Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-05, 10:49
Medlem
För 10 år sen så sökte jag hjälp för social fobi, fick pröva KBT och även Sertralin då psykologen trodde det skulle hjälpa. Detta gjorde mig bara avtrubbad och allt kändes grått och trist, så efter 1 år slutade jag med Sertralin.

Tyvärr har det bara blivit värre för mig med åren, och för ett år sen så sökte jag hjälp på nytt.
Fick göra en ADHD-utredning som visade att jag utan tvekan har ADD, vilket i efterhand känns väldigt logiskt när man läser på om diagnosen.
Jag fick även känslan att stora delar av min sociala fobi är på grund av min ADD, som gör att min hjärna är konstant på högvarv och gör att det är svårt att fokusera på en och samma konversation när det är en större grupp människor, tex. i ett lunchrum.

Jag har alltid märkt att jag blir stressad i situationer när det är mycket folk, och att det är som att min hjärna försöker uppfatta allt som händer och sägs i rummet, detta blir väldigt överväldigande och obekvämt, vilket gör att jag undviker situationerna helt och hållet.

Självklart har jag alla andra bekymmer som folk med ADD har, svårigheter på jobb, studier, svårt att behålla fokus i allmänhet, speciellt när man pratar med folk, svårt med instruktioner. Ja, egentligen allt förutom den hyperaktiva delen som ADHD har, istället sitter den hyperaktiva delen i huvudet.

Så nu, ett år senare (35 år gammal) så har jag fått pröva Concerta, Elvanse och numera Intuniv.
Ingenting fungerar som jag hoppades att det skulle.
Concerta gjorde ingen tydlig skillnad, ökade på ångest och gjorde mig nästan deprimerad.
Elvanse fungerar lite grann, men jag är nog överkänslig för det, för allt över 20mg gör mig totalt hyperfokuserad och jag känner mig allmänt trögtänkt, svårt att få fram rätt ord och bara allmänt seg i huvudet samtidigt som jag bara fastnar extremt mycket i det jag håller på med.

Intuniv verkar komma med massor av biverkningar, känns som jag får alla biverkningar. Första veckan så tyckte jag ändå att det fungerade hyfsat, förutom att jag fortfarande har mycket tankar samtidigt och det är lite rörigt i huvudet. Efter 6 veckor på medicinen där jag fått gå upp till 2mg så känner jag inte att den hjälper mig alls.
Jag tar intuniv ensamt, utan Elvanse.

Vad mer finns det som kan hjälpa mig? Börjar ge upp hoppet...
Citera
2024-11-05, 11:27
Medlem
Bra att du slutade med neddrogningsmedicin

Du kan läsa den här tråden om hur jag hjälpte personer att träna, som hade råkat ut för psykvården.
https://www.flashback.org/t3637166

Eftersom du har ADD, behöver nedvarvningsandningsövningar vara en större del av mentala träningen. Jag skrev lite om det i en annan tråd om ADHD, kommer inte ihåg vilken.
Det finns flera alternativ t ex yoga eller grundträningen i mental träning som bl a elitidrottare använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in