Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-04, 17:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!

Har i åratal stört mig på bruket av odet formula i TV-reklam för hygien och kosmetikartiklar.

Ordet skaver i mina öron och känns inte som att det hör hemma i svenska språket.

Hittar inte ordet formula vare sig i SAOB eller SAOL så mina farhågor har besannats, det är inte ett svenskt ord.

Men vilket svenskt ord är det rätta istället för anglicismen formula?
Citera
2024-11-04, 17:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag har också stört mig på det ordet i åratal. Det har blivit ett etablerat ord, för just hygien och kosmetika. Men vad alternativet är vet jag inte.

Säger man "nytt recept" tänker man ju antingen på matlagning eller recept på medicin. "Ny blandning" funkar ju inte heller. Det låter som en godispåse. Möjligtvis "ny sammansättning", men det låter lite stelt. Vi får nog dras med ordet formula.
Citera
2024-11-04, 17:50
Medlem
Ännu värre när de vridet det till "ny formulering". WTF!
Citera
2024-11-04, 17:58
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag har också stört mig på det ordet i åratal. Det har blivit ett etablerat ord, för just hygien och kosmetika. Men vad alternativet är vet jag inte.

Säger man "nytt recept" tänker man ju antingen på matlagning eller recept på medicin. "Ny blandning" funkar ju inte heller. Det låter som en godispåse. Möjligtvis "ny sammansättning", men det låter lite stelt. Vi får nog dras med ordet formula.

Mix borde fungera.
Citera
2024-11-04, 18:21
Medlem
Impudicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Har i åratal stört mig på bruket av odet formula i TV-reklam för hygien och kosmetikartiklar.

Ordet skaver i mina öron och känns inte som att det hör hemma i svenska språket.

Hittar inte ordet formula vare sig i SAOB eller SAOL så mina farhågor har besannats, det är inte ett svenskt ord.

Recept eller innehåll. Jag har slutat köpa produkter som använder bullshit-ord som formula. Jag tror att WT-folk och lågutbildade invandrare är sådana som luras av låtsasord.
Citera
2024-11-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Håller med. Begreppet har nog kommit för att stanna, tyvärr. Kanske ”ny version” kan vara ett förslag, men det lär inte sälja bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet

Men finns det exempel på det? I så fall är förfallet totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Mix borde fungera.

Kanske, men associeras nog främst med våffelsmet och dyl?
Citera
2024-11-04, 18:49
Medlem
Citat:
Haha, precis. Kul att jag inte är ensam. Följer tråden med spänning för att se vad vi kommer fram till för bättre alternativ.
Vad menas exakt med ny formula som numer har blivit en vanlig text på produkter. Borde det inte stå ny sammansättning eller nytt recept?

Formula har diskuterats i ett av programmen.
(SR P1, Språket. 21:30 in i avsnittet) https://sverigesradio.se/artikel/3225112

De tog upp ordet receptur, men jag fick inte riktigt ihop hur de menade.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-04 kl. 19:09.
Citera
2024-11-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Mix borde fungera.

Tror faktiskt det farmakologiska fackordet är mixtur, så varför inte?
Citera
2024-11-04, 20:39
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Hej!

Helt enig! Reklambranschen försökte sig på en trollformula här för dribbla bort publiken…
Citera
2024-11-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet

Ordet "formulering" verkar faktiskt vara en etablerad fackterm inom läkemedelsindustrin, med 3580 träffar på fass.se. Exempel därifrån:
"För barn yngre än 3 år ska en formulering utan bensylalkohol användas." (https://www.fass.se/LIF/product?user...19880318000057)

"Herceptin intravenös formulering är inte avsedd för subkutan användning och ska enbart ges via intravenös infusion." (https://www.fass.se/LIF/product?user...20000828000019)
"Läkemedelsformulering" är ett forskningsområde på den farmakologiska institutionen vid Uppsala Universitet:
"Genom att förstå hur läkemedel tas upp (absorberas), fördelar sig mellan kroppens olika delar (distribueras), bryts ned (metaboliseras) och utsöndras (elimineras) på molekylär och cellulär nivå så skapar vi förutsättningar för utveckling av mer effektiva läkemedel och läkemedelsformuleringar."(https://www.uu.se/institution/farmac...elsformulering)
Forskningsinstitutet RISE använder det inom ett vidare område:
"RISE är experter på utveckling och framtagning av hållbara formulerade produkter. Vi kan ta fram nya formuleringar för att optimera effekten av en nyckelkomponent eller hjälpa uppdragsgivare med ingrediens- och processval för att göra produkten mer stabil, effektiv och miljövänlig. Vår expertis täcker såväl processutveckling och produktkaraktärisering som uppskalning för tillverkning av formulerade produkter. RISE leder och deltar i flera samverkansprojekt med fokus på formuleringsutveckling som NextBioForm, inom läkemedelsområdet, och POPFREE med inriktning på konsumentprodukter." (https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/formulerade-produkter)
Citera
2024-11-04, 22:04
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Hej!

Det är ett latinskt ord, sålunda ingen anglicism.

Det har används av svenska skönhetsbranschen i hundra år och är inte något nytt påfund för just tv-reklam.

Det är dock ett ord som retar upp och triggar folk av okänd anledning.
Citera
2024-11-04, 22:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är ett latinskt ord, sålunda ingen anglicism.

Det har används av svenska skönhetsbranschen i hundra år och är inte något nytt påfund för just tv-reklam.

Det är dock ett ord som retar upp och triggar folk av okänd anledning.

Fast Svenska Akademien har tydligen missat det? För det saknas i såväl deras ordbok som ordlista.
Har du någon referens till "hundra år" gamla texter där ordet används i Sverige?

Spännande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in