Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-04, 22:09
Medlem
Hej hej!

Det finns några liknande trådar men jag känner mig lite osäker här...

Jag har kört en enskild firma i drygt ett år och säljer tjänster online. Jag har kunnat använda företagets inkomster till att köpa dator med tillbehör, skrivbord och småsaker som behövs. Nu börjar det dock snart ta slut på rimliga saker att köpa till firman och jag skulle behöva ta ut pengar som vinst. Företaget får in så pass lite pengar att jag inte behöver be mina kunder betala moms men trots det blir det inte mycket pengar kvar... Jag betalar statlig skatt på mitt vardagliga jobb så det blir 25% i egenavgifter och därefter typ 53% i inkomstskatt vilket ger mig 36% av pengarna som vinst... Det känns helt orimligt.

Om jag istället har aktiebolag utan moms (vilket jag förstår det som är möjligt) är bolagsskatten 20,6% och sen kan jag ta ut pengarna som utdelning med 20% i skatt det blir då 63,5% av pengarna som vinst vilket kanske då ändå är rimligt (lite skatt ska man väl kanske behöva betala, även om 36,5% inte är jätte lite det heller).

Min första fråga är om detta stämmer?

Om det stämmer hur gör jag då smidigas för att "flytta över" verksamheten? Jag förstår det som att man inte ombildar företaget utan man får starta ett nytt företag och sätta in 25000kr. Men jag kan inte sen låta aktiebolaget köpa utrustningen som jag köpt in för säg 60 000kr för då blir det ju vinst i enskilda firman och då måste jag ju skatta på det iallafall? Finns det något sätt att runda detta? Kan jag bara sluta jobba med enskilda firman och året efter säga att det inte blev några inkomster eller kommer det bli fel då?
Citera
2024-11-04, 22:25
Medlem
auruns avatar
Tror inte du vet vad moms är.
Inte heller vad uttag i en firma är. Ta ut pengar om du behöver pengar?

Mitt förslag är att läsa på lite (mycket) mer.

Sist, varför skulle det bli vinst i firman om aktiebolaget köper dina grejer? Plus minus noll är inte vinst.
Citera
2024-11-04, 22:40
Medlem
Tack för "svaret"... Vet inte om jag vill ge mig in någon diskussion här eller hoppas på ett matnyttigare svar av någon annan.

Om man har en enskild firma eller aktiebolag som inte har så mycket inkomster behöver man inte momsregistrera sig vilket är fördelaktigt om man (som jag) tänker driva en verksamhet med små utgifter och större inkomster.

Ursäkta mitt vardagliga språk men jag tänkte att min poäng skulle gå fram angående "uttag". I en enskild firma är det väl ifs inte så mycket krångligare än att ta ut pengar bara man ser till att spara för beskattningen men med AB får styrelsen besluta om en utdelning istället. Jag bakade ihop det som "uttag" då jag menade pengarna man i slutändan får privat jämfört med pengarna som företaget får som inkomster.

Slutligen då, om jag har en enskild firma som har köpt alla inventarierna och därmed går plusminus noll 2024 och sen säljer inventarierna 2025 så blir väl de pengarna att räknas som inkomster 2025 och ska väl då beskattas som det?
Citera
2024-11-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrandersson1980
Hej hej!

Jag har kört en enskild firma i drygt ett år och säljer tjänster online. Jag har kunnat använda företagets inkomster till att köpa dator med tillbehör, skrivbord och småsaker som behövs. Nu börjar det dock snart ta slut på rimliga saker att köpa till firman och jag skulle behöva ta ut pengar som vinst. Företaget får in så pass lite pengar att jag inte behöver be mina kunder betala moms men trots det blir det inte mycket pengar kvar... Jag betalar statlig skatt på mitt vardagliga jobb så det blir 25% i egenavgifter och därefter typ 53% i inkomstskatt vilket ger mig 36% av pengarna som vinst... Det känns helt orimligt.

Om jag istället har aktiebolag utan moms (vilket jag förstår det som är möjligt) är bolagsskatten 20,6% och sen kan jag ta ut pengarna som utdelning med 20% i skatt det blir då 63,5% av pengarna som vinst vilket kanske då ändå är rimligt (lite skatt ska man väl kanske behöva betala, även om 36,5% inte är jätte lite det heller).

Om det stämmer hur gör jag då smidigas för att "flytta över" verksamheten? Jag förstår det som att man inte ombildar företaget utan man får starta ett nytt företag och sätta in 25000kr. Men jag kan inte sen låta aktiebolaget köpa utrustningen som jag köpt in för säg 60 000kr för då blir det ju vinst i enskilda firman och då måste jag ju skatta på det iallafall? Finns det något sätt att runda detta? Kan jag bara sluta jobba med enskilda firman och året efter säga att det inte blev några inkomster eller kommer det bli fel då?
Vad menar du med att inte ta moms? Det är inte en frivillig avgift. Är dina tjänster momspliktiga?
Citera
2024-11-04, 23:10
Medlem
Jo moms är frivilligt för små firmor.

https://www.skatteverket.se/foretag/...eb8fd1efe.html
Citera
2024-11-04, 23:23
Medlem
Citat:
Hej hej!

Är det huvudsakligen privatpersoner som kunder så kan en momsfri försäljning vara att föredra. Ha i åtanke att alla inköp du gör (nästan) kan du lyfta av momsen på om du är momsregistrerad, men inte om verksamheten är momsfri.
Citera
2024-11-04, 23:27
Medlem
Jo, det är precis så jag gör men nu har jag allt jag kan köpa in och vill övergå till att göra vinst.
Citera
2024-11-04, 23:29
Medlem
Citat:
Tack för "svaret"... Vet inte om jag vill ge mig in någon diskussion här eller hoppas på ett matnyttigare svar av någon annan.

Om man har en enskild firma eller aktiebolag som inte har så mycket inkomster behöver man inte momsregistrera sig vilket är fördelaktigt om man (som jag) tänker driva en verksamhet med små utgifter och större inkomster.

Ursäkta mitt vardagliga språk men jag tänkte att min poäng skulle gå fram angående "uttag". I en enskild firma är det väl ifs inte så mycket krångligare än att ta ut pengar bara man ser till att spara för beskattningen men med AB får styrelsen besluta om en utdelning istället. Jag bakade ihop det som "uttag" då jag menade pengarna man i slutändan får privat jämfört med pengarna som företaget får som inkomster.

Slutligen då, om jag har en enskild firma som har köpt alla inventarierna och därmed går plusminus noll 2024 och sen säljer inventarierna 2025 så blir väl de pengarna att räknas som inkomster 2025 och ska väl då beskattas som det?
Vad räknar ni med för omsättning i företaget första året? Estimerat resultat?

I ett AB tar du vanligtvis ut vanlig lön, men, som ni är inne på, utdelning går också bra. På det utdelade beloppet har först påförts bolagsskatt, sedan får du som mottagare betala kapitalskatt på erhållen utdelning. Lön som lyftes är avdragsgill, på sådan är det inte bolagsskatt.
Citera
2024-11-05, 07:29
Medlem
Jag tänker att jag kommer ha inkomster på runt 100 000kr och kostnaderna är för lite mjukvara, konton hos banken och bokföringsprogram så totalt under 10 000kr.

Lön får jag från mitt ordinarie jobb så jag tänker mig att pengarna från detta kommer jag ta ut som utdelning.
Senast redigerad av Mrandersson1980 2024-11-05 kl. 07:30. Anledning: Mer text
Citera
2024-11-05, 07:33
Medlem
Nicke08s avatar
Om bolagets verksamhet kan vara reggat för något som du själv gärna sysslar med, så blir allt enklare.

Golf, musik, resor, foto o dyl.
Citera
2024-11-05, 07:59
Medlem
Citat:
Jag tänker att jag kommer ha inkomster på runt 100 000kr och kostnaderna är för lite mjukvara, konton hos banken och bokföringsprogram så totalt under 10 000kr.

Lön får jag från mitt ordinarie jobb så jag tänker mig att pengarna från detta kommer jag ta ut som utdelning.

Har du omsättning (inkomster) på 100 000 kan du ju inte vara frivilligt befriad från moms.
Hur stor omsättning har du haft tidigare?
Citera
2024-11-05, 08:38
Medlem
Detta är mitt första räkenskapsår och det är förlängt men i praktiken kommer jag förmodligen landa på 75000kr under 2024.

Jo, se länken ovan. Nu är gränsen 80 000kr men den ska höjas till 120 000kr. Observera dock att det är om man hade haft moms (lite konstigt men se som sagt länken) så i praktiken blir nya gränsen 150 000kr/år.

Men på huvudfrågan om hur man smidigt överför verksamheten från enskild firma till aktiebolag utan att betala en massa skatt är det ingen som har någon erfarenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in