Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-05, 09:23
Medlem
elmis avatar
Hej!
Jag och min sambo går i tankarna att gifta oss med syfte att skydda varandras framtid vid ett eventuellt dödsfall, vi har ett gemensamt barn som vi inte vill skall ärva innan vi båda har gått bort.

Har tidigare (för några år sen) vart i kontakt med jurist som hjälpte till med att skriva ihop nedan äktenskapsförord enligt dåvarande önskemål som vi nu ev. önskar modifiera.

Fråga: Vi önskar ändra nedan så att vi ärver varandra vid dödsfall men vid en eventuell separation skall våra ägor vara enskilda. Behövs det göra några ändringar? Eller ärver gifta varandra vid dödsfall oavsett?

Citat:
Undertecknade, vilka ämnar ingå äktenskap med varandra, förordnar genom detta äktenskapsförord följande.

1. Förordnanden gällande XY egendom
All egendom XY nu äger, och i framtiden kan komma att förvärva, ska vara enskild egendom, i vilken den andra maken inte äger giftorätt. Eventuell avkastning av egendomen ska vara enskild egendom.

2. Förordnanden gällande XX egendom
All egendom XX nu äger, och i framtiden kan komma att förvärva, ska vara enskild egendom, i vilken den andra maken inte äger giftorätt. Eventuell avkastning av egendomen ska vara enskild egendom.

3. Lagval
I förmögenhetsrättsliga förhållanden som rör vårt äktenskap, däribland vid eventuell bodelning, och i frågor som rör detta äktenskapsförords tolkning och giltighet, ska svensk lag tillämpas. Valet av svensk lag ska inte endast ha framåtsyftande verkan, utan även tillämpas på sådana förmögenhetsförhållanden som uppstått innan dess att detta avtal ingåtts.
Senast redigerad av elmi 2024-11-05 kl. 09:26.
Citera
2024-11-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmi
Hej!
Jag och min sambo går i tankarna att gifta oss med syfte att skydda varandras framtid vid ett eventuellt dödsfall, vi har ett gemensamt barn som vi inte vill skall ärva innan vi båda har gått bort.

Har tidigare (för några år sen) vart i kontakt med jurist som hjälpte till med att skriva ihop nedan äktenskapsförord enligt dåvarande önskemål som vi nu ev. önskar modifiera.

Fråga: Vi önskar ändra nedan så att vi ärver varandra vid dödsfall men vid en eventuell separation skall våra ägor vara enskilda. Behövs det göra några ändringar? Eller ärver gifta varandra vid dödsfall oavsett?

Om det inte finns testamente och bara gemensamma barn så ärver ni allt efter varandra. Både enskild egendom och giftorättsgods.
Citera
2024-11-05, 12:14
Medlem
elmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om det inte finns testamente och bara gemensamma barn så ärver ni allt efter varandra. Både enskild egendom och giftorättsgods.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in