan det här"?

Det lär vi aldrig få veta, men att sitta och förmedla felaktig information kan kosta fler liv.
Citera
2024-11-08, 15:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det här är väl ett typexempel på en olycka som inte skulle inträffat om så bara ena parten iakttagit stor försiktighet.

Vi hade en dödsolycka ett kvarter från oss där en fotgängare blev påkörd, ivägslängd och dödad av en bilist som körde litet (men inte jättemycket) för fort på en 30-väg. Sikten på platsen är mycket god. Utredningen visade att fotgängaren gick och talade i telefon och bilföraren satt och sms-ade. Hade bara en av dem varit uppmärksam hade olyckan inte ens varit i närheten av att inträffa.

Så tragiskt när det blir så här. Var rädda om er därute!.
Citera
2024-11-08, 15:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Vad gäller väjningsplikten gentemot cyklist på GC-bana i en korsning så styrs det av om det är en cykelövergång, cykelpassage eller vanligt övergångsställe.

Och dessutom är det även olika regler ifall man som bilist svänger in i en cirkulationsplats eller om man kör ut från den när man korsar passagen. Om jag har fattat rätt! Det är komplicerat det här. Så pass komplicerat att du råkade skriva cykelövergång istället för cykelöverfart.

Citat:
Det är en dödsfälla som myndigheterna har skapat och det krävs att alla läser på, förstår och förmedlar korrekt information.

Håller med. Cykla i trafiken får man göra utan körkort, och någon egentlig åldersgräns finns inte heller. Hur många cyklister känner till skillnaden mellan övergångsställe, cykelöverfart och cykelpassage och vilka regler som gäller där? Fram tills ganska nyligen gjorde jag själv inte det men har nu läst på av eget intresse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in