Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-04, 18:39
Medlem
Har nyligen köpt en volvo v70 från 2014, D5.

Bilen rullar på fint osv men jag känner mig nojjig över bilbatteriet, då bilen flera gånger har varnat för låg batterier flera gånger sista 3 veckorna, även jag trots har laddat batteriet för säkerhets skull 2 gånger på denna period

Bilen laddar mellan 14,5-14,9 volt i regel när bilen är på och kör minst 3 mil vid varje start av bilen. Så generation verkar inte vara något fel på iaf.

Kan det vara så att batteriet börjar bli dåligt med att ta emot laddning eller liknande? Eller kan det vara så att bilen bara spökar med skickar fel signaler kring låg batterier? Batteriet är i regel runt 12,4-12,7 volt när bilen är avstängd och har ingen en aning om batteriets ålder, står ej tillverkaren på det.

Vad skulle ni har gjort i min sits? Köra på eller ta den säkra sidan och investera i ett nytt batteri?
Citera
2024-11-04, 18:53
Medlem
Känner precis igen detta, har exakt samma på min V60 2015. Laddade ett flertal gånger med
Ctek laddare. Lik förbenat klagade bilen på låg spänning. Det är ju 2 år sedan... Det är inte
fel på batteriet.. Googla Volvo Bms, den behöver återställas. Visst misstänker Du att batteriet
är original sedan 2014 är det väl inte överkurs med ett nytt innan vintern. Lycka till med
nya bilen.
Citera
2024-11-04, 18:54
Moderator
Tystnads avatar
Byt batteri!

Vet du hur gammalt batteriet är ?

Varit i samma sits & trots verkstaden påstod batteriet var bra vid service uppstod periodvis konstiga problem, bla ville den ej starta, klockan och trippmätare nollades av sig själv , fläkten gick ej igång.

Problemen slutade när jag började köra med cretc laddaren då den stod parkerad.
Utan denna underhålls laddning kunde problemen plötsligt återkomma.

Har inga bevis men Batteriet var ca 10 år och vet att den kördes sparsamt av tidigare ägare dvs laddades nog sällan fullt, så misstänker antingen fel på enstaka cell, eller så har batteriet sulferat.
Citera
2024-11-04, 18:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stensnubben

Bilen rullar på fint osv men jag känner mig nojjig över bilbatteriet, då bilen flera gånger har varnat för låg batterier flera gånger sista 3 veckorna, även jag trots har laddat batteriet för säkerhets skull 2 gånger på denna period

Bilen laddar mellan 14,5-14,9 volt i regel när bilen är på och kör minst 3 mil vid varje start av bilen. Så generation verkar inte vara något fel på iaf.

Kan det vara så att batteriet börjar bli dåligt med att ta emot laddning eller liknande? Eller kan det vara så att bilen bara spökar med skickar fel signaler kring låg batterier? Batteriet är i regel runt 12,4-12,7 volt när bilen är avstängd och har ingen en aning om batteriets ålder, står ej tillverkaren på det.

Vad skulle ni har gjort i min sits? Köra på eller ta den säkra sidan och investera i ett nytt batteri?
Räkna med att batteriet är 10 år,vilket inte är en oväntad livslängd..

Biltema..~1000 spänn..

Finns givetvis dyrare,hur mycket bättre de är för dubbla pengen är jag inte säker på..
Citera
2024-11-04, 19:12
Medlem
Citat:

Byt batteriet .. så är problemet löst..
Citera
2024-11-04, 19:15
Medlem
Tuppruskarens avatar
Var inte dumsnål, ett nytt kostar mellan 900-1100 på Biltema.
Citera
2024-11-04, 21:09
Medlem
TattooedFuckers avatar
En diesel kräver mer ström när de är kallt ute . räcker de är runt nollan ....

Köp ett AGM batteri på biltema för 1800 kr och ha 5 års garanti på den . säljer/byter du bil så bara ladda upp de gamla och behålla de nya om du vill va snål
Citera
2024-11-04, 21:35
Medlem
Citat:

Du måste mäta batteriet vid start- hur långt ned det går, men om du fått varningar nu så låter det som det är dags för nytt batteri
Jag hade mätt vid start, och kollat datumet på batteriet men oddsen är stor att batteriet är i slutet på sitt liv
Citera
2024-11-05, 13:58
Medlem
Ladda batteriet så att spänningen är minst 12.6 volt - gärna 12.7 volt.
Låt det stå minst ett dygn.
Mät ånyo spänningen.
Har spänningen sjunkit under 12 volt är batteriet till stor del förbrukat.
Citera
2024-11-06, 09:42
Medlem
pantywankers avatar
Det finns ju enkla instrument att köpa som inte kostar särskilt mycket att köpa som mäter skicket på batteriet.
Den enklast på Biltema kostat till exempel 379 kronor.
https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000035744

En firma som bara säljer batterier kan hjälpa dig och mäta skicket också.
Jag har gjort det och fick rådet att inte köpa nytt.
(Det visade sig sedan att bilen drog tjuvström.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in