Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-05, 21:21
Medlem
Noterade i lokala facebookgruppen att det är pådrag på bron just nu. Sägs vara en hoppare. Beklagar för alla inblandade.

För någon månad sedan hoppade en 18-åring från Högakustenbron med. Det hyschades friskt i media men uttalades på vissa ställen, bl.a. i folkmun.

https://www.tidningenangermanland.se...var-sa-alskad/

Citat:
De hinner fram. Joline lever fortfarande. Mattias och Anna springer in till sjukhuset. Ett team av personal tar emot. De inre skadorna är svåra, får de veta. Det är inte lång tid kvar.

En snabb googling visar på många fler hoppare genom åren. Vissa överlevde, andra inte.

Blir fundersam. Det lär vara många fler än de som rapporteras eller man hör om som hoppat från bron. Media är ju allmänt rädda att nämna ordet "självmord" eller "suicid". Högakustenbron har vad jag vet ungefär noll hinder mer än vanliga staket.

Jag har alltid förespråkat öppenhet, hoppar någon framför ett tåg eller från en bro så mår ju personen uppenbarligen väldigt dåligt. Något har ju gått fel i samhället, familjen eller vården. Ändå ska det hyschas. Tycker det är rätt hemskt faktiskt.

Det man kan diskutera nu är antingen hur lokalmedia valt att hyscha, upplysa (likt artikeln) eller hur Högakustenbron har noll skydd för hoppare.
Citera
2024-11-05, 21:38
Medlem
Man kanske inte skriver om det för att inte tipsa andra. Ibland kan sådana händelser få följdeffekter, alltså att fler får för sig att göra liknande, att de inspireras (i brist på bättre ord).
Citera
2024-11-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Man kanske inte skriver om det för att inte tipsa andra. Ibland kan sådana händelser få följdeffekter, alltså att fler får för sig att göra liknande, att de inspireras (i brist på bättre ord).

Har hört den förklaringen många gånger förut, men jag har som svårt att köpa den. Om man inte pratar om att människor tar livet av sig så blir det ju mer "hysch hysch" och ännu färre vågar prata om och ta i det. Och istället väljer fler att ta livet av sig "i smyg".

Vill tro att att totalen dödsfall hade blivit färre om media och allmänheten pratade mer öppet om sånt här.

Vet att det finns studier, har för mig att det kan ske en viss ökning av självmord på samma sätt vid kändisfall.

Det skaver i mig att samhället verkar tänka att man kan hyscha bort självmord.
Citera
2024-11-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor

Och är folk så nära att ta livet av sig redan innan "inspirationen" hittas så har ju något innan i skyddsnätet brustit sedan länge...
Citera
2024-11-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitals69
Har hört den förklaringen många gånger förut, men jag har som svårt att köpa den. Om man inte pratar om att människor tar livet av sig så blir det ju mer "hysch hysch" och ännu färre vågar prata om och ta i det. Och istället väljer fler att ta livet av sig "i smyg".

Vill tro att att totalen dödsfall hade blivit färre om media och allmänheten pratade mer öppet om sånt här.

Vet att det finns studier, har för mig att det kan ske en viss ökning av självmord på samma sätt vid kändisfall.

Det skaver i mig att samhället verkar tänka att man kan hyscha bort självmord.

Jag är helt med på det du säger, man kan absolut prata om självmord för att lyfta problemet. Det finns så många sätt att göra det på bara, sätt som inte innebär att man ger tips eller att en person (och familj) som redan har det svårt blir mer eller mindre utpekade och uthängda (för det är så det fungerar på många ställen i landet, ffa mindre ställen).
Citera
2024-11-05, 22:01
Medlem
Överlägset nummer 1 dödsorsak bland killar och män åldrarna 15-45 är självmord, sedan förolyckade i allvarlig sjukdom, trafikolyckor.
Inga åtgärder på nationell nivå, ej heller allmänna beskrivningar av denna tragiska situation.
Varför kan man fråga sig...
Citera
2024-11-05, 22:03
Medlem
Citat:
Och är folk så nära att ta livet av sig redan innan "inspirationen" hittas så har ju något innan i skyddsnätet brustit sedan länge...

Helt klart.

Kan tipsa om ett avsnitt i Vetenskapsradion historia som sändes i början på oktober. Det heter Unge Werthers smittande självmord. Var ett intressant avsnitt som gav lite olika synpunkter på just det vi diskuterar.
Citera
2024-11-05, 22:08
Medlem
Är jag ensam om att tycka att det är lite ångestdämpande att höra att folk tar självmord, "aha det är inte bara jag som mår dåligt" i dagens happy pictures sad life

https://www.su.se/institutionen-for-...vmord-1.635716
Citat:

Men i den checklista som nyligen publicerades på Medieombudsmannens webbsida slås det fast att man inte blir självmordsbenägen av att läsa om självmord, men att journalister däremot bör undvika att beskriva hur ett självmord gått till.
...
– Det är fortfarande väldigt många som tar sina liv varje år, och väldigt många som försöker ta sitt liv, säger Michael Westerlund till Medierna i P1 den 28 oktober.

SR: Nya rön om självmordsrapportering (börjar 20:42)

Och tillägger att:

– Det finns ju också beskrivet i forskningen att medier kan medverka och ha positiva preventiva effekter av att skriva om självmord, för att motverka tabun och stigmatisering av vad som faktiskt orsakar självmord. Så där kan medierna ha en väldigt viktig uppgift kring ett folkhälsoproblem.
Citera
2024-11-05, 22:13
Medlem
Man borde prata mer om självmord och arbeta förebyggande, samt även skriva ut när självmord sker.

Det är dyrt att bygga bort och fungerar ofta inte ändå hindra det (gällande broar).

Samtidigt kanske man kan upplysa självmordsbenägna att vissa sätt att ta livet av sig skadar oskyldiga människor, t.ex så är det väldigt jobbigt för lokförare och även passagerare att tåget kör på en som begår självmord.

Man borde begå självmord så att så få andra som möjligt utsätts för psykiskt påfrestning.
Citera
2024-11-05, 22:27
Medlem
Fast det svarta fåret när det gäller självmord är väl Stockholms Tunnelbana?
Och det tas aldrig upp i media om alla som hoppar framför tåget.
Citera
2024-11-05, 23:24
Medlem
Skulle gärna vilja höra vad fb tror är huvudorsaken till att det hyschas. 1. Att inte uppmuntra fler, 2. Respekt för anhöriga, 3. Det är mest män som tar livet av sig. Samhället bryr sig inte om män.

Personligen tror jag på 3. Mäns cancersjukdomar pratas det mindre om än kvinnors. Och när självmord diskuteras i media är det ofta kvinnor som lyfts fram, trots att 4-5 ggr fler män tar livet av sig.
Citera
2024-11-05, 23:32
Medlem
Citat:
Noterade i lokala facebookgruppen att det är pådrag på bron just nu. Sägs vara en hoppare. Beklagar för alla inblandade.

För någon månad sedan hoppade en 18-åring från Högakustenbron med. Det hyschades friskt i media men uttalades på vissa ställen, bl.a. i folkmun.

https://www.tidningenangermanland.se...var-sa-alskad/

En snabb googling visar på många fler hoppare genom åren. Vissa överlevde, andra inte.

Blir fundersam. Det lär vara många fler än de som rapporteras eller man hör om som hoppat från bron. Media är ju allmänt rädda att nämna ordet "självmord" eller "suicid". Högakustenbron har vad jag vet ungefär noll hinder mer än vanliga staket.

Jag har alltid förespråkat öppenhet, hoppar någon framför ett tåg eller från en bro så mår ju personen uppenbarligen väldigt dåligt. Något har ju gått fel i samhället, familjen eller vården. Ändå ska det hyschas. Tycker det är rätt hemskt faktiskt.

Det man kan diskutera nu är antingen hur lokalmedia valt att hyscha, upplysa (likt artikeln) eller hur Högakustenbron har noll skydd för hoppare.

Det kan ju vara så att människor som är närmast sörjande är viktigare än nyfikna personer. Statistik tror jag inte lokalmedia kan styra över, men vad vet jag? Om du absolut måste läsa om självmord: "Nu måste jag sluta: avskedsbrev" -Udo Grashoff (översatt av en svensk politiker någon gång i tiden)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in